RICKY RIJNEKE

'Intrigira me i zastrašuje ljudska psiha'

  • Autor: tportal.hr
  • Zadnja izmjena 10.01.2014 09:11
  • Objavljeno 10.01.2014 u 09:11
Ricky Rijneke

Ricky Rijneke

Izvor: Promo fotografije / Autor: Nedjeljna Avvantura na tportalu

Nedjeljna Avvantura na tportalu u nedjelju, 12. siječnja nudi debitantski film 'Silent Ones' nizozemske redateljice Ricky Rijneke. Povodom njegova prikazivanja, donosimo vam intervju s redateljicom koja detaljno objašnjava koncept filma, također otkrivajući detalje svog idućeg filmskog projekta

Nakon uspješnog kratkometražnog filma 'Wing, the fish that talked back', 'Silent Ones' je Vaš prvi dugometražni. Što nam ukratko možete reći o oba filma?

U svom debitantskom filmu 'Wing, the fish that talked back', šestogodišnja djevojčica Wing stvara svoj vlastiti imaginarni svijet. Nakon završetka rada na filmu, shvatila sam da nisam u potpunosti gotova sa zamišljenom temom. Elemente koji se nisu našli u filmu 'Wing, the fish that talked back' uvrstila sam u svoj prvi dugometražni film 'Silent Ones'. U oba filma, glavni protagonisti kreiraju svoj vlastiti svijet i snove. Oni su autsajderi i nigdje ne pripadaju. 'Silent Ones' je film čiji je glavni protagonist mlada Mađarica Csilla koja kreće u potragu za boljim životom nakon nestanka mlađeg brata Istija. Tijekom procesa tugovanja za nestankom brata, Csilla se povlači u svoj vlastiti svijet imaginacije te na taj način granice između sna i stvarnosti postaju zamućene.

Foršpan filma 'Wing, The Fish That Talked Back'

Kakav je, precizno govoreći, film 'Silent Ones'?

Film se prvenstveno bavi mentalnim stanjem Csille. Unutarnji svijet ljudskog bića osobno me fascinira pa bih ga izdvojila kao glavni razlog nastanka i glavni element vlastitih filmova. Kao redateljicu, istovremeno me intrigira i zastrašuje ljudska psiha. Nastojim portretirati emocionalno i psihološko stanje ljudskog uma za svoju publiku. 'Silent Ones' je vizualni primjer stanja uma glavne protagonistice Csille. Ona ima opsesiju, njezin život je grozničav san i to se osobito da naslutiti kada bježi s mjesta nesreće, zbunjena i ranjena, besciljno lutajući, kao mrtva osoba čiji duh opsjeda cijeli prostor. Rastrgana između spavanja i hodanja: smrti - života, dana - noći, kopna - mora, mladosti - starosti, ona postoji u mračnom svijetu na granici stvarnosti i iluzije.

Otkud je nastala ideja za film?

Ideja za film je nastala nakon vizualnog portretiranja uma glavne protagonistice. Film istražuje univerzalnu želju za nedostižnim. Csilla se bori sa svojom prošlošću i na taj način postaje sve izoliranija. Nešto se mora dogoditi kako bi se njezina izolacija slomila i u potpunosti nestala. Ja živim u lučkom gradu, gdje brodovi dolaze i odlaze. Vidiš brod koji plovi u daljinu, udaljen par kilometara i s određenim brojem kontejnera i prtljage. Ti zapravo ne znaš što se događa s ljudima na tom brodu, njihovim snovima, željama i aspiracijama. Upravo ta činjenica me posebno intrigira i tjera da ispričam priču o tome što se događa u brodskim dubinama.

Što predstavlja naslov filma 'Silent Ones'?

'Silent Ones' su Csilla i Isti. Oboje su autsajderi koji nigdje ne pripadaju i ne igraju uloge u svakodnevnom životu. 'Silent Ones' skoro pa nikako ne sadrži dijaloge. Priča je ispričana uz pomoć vizualnih elemenata. Kad se Csilla nađe usred ničega i bez mlađeg brata Istija, njezina šutnja poprima sve ozbiljniji oblik i vjerno prikazuje njezinu bol, zato što Csilla ne pronalazi riječi kako bi opisala svoje trenutačno stanje.

Foršpan filma 'Silent Ones'


Kao redateljica, lokacije vidite kao svojevrsne likove. Na kojim mjestima se snimao 'Silent Ones'? 

Lokacije su više od pukog dekora. Krajolik, uključujući i onaj unutarnji, predstavlja određenu filmsku ulogu i živote likova. Film nas duboko uvlači u svijet glavnog lika. Pokušala sam stvoriti povezanost između vanjskog i unutarnjeg svijeta. Lokacije u filmu 'Silent Ones', mogu se podijeliti na kopno i more. Ekspanzivna zelena ravnina sela i klaustrofobičan brodski prostor - refleksija su Csillinih emocija. Velik dio filma sniman je na brodu. Riječ je o napuštenom češkom brodu, usidrenom u roterdamskoj luci. Taj brod predstavlja plutajući zatvor - ogroman prostor i labirint s bezbroj prolaza. Bez obzira koliko daleko hodala Csilla i kako dobro zna svaki brodski kutak, on joj uvijek daje osjećaj izgubljenosti. Ona nije samo fizički izgubljena na brodu, već i psihički. Brod također simbolizira novu budućnost ili je zapravo samo riječ o brodu duhova. Csillin mlađi brat prvi se predstavlja u filmu u trenutku kada izlazi iz vode, što simbolizira njegovo ponovno rođenje u Csillinoj mašti ili podsvijesti. Ugnjetavanje, osjećaj bliskosti i klaustrofobije u snažnom je kontrastu s otvorenim krajolikom, u ovom slučaju otvorenog mora.

Neke scene smo snimali na mjestima južno od Nizozemske, u blizini granice s Belgijom. Taj kraj mi je znan od ranog djetinjstva. To je otvorena i otuđena zemlja koja se savršeno reflektira na Csillinu samoću. Krajolik je očaravajući i sirov. Posjeduje zastrašujuću ljepotu. Sivi oblaci, savršeno osvjetljenje, blato, hladnoća i jak vjetar se savršeno uklopio u moju filmsku zamisao.

Koliko Vam je važna sama priča filma?

Priču i osjećaje možeš pokazati slikom, zvukom i vremenom. Dobra slika ostaje kao pečat u ljudskom umu i govori više od tisuću riječi. Gledatelj filma mora imati dovoljno vremena kako bi shvatio viđeno. Film se na taj način može iskusiti kao svojevrsno putovanje. Važno je nakon odgledanog filma, ostati s mnogo neodgovorenih pitanja. Gledatelj mora sam odlučiti je li Isti zapravo ikad postojao ili je Csillin mlađi brat plod njezine imaginacije i podsvijesti. Tu mogućnost namjerno ostavljam otvorenom kako bi svaki gledatelj interpretirao film na svoj način.

Koliko je zvučna podloga filma važna u cjelokupnoj priči?

Zvuk predstavlja Csillin unutarnji svijet. Zvukovi koji je okružuju, kao što su lavež pasa, glasovi prolaznika, ptica i vlakova učvršćuju osjećaj klaustrofobije i izoliranosti glavnog lika.

Uho je snažan organ i godi mašti. Naše uši apsorbiraju zvukove 24 sata dnevno, bez prestanka. Čak i kada nas okružuje tišina, možemo osjetiti bilo našeg srca. U brodskim scenama, Csilla kontinuirano čuje monoton zvuk brodskog motora. Taj zvuk stvara trajan osjećaj nelagode i produbljuje osjećaj otuđenosti i upravo se tada tope granice između stvarnosti i imaginacije. Kompozitor Andrey Dergatchev stvorio je hipnotičan soundtrack te je na veliki način doprinio zvučnom dijelu filma.

Radite li već sada na nekom novom filmskom projektu?

Upravo sam počela sakupljati nove ideje i radim na novom filmu koji će se zvati 'Hotel Europa'. Ukratko, riječ je o dva mladića koji se odlučuju na trajnu izolaciju od vanjskog svijeta tijekom zimskog razdoblja u godini. Za takav potez se odlučuju iščekujući prvi ljetni party, kao i ljeto općenito. Ovaj filmski projekt se trenutačno nalazi u ranoj fazi nastajanja.

Filmove 'Silent Ones' i 'La Vida Loca' besplatno pogledajte na avvantura.tportal.hr u nedjelju, 12. siječnja od 18 do 24 sata u sklopu Nedjeljne Avvanture na tportalu. Nakon toga možete ih gledati uz minimalnu naknadu od 7,50 kuna u sklopu usluge Video on Demand

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!