donosimo priču

Neki poduzetnici su nažalost za vrijeme pandemije zatvorili svoja vrata, ali ne i ovaj dvojac. Ovo je njihova priča o uspjehu

  • Autor: tnative
  • Zadnja izmjena 29.04.2021 09:31
  • Objavljeno 24.04.2021 u 06:58
tportal

Izvor: Promo fotografije / Autor: Nika Mokos

Biti sam svoj šef, kreirati vlastito radno vrijeme i u potpunosti odgovarati za svoju mjesečnu plaću, zaraditi koliko radite… Samo su neki od razloga zbog kojih se sve veći broj mladih ljudi odlučuje na otvaranje vlastite tvrtke

Naravno, uz velik oprez. Rizici su brojni, posebno od početka pandemije koja je uvelike smanjila budžete klijenata i promijenila način poslovanja, zatvorila se prema offline i okrenula online promotivnim događanjima. Mali poduzetnici koji nisu uspjeli prepoznati priliku u novim trendovima mahom su zatvarali vrata, no oni koji su svoje poslovanje usmjerili na neki novi spektar djelatnosti, nišu ili drugačiju vrstu proizvoda krizu gotovo nisu ni osjetili. Kreativna industrija oduvijek je pisala svoja pravila, pa tako i u nepredvidljivim poslovnim trenucima. Dalekovidni i pronicljivi poduzetnici koji djeluju na tim poljima iskoristili su 2020. i 2021. za svoj rast.

Kreativno stvaralaštvo najčešće započinje freelancanjem, no zbog jednostavnosti naplate i obujma posla, većina slobodnjaka nakon određenog vremena otvara tvrtke s manjim brojem zaposlenih. Baš kao i Super produkcija, tvrtka koja je nastala puno prije 2020. godine, a koja svoju ekspanziju proživljava upravo sada:

'Super produkcija je nastala 2016. godine kao potreba da se iz freelance rada preko autorskih ugovora prijeđe na ozbiljniji rad i jednostavnije poslovanje, gdje se odnosi rješavaju fakturom umjesto silnim pisanjem ugovora', započinju priču Marko Mihaljević i Mihael Kukavčić, kreativni tim Super produkcije: 'Fokusirani smo na fotografiju i video arhitekture, interijera i hospitality sadržaja koji uključuje hotele, resorte, gradove i jahte. Bili smo i u event industriji, dok su se eventi održavali. U ovoj godini najviše smo obrađivali arhitekturu koja u izgradnji luksuznijih stanova, kuća i apartmana nekako nije previše osjetila krizu uzrokovanu pandemijom. Snimali smo i hotele i jahte, barem onim klijentima koji su odlučili osvježiti svoje fotografske i videosadržaje kako bi bili konkurentniji u ovim zahtjevnim uvjetima rada.'

Marko i Mihael i Super produkcija upravo su zahvaljujući snimanju brodova i jahti uspjeli otvoriti neke nove niše poslova te povećati obujam posla i do 60 posto, što je u doba pandemije nevjerojatno i hvalevrijedno poduzetničko iskustvo. Zahvaljujući situaciji koja zahtijeva smanjene kontake, no povećane potrebe za drugačijim turističkim iskustvom, jahte i brodovi idealan su način provođenja slobodnog vremena, ističu.

U uvjetima u kojima se ponekad snima i tri dana i noći zaredom Mihael i Marko svejedno zaključuju – radno vrijeme od 9 do 17 definitivno nije za njih. Niti za kreativce niti za poduzetnički tim s manjim brojem zaposlenih, u kojem većinu stvari moraju obavljati sami: 'Fleksibilno radno vrijeme je nešto što je, kad se jednom navikneš, teško napustiti. Sam biraš kad, što, gdje i kako ćeš raditi, što je nezamjenjivo. S druge strane, rizici poslovanja i odgovornost koju imaš sam, a ne netko iznad tebe, mogu brzo potrošiti čovjeka.'

Mihael Kukavčić

Mihael Kukavčić

Izvor: Promo fotografije / Autor: Nika Mokos

Kako bi ipak zadržali doticaj s radnim okruženjem, kreativni tim Super produkcije svoje je poslovanje odlučio djelomično preseliti u ured iako većina njihovih kolega iz foto i videoprodukcije nema formalan ured. No ističu – lakše je raditi u prostoru u kojem vlada radno okruženje. Oko 9 ili 10 popiju kavu, provjere mailove, šalju ponude i rade one malo manje uzbudljive administrativne poslove: 'Trudimo se ne raditi previše i nakon sedam, osam sati ići doma, inače ne možeš biti kreativan. Prvi ured je iz želje za radnim okruženjem otvoren 2018. godine. Početkom 2020. ušli smo u veći ured, a koji je trebao biti cjelokupan projekt sa studijem, prostorom za sastanke, radionice i slično. Prostor je bitan utoliko što u njemu možemo razmjenjivati ideje i savjetovati se o razvoju projekata, a i družiti se s prijateljima i kolegama, iz čega uvijek nastaju zanimljive stvari. Potres je taj razvoj naglo zaustavio.'

Upravo je prošlogodišnji potres prisilio Super produkciju na odlazak iz oštećenog studija u centru grada na privremeni rad od kuće. Dok nisu našli novi prostor, na novoj lokaciji i u zgradi novije gradnje. No kako biti siguran da će u novom prostoru sve biti u redu i da će izrazito skupa fotografska i snimateljska oprema, računala te svi mogući dodaci biti zaštićeni?

Croatia osiguranje ima odgovor - paket osiguranja Poduzetnik PROtekt namijenjen malim i srednjim poduzetnicima. Riječ je o osiguranjima koja pružaju zaštitu kako nepredviđeni događaji poput potresa, provale i krađe, požara i ostalih nepovoljnih događaja ne bi doveli u pitanje poslovanje tvrtke i egzistenciju radnika. U izazovnim trenucima PROtekt je rješenje koje su poduzetnici čekali.

Tim Super produkcije sada je u svom novom uredu te kreira nove ideje i planove za snimanja. Poučeni iskustvom, sada puno opreznije. No jedan dan proveden u uredu ne može se mjeriti s iskustvom odlaska na teren! 'Navečer dođeš u ured, uneseš svu opremu u auto, ujutro oko sedam sati kreneš na put jer želiš što prije biti na lokaciji. Stigneš na lokaciju i onda bez prestanka radiš do pauze za ručak. I onda opet radiš, i tako nekoliko dana. Navečer se vraćaš doma umoran i sretan', govore Marko i Mihael.

Marko Mihaljević i Mihael Kukavčić

Marko Mihaljević i Mihael Kukavčić

Izvor: Promo fotografije / Autor: Nika Mokos

Osjećaj koji pruža iskustvo rada na otvorenom, na prekrasnim lokacijama i u ludo luksuznim apartmanima ne može se usporediti s jednim uredom, složit ćete se. No na snimanjima, osim nevjerojatnog naleta kreativnosti, često se susreću s – velikim oprezom! 'U hektičnosti svakodnevnog rada na snimanjima, nemaš vremena svaki tren brinuti se o tome je li oprema na najsigurnijem mjestu jer to bi potrošilo previše vremena. Svaka dodatna zaštita je dobrodošla. Naprimjer, udar bure jednom nam je srušio stativ s fotoaparatom i oštetio ih, što je koštalo i vremena i novca i potencijalno ugrozilo nastavak projekta', prisjeća se dvojac iz Super produkcije.

Pri ovakvim problemima s opremom idealno dođe osiguranje baš poput Poduzetnik PROtekta. Osiguranjem koje štiti odgovornost osigurava se javna ili profesionalna odgovornost poduzetnika. Nju je moguće dodatno ugovoriti i proširiti odgovornost prema djelatnicima, odgovornost za neispravan proizvod i odgovornost od štete uslijed onečišćenja okoliša. Također, štiti se roba u prijevozu, to jest osigurava roba u vlasništvu poduzetnika od gubitka ili oštećenja nastalog prijevozom u domaćem ili međunarodnom prijevozu. Skupa fotografska oprema svakako mora biti zaštićena jer je šteta često nemjerljiva u novcu. Dobrim osiguranjem koji štiti poduzetnika ovakve greške znatno se ublažavaju, a ne govori se samo o novcu, nego i o vremenskim resursima koje poduzetnik troši na traženje zamjenskih uređaja, posudbu, planiranje i odgađanje projekta. I to sve zbog grešaka koje nisu u njegovoj nadležnosti!

'Sve je bitno pri korištenju opreme za rad! I brend i kvaliteta i cijena i garancija… Ispred klijenta uvijek moraš biti profesionalan, sve mora perfektno raditi, pogotovo zato što najčešće nemaš neograničeno vrijeme na raspolaganju i svi izazovi moraju se riješiti što brže i učinkovitije. Oprema mora biti takva da na nju možeš računati svaki dan, cijeli dan, i tako godinama', ističe Marko, a Mihael dodaje: 'Svako terensko snimanje rizik je za naše mobitele, jer mobitel je nezamjenjiv alat pri planiranju snimanja. Od praćenja položaja Sunca do štopanja vremena i raspodjele aktivnosti po danu, mobitel je uvijek u ruci, često i na podu ili na nekom riskantnom rubu stola s kojeg će lako pasti.' Srećom za mlade poduzetnike, Poduzetnik PROtekt štiti i mobitele, točnije lom ekrana mobitela, pa više nema straha od uništenog zaslona pametnog telefona!

Marko Mihaljević

Marko Mihaljević

Izvor: Promo fotografije / Autor: Nika Mokos

Lokacijsko snimanje je obavljeno, fotografije i snimke su savršeno montirane i Super produkcija može pokazati klijentu svoj proizvod. No što se onda događa? Tko štiti njihova prava? 'Autorska prava su nešto što, nažalost, velik broj potencijalnih klijenata ne shvaća. Svaki projekt u svojoj cijeni sadrži i stavku prava korištenja fotografija i videa jer po zakonu, osim u posebnim slučajevima, autorstvo audiovizualnog djela je neprenosivo, a klijentu se ustupa pravo na korištenje tog djela. Često se događaju situacije u kojima klijent, uvijek u dobroj namjeri, ustupi fotografije trećoj osobi koja ih onda želi koristiti bez plaćanja odgovarajuće naknade autoru za prava korištenja', objašnjavaju Marko i Mihael. Upravo brinući o takvim situacijama i pravnim pitanjima u kojima se poduzetnici nađu nepripremljeni, program Poduzetnik PROtekt osigurava troškove pravne zaštite poduzetnika, poput odvjetničkih troškova, troškova vještaka, sudskih troškova i slično.

Može se pretpostaviti da ovi izazovi većinu ljudi u startu pokolebaju pri nastavku posla. No Marko i Mihael i njihovi suradnici svjesni su toga da je posao pun rizika i da je možda lakše sjediti osam sati u uredu, no oni ne pristaju na to. Ljubav prema poslu uvijek prevlada, a što se tiče sjedenja pred računalom, zbog potreba obrade snimki i fotografija ono često premašuje osam sati: 'Uz velike izazove dolazi i veliko zadovoljstvo i najzahtjevnija je stvar biti hrabar i prihvaćati izazove, ali u isto vrijeme znati dobro procijeniti vlastite granice. Fizičke ozljede nisu problem, osim u nekim ekstremnim slučajevima, ali svakodnevni stres može biti vrlo štetan za kreativnost i koncentraciju', ističu. Srećom za Super produkciju, barem nema fizičkih ozljeda. A za sve poduzetnike i one koji će to tek postati Poduzetnik PROtekt brine i o tome. Na poduzetnicima je da usmjere fokus na poslovanje, a Croatia osiguranje i Poduzetnik PROtekt brinu o ostalom!

Prilog je napravljen u produkciji tnative tima tportala u suradnji s Croatia osiguranjem te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!