KULTNE BIRKENSTOCKICE

Proglašene su najpoželjnijom obućom sezone, a ovo je tajna njihove dugogodišnje popularnosti

15.08.2020 u 17:17

Bionic
Reading

Vladajuća pandemija koronavirusa uvelike je utjecala i na modne navike potrošača kojima je udobnost, kao nikada prije, visoko na listi prioriteta. I dok brojni i dalje nastavljaju s radom iz topline doma i izleti u prirodu većini predstavljaju vrhunac ljetnog društvenog kalendara, udobne ravne sandale brojnim damama logičan su odabir, a po svemu sudeći, krajnji izraz ovog fenomena predstavljaju anatomske natikače s potpisom njemačkog brenda Birkenstock

Prošloga mjeseca britansko izdanje modne biblije Vogue službeno ih je proglasilo sandalama godine, a u novom izvještaju globalne modne tražilice Lyst za drugi kvartal 2020. godine proglašene su najpoželjnijim modnim komadom u kategoriji ženske mode.

S vojskom slavnih obožavateljica na čelu s 'it' djevojkama današnjice poput Kendall Jenner, Gigi Hadid i Kaie Gerber, generalan uspjeh ove obuće, za koju njezini tvorci tvrde da je oduvijek predstavljala ortopedsku udobnost prije modne privlačnosti, nije nimalo zanemariv.

  • +15
Poznate dame nose Birkenstock sandale Izvor: Profimedia / Autor: Tportal montaža

Prije omraženih čizmi Ugg od ovčje vune i gumenih sandala Crocs, postojale su anatomske natikače, popularno zvane birkenstockice. S motom 'često kopirane, nikad dostignute', priča o njemačkom brendu Birkenstock proteže se na dva stoljeća, a danas u nesigurnim vremenima zahvaljujući pandemiji, postoji nešto uvjerljivo i pouzdano u ovoj prepoznatljivoj obući.

  • +6
Birkenstock Arizona Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo fotografije

Sa svojim anatomskim natikačama stvorenim od prirodnog pluta, jute, lateksa i s prepoznatljivim detaljima u znaku velikih kopči, njemački brend Birkenstock uspio je stvoriti anti-modnu izjavu koja nadilazi sve trendove, a ipak ih uspijeva postaviti.

Podrijetlo udobnosti

Obućarsko ime Birkenstock zapravo ima impresivnu povijest dugu gotovo 250 godina. U njemačkim crkvenim knjigama iz sela u blizini Frankfurta još 1774. izvjesni Johann Adam Birkenstock bio je zaveden kao postolar. No kao brend i kompanija vezana uz obuću Birkenstock počinje ozbiljnije postojati tek krajem 19. stoljeća.

Konrad Birkenstock tada u Frankfurtu otvara dvije trgovine u kojima prodaje obuću s inovativnim valovitim gornjim dijelom potplata, koji je više odgovarao stvarnom obliku stopala, umjesto da bude u potpunosti plosnat, kao što je tada bila praksa.

Obiteljski biznis Birkenstock zatim se proširio na tjedne edukativne tečajeve za medicinske stručnjake o mišićno-koštanom sustavu i blagodati koju njihova specijalna obuća ima na cirkulaciju nogu. Potom je 1947. godine Konradov sin Carl objavio knjigu 'Podijatrija- sustav Carla Birkenstocka', pojašnjavajući svoj pristup podržavanju nečijeg 'prirodnog hoda' za postizanje zdravih stopala. Ovo je bio prvi od nekoliko udžbenika i priručnika obitelji Birkenstock ispunjenih idejama poput bosonog hoda u prirodi i natapanja stopala u hladnoj vodi sa solima od listova smreke.

  • +19
Proizvodni pogon Birkenstocka u Njemačkoj Izvor: Pixsell / Autor: Arno Burgi/DPA/PIXSELL

Šezdesete godine pokazale su se razdobljem za stvaranje brenda Birkenstock kakvog danas poznajemo. Carlov sin Karl godine 1963. lansirao je prvi model sandala Birkenstock s jednim remenom naziva Madrid koje su se u početku prodavale kao obuća za gimnastičare.

Tri godine kasnije, Margot Fraser, njemačka krojačica sa adresom u Kaliforniji, prilikom odmora u rodnoj zemlji posjetila je jedan od mnogobrojnih sanatorija (preteča današnjim modernim spa lječilištima) u kojemu se upoznala s parom Madrid sandala brenda Birkenstock koji joj je zdravstveno osoblje sanatorija predložilo kao terapiju za bolna stopala.

Oduševljena njihovom udobnošću, Fraser je ubrzo ostvarila kontakt s obitelji Birkenstock kako bi postala prvi distributer sandala Birkenstock za SAD. Fraser se u početku borila s podizanjem interesa prodavača za sandala Birkenstock, no svoje mjesto ubrzo su pronašle na policama trgovina zdrave hrane diljem Amerike.

U njima su ih otkrili hipiji, a s približavanjem 'Ljetu ljubavi' 1967. godine, sandale Birkenstock postale su glavni izbor ljubitelja mlađe generacije potrošaća od San Francisca do Vermonda.

Ove novootkrivene kul sandale nisu spriječile predstavnike brenda da ih promoviraju svima– od kućanica, golfera, liječnika pa sve do kuhara, a godine 1973. nastao je nasljednik modela Madrid nazvan Arizona koji je postao i do danas slovi za najprodavaniji model s potpisom njemačkog brenda.

Protukulturna moda

Tijekom godina pripadnici različitih subkulturnih skupina prihvatili su sandale Birkenstock kao dio svoje uniforme, no tek su početkom 90-ih godina počele biti primjećivane od strane modne industrije. Populariziranje trenda sandala Birkenstock, poput mnogih iz tog desetljeća, pripisuje se britanskoj modnoj ikoni Kate Moss koja ih je u srpnju 1990. godine nosila u modnom editorijalu magazina The Face za koji je zaslužna poznata britanska fotografkinja Corinne Day, a ovaj ključni trenutak doveo je do toga da ih proslavljeni američki dizajner Marc Jacobs odabere za grunge kolekciju stvorenu za modni brend Perry Ellis.

Desetljeće kasnije Birkenstock sandale doživjele su još jedan skok u popularnosti zahvaljujući zvijezdama s A-liste londonske scene uključujući glumca Judea Lawa i dizajnericu Jade Jagger, zatim holivudske zvijezde Gwyneth Paltrow, koje je uspjela popularizirati za vrijeme svog boravka u britanskoj prijestolnici 2002. godine.

Sve te naizgled nesagledive baze fanova brend Birkenstock učinile su neprobojnim na modnoj sceni, a do danas je ostao obiteljski biznis, s nešto većim naglaskom na marketinškim aktivnostima.

Godine 2012. proslavljena modna dizajnerica Phoebe Philo pod okriljem francuske kuće Celine predstavila je luksuznu, crnu verziju Arizona sandala obloženu krznom u kolekciji brenda namijenjenoj sezoni proljeće-ljeto 2013. godine, a svojim potezom izazvala je pravi modni tsunami. Za njezinim primjerom povele su se i brojne drugi renomirani dizajnerski brendovi poput Givenchyja, Giambattiste Vallija i brenda Acne nudeći luksuzne verzije anatomskih natikača Birkenstock.

Od tada, pod budnim okom aktualnih izvršnih direktora brenda, Olivera Reicherta i Markusa Bensberga - koji brendom Birkenstock upravljaju u ime Karlovih sinova - posao je eksponencijalno rastao. Sandale Birkenstock danas se distribuiraju u preko 100 zemalja i oko 800 stilova, a svoju ponudu proširili su i na druge kategorije stvorivši vlastitu liniju kreveta i prirodne kozmetike.

Birkenstock sandale u sadašnjosti

Najnovije inicijativa tvrtke Birkenstosk je 1774 - pariški studio otvoren s ciljem stvaranja premium verzija sandala u suradnji s velikim dizajnerskim imenima današnjice poput Ricka Owensa, čija rodna estetika nudi očitu sinergiju s brendom Birkenstock. Dizajner je svoj beskompromisni spin na sandale Birkenstock predstavio u prošlogodišnjoj kolekciji za sezonu proljeće-ljeto, a njegovi trenutačni dizajni uključuju čizme Rotterhiker i sandale Rotterdam s čvrstim gumenim trakama. 'U osnovi birkenstockice su poput traperica, funkcionalne i seksi. Možda su čak i najseksi cipele ikad stvorene', izjavio je Owens u svom intervjuu za njemačko izdanje magazina GQ.

Pariškom studiju brenda Birkenstock nakon Owensa pridružila se modna kuća Valentino na čelu s kreativnim direktorom brenda, Pierpaolom Picciolijem koji je zatim predstavio limitiranu verziju Arizona sandala u crvenoj i crnoj boji, a samo za glumicu i muzu brenda Frances McDormand kreirali su žutu verziju Arizona sandala u kojima je pristigla na prestižnu dodjelu filmskih nagrada Oscar.

'Većinu svog odraslog života nosila sam Arizona sandale. Doslovno su me formirale fizički i filozofski ... Iskra se zapalila i nema povratka', izjavila je glumica nakon svečane dodjele.

U međuvremenu s prepoznatljivim dizajnom sandala Birkenstock odlučili su se poigrati i dizajneri brenda Proenza Schouler, Jack McCollough i Lazaro Hernandez, predstavivši modele Arizona i Madrid s kopčama na čičak, a zanimljiv je podatak da su čelnici brenda Birkenstock odbili suradnju s velikanima street style scene, brendom Supreme i francuskim Vetements, iz razloga što bi njihova suradnja rezultirala efektom koji bi bio puno viši od pukog postavljanja logotipa.