ČUDA SVEMIRA

Astronomi su otkrili neobičan svijet: Vulkanski planet na kojem ima vode

22.05.2023 u 10:08

LP 791-18 d smješten je na sigurnoj udaljenosti od 90 svjetlosnih godina od Zemlje. Uzročnik jake vulkanske aktivnosti vjerojatno je obližnji planet koji gravitacijom razvlači njegovu unutrašnjost

Astronomi su otrili egzoplanet prekriven aktivnim vulkanima. U studiji objavljenoj u časopisu Nature, međunarodni je tim otkrio egzoplanet veličine Zemlje koji bi na površini mogao imati tekuću vodu. Svijet pod imenom LP 791-18 d smješten je u zviježđu Pehara na udaljenosti od 90 svjetlosnih godina od Zemlje. Planet kruži oko crvenog patuljka s kojim je plimno zaključan, što znači da nema ciklus dana i noći kakav imamo na Zemlji, već je jedan dio stalno u sjeni, dok je drugi stalno pod suncem.

'Dnevna strana je vjerojatno pretopla za tekuću vodu na površini, no količina vulkanske aktivnosti na cijeloj površini mogla bi održavati atmosferu, što bi dozvolilo kondenzaciju vode na noćnoj strani planeta' rekao je Björn Benneke, jedan od astronoma koji su proučavali planet.

Sustav LP 791-18 sadrži minimalno dva druga planeta pod imenom LP 791-18 b i c. LP 791-18 c je dva i pol puta veći od Zemlje te ima sedam puta veću masu. Njegov utjecaj dramatično mijenja orbitu LP 791-18 d te ga tjera da se kreće po eliptičnoj putanji. Ovo znači da se LP 791-18 d deformira svaki put kad dovrši orbitu. 'Takve deformacije mogu uzrokovati dovoljno unutarnjeg trenja da dramatično poveća toplinu unutrašnjosti te stvori vulkansku aktivnost na površini', kažu iz NASA-e.

'Veliko pitanje astrobiologije, polja koje istražuje podrijetlo života na Zemlji i drugim planetima, je je li vulkanska ili tektonska aktivnost jedan od glavnih sastojaka za nastanak života' komentirala je koautorica studije Jessie Christiansen. 'Pored doprinosa nastanku atmosfere, ovi procesi možda uzdižu materijale koji bi inače potonuli i ostali zarobljeni u kori, uključujući one koji su bitni za život - poput ugljika'.

NASA, ESA i CSA već planiraju koristiti teleskop James Webb kako bi detaljnije snimili LP 791-18 c. Tim koji je otktio LP 791-18 d uvjeren je da je egzoplanet izvrstan kandidat za 'atmosferska proučavanja'. Ako misija dobije zeleno svjetlo, NASA bi opet mogla uposliti teleskop Spitzer koji je, podsjeća izvor, u 2020. prvi snimio LP 791-18 d. Prošlog je tjedna američki Space Force dodijelio pozajmicu od 250.000 dolara za istraživanje mogućnosti povratka starog teleskopa iz mirovine, zaključuje Engadget.