NOVO PRIZNANJE

'Socijalistički korijeni' Borova osvanuli u uglednom Slateu

17.05.2016 u 13:15

Bionic
Reading

Pod naslovom 'Socijalistički korijeni najpopularnije hrvatske tvornice obuće', novinarka Jelena Prtorić u uglednom američkom magazinu Slate predstavila je Borovo, s glavnim pitanjem može li tvrtka kapitalizirati na popularnosti svojih šarenih tenisica i postići dugoročno blagostanje

Kako ističe novinarka u magazinu Slate, 'u bezličnim zdanjima Borovo tvornice u Hrvatskoj nastajala je najpopularnija obuća u jugoistočnoj Europi. Ružičaste platnene tenisice s print motivima jednoroga koje su nedavno krasile stranice magazina Vogue, stvorene su upravo u Borovu.'

'Obuća Borovo nije jedan od brzorastućih start-upova stvorenih od tima sačinjenog od kul djece. Riječ je o tvrtki, industrijskom divu bivše Jugoslavije koju je osnovao češki industrijalac Jan Bata davne 1931. godine. Godine 1945., kada je stvorena Federativna Narodna Republika Jugoslavija u svijetlu Drugog svjetskog rata, tvornica Borovo je nacionalizirana.

'Idućih 45 godina, tvrtka je ostala u vlasništvu države, uspjevši se potpuno održati u rukama svojih zaposlenika. Tvrtka je tada proizvodila sve, od proizvoda za njegu cipela do kutija. Zaposlenici su stvarali vlastite vezice za obuću i imali vlastitu tvrtku za prijevoz, koja je kamionima svoje proizvode distribuirala širom bivše Jugoslavije do 620 trgovina. U tom periodu kompanija je godišnje proizvodila 23 milijuna para obuće', pojašnjava američkoj javnosti Jelena.

Uslijed Domovinskog rata tvornica Borovo je zatvorena, a nakon priznavanja Hrvatske ponovno je počela s radom, no nitko nije očekivao da će se vratiti na noge i stare staze slave. Kako bi sanirao ratne štete, Borovo je u popravak morao uložiti stotine milijuna eura. U prvim godinama hrvatske neovisnosti brend je djelovao staromodno, što se osjetilo i na prodajnim brojkama, zbog čega je Borovo pao u zaborav.

Kraj 2000. godine, međutim, označio je potez tvrtke koji se odnosio na redizajn branda platnenih tenisica Startas. Izvorno dizajnirane za igrače stolnog tenisa, prvi parovi Startasica svjetlo dana su ugledali davne 1967. godine, a danas se te kultne tenisice proizvode istom tehnološkom metodom koja se koristila i prije 50 godina.

Zahvaljujući dizajneru Mauru Massarottu, Startasicama je udahnut novi život i postale su kul obuća. Osim Startasica, tu su i Borosane. Riječ je o ortopedskoj obući koju je uglavnom birala radnička klasa, osobito u uslužnim djelatnostima. Njihov slogan iz 60-ih pa sve do 80-ih glasio je 'Work is a treat with Borosana on your feet'. Kako naglašava novinarka, ova obuća se dugi niz godina smatrala nepoželjnom i neuglednom.

#Boromina http://bit.ly/BorominaVote2015

Fotografiju objavljuje Borovo shoes (@borovo_shoes)

Borosana je nadživjela socijalizam i postala trendi obuća kroz novu, mladenačku inkarnaciju dobivši ime Boromina. Za davanje modernog izgleda nekad nepoželjnoj obući, zaslužna je 31-godišnja dizajnerica Iva Ćurković-Spajić koja je stvorila šarenu verziju Borosana s preinakama u znaku većih otvora za prste i petu.

Kako naglašava novinarka: 'Tvornica Borovo svoju obuću trenutno prodaje u više od desetak zemalja, od Francuske do Australije, no količine prodaje u inozemstvu nisu dovoljne za privlačenje ulagača, razvoj novih modela obuće ili lansiranja velike marketinške kampanje. Žamor stvoren od spominjanja Startasica u utjecajnom Vogueu malo je pripomogao, ali ne onoliko koliko mislite. Stvoreni buzz jedino je rezultirao većom prodajom rozog modela Startasica u Americi predstavljenog u magazinu.'