TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Lana Jurčević i HZZ: Budi uspješan mladi Hrvat - budi konobar!

20.07.2016 u 11:59

Bionic
Reading

Digla se frka ovih dana zbog reklame Hrvatskog zavoda za zapošljavanje s Lanom Jurčević. Reklama je zbilja užasna i nikome upletenom u njezino stvaranje ne služi na čast. Lana Jurčević, međutim, najmanji je problem cijele te priče

Nisam, moram priznati, bila među prvima koji su pogledali reklamu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u kojoj jednu od zapaženijih uloga igra Lana Jurčević. Tek su me graja koju je na društvenim mrežama podigla raja, pa zatim i reagiranje Lane Jurčević nagnali na to, ali nakon gledanja moram, po sistemu kud-svi-Turci-tud-i-mali-Mujo, zaključiti da je reklama užasna. Ne po tome kako je snimljena, čak i ne toliko zbog sudjelovanja Lane Jurčević, nego zbog nečega sasvim trećeg.

U svojim reagiranjima na negativne reakcije javnosti i Lana Jurčević i HZZ pomalo se nadurenobune zbog toga što javnost nije prepoznala njihovu 'pozitivnu poruku' i time zapravo upućuju na glavni problem s odvratnoćom ovoga spota. Pozitivna poruka? Stvarno? Misle li oni da je hrvatska publika blesava, slijepa ili da joj je očaj do te mjere pomutio mozak da neće primijetiti potcjenjivanje samo zato što su u nekoliko party prizora uključili zgodnu curu?

Prije nego što nastavim, želim samo reći da doista ne mislim ništa loše o konobarima, konobarenju, njihovim plemenitim vještinama i važnosti za hrvatskog gospodarstvo. Sva su zanimanja važna, svaki posao može biti sjajan. Ali reklama zavoda za zapošljavanja u kojoj se konobarenje glamurizira na način na koji su to učinili HZZ-ovci s Lanom Jurčević više-manje mladima poručuje da im je sezonsko konobarenje najbolja opcija, a još usput i taj posao prikazuje totalno nerealno. 'Budi konobar, to je genijalan posao jer ćeš partijati sa slavnim komadima i lupati selfije ko lud!' - prva je i najizravnija poruka tog spota. Sljedeća je asocijacija ona iz rubrike nacionalnih strahova - da ćemo se s vremenom (ako već nismo), zahvaljujući 'strateškim' nastojanjima državnih institucija među koje se ubraja i HZZ - pretvoriti u naciju konobara, konobarica, sobara i sobarica. Nekoga tko takvu viziju budućnosti makar i indirektno koristi kao način promicanja pozitivnih mjera treba zaista upitati gdje je učio osnove komuniciranja s javnošću. U zatvoru?

Odemo li korak dalje i prisjetimo se činjenice da ugostitelji diljem obale u zadnje vrijeme kukaju kako više ne mogu pronaći osobe koje bi im za crkavicu radile 12 sati dnevno, HZZ-ovo prebacivanje loptice na nezaposlene u stilu ajd-radit-kao-konobar-to-je-ludnica-od-posla pomalo zvuči kao udruženi napor s izrabljivačima. Opće je poznato, naime, da ugostitelji koji nude ljudske uvjete i pristojnu plaću nemaju NIKAKVOG problema s pronalaženjem konobara, pa njima nije potrebna nikakva pomoć u obliku poticajnih reklama, baš kao što ni mladima koji bi konobarili nije potrebnu 'nutkanje' Lane Jurčević da bi takav posao prihvatili.

Idemo i još malo dalje - HZZ je nedavno objavio kako ukida hrpu poticajnih mjera za zapošljavanje jer nema love za to. U redu, dobar dio tih mjera u nekim je zanimanjima (pogotovo onima za koje je potrebno fakultetsko obrazovanje) donio više štete nego koristi, ali svejedno je turboneukusno, moglo bi se čak reći i nemoralno prvo izjaviti da nema love za poticajne mjere, a onda snimiti 'poticajnu' reklamu za konobarenje. Znam, ZNAM da reklama stoji mnogo manje nego provođenje paketa državnih poticajnih mjera, ali stvar je u dojmu, u moralnom profilu koji kaže: 'Nećemo više trošiti pare na zapošljavanje arhitekata, jeftinije nam ih je sve zaposliti kao konobare.'


I, na kraju krajeva, malo dobronamjernog elitizma. Konobar je, rekoh već, poštena i plemenita profesija, dobar konobar zlata vrijedi, može uvelike poboljšati ugostiteljsku ponudu i uopće nije nevažan. Ali prikazivanje konobarskog posla kao vrhunskog dometa zapošljavanja za mlade ipak je potcjenjivanje mladih nezaposlenih u Republici Hrvatskoj. Odaje, osim toga, i lijenost HZZ-a da malo promisli i, kad već snima reklame, možda u sve to uključi i neka druga zanimanja. Evo, na primjer, liječnik u malom mjestu. Navodno liječnika po malim mjestima nedostaje. Medicinskih tehničara također. Zašto takva karijera ne bi dobila svoju reklamu? Zidari, automehaničari, keramičari? Nisu jednako glamurozni? Lana Jurčević ih ne bi ni pogledala? Inženjerke i inženjeri? Vozačice i vozači? Neću ovom prilikom spominjati nastavnike i nastavnice jer mi je jasno da čak ni HZZ ne može izvesti spin po kojem bi 'morat ćete štrajkati svakih godinu dana i cijela će vas zemlja nazivati neradnicima koji rade samo četiri sata dnevno' zvučalo primamljivo, ali načelno gledano - zašto ne? Zar je konobarenje doista najbolje čega su se uspjeli dosjetiti?

Neki će možda reći: 'Istina boli' i pozvati se na to da konobarenje doista jest najbolje čemu se nezaposleni mladi građani Republike Hrvatske mogu nadati, ali HZZ svoju reklamu s Lanom Jurčević nije predstavio kao dokumentarac. Predstavio ju je kao poticajnu mjeru, kao način da se mlade potakne na ostvarenje nekakvih ambicija. Ono što su nam prikazali, međutim, prilično je depresivna slika onoga što smatraju dometom i ostvarenjem snova te dojam da je gledanje kako drugi loču uz more - najbolje što ova zemlja može ponuditi svojim građanima.

Poticajno? Ne bi bilo ni uz deset Lana Jurčević.