L-39NG

Mađarima stigle prve 'nebeske lisice' za obuku pilota i izviđačke misije - pogledajte što sve mogu

03.07.2025 u 08:32

Bionic
Reading

Češki proizvođač zrakoplova Aero Vodochody predao je nedavno prva tri od ukupno 12 naručenih naprednih mlaznih trenažnih aviona L-39NG Skyfox mađarskim zračnim snagama. Dolazak prva tri aviona u zračnu bazu Kecskemét označava prekretnicu za mađarsko ratno zrakoplovstvo, ponovno uspostavljajući sposobnost provođenja napredne obuke pilota, ali i dodatne mogućnosti s obzirom na to da dio naručenih letjelica ima izviđačku namjenu. Evo što znamo o 'nebeskim lisicama'

Primopredaja novih letjelica dio je ugovora potpisanog u travnju 2022., a on obuhvaća isporuku ukupno 12 aviona L-39NG, poznatih i kao Skyfox, od čega su njih osam konfigurirani kao napredni trenažni avioni, a njih četiri kao izviđačke varijante. Mađarski državni tajnik za razvoj snaga i obrambenu politiku Zsolt Kutnyánszky kazao je da primopredaja prvih aviona 101. taktičkoj trenažnoj eskadrili Zrakoplovne brigade 'Vitez Szentgyörgyi Dezsö' ne predstavlja samo novu fazu u mađarskim zračnim borbenim sposobnostima, već naglašava tekući strateški program vojnog razvoja zemlje.

Budući da će novi avioni i pripadajuća infrastruktura biti integrirani u NATO-ov program letačke obuke za Europu (NATE), Mađarska je već razvila sveobuhvatni sustav obuke na zemlji, uključujući moderne simulatore leta, alate za planiranje i evaluaciju misija te infrastrukturu za podršku obuci. Također, tri mađarska pilota instruktora i šesnaest tehničara nedavno su uspješno završili obuku u češkom Aero Vodochodyju, izvršivši gotovo 100 letova.

Odabrani piloti i zemaljsko osoblje prošli su sveobuhvatni tečaj koji je uključivao teoriju, formacijsko letenje, noćne operacije i taktičko manevriranje. Nakon obuke ti su piloti postali potpuno kvalificirani za upravljanje Skyfoxom pod nacionalnim zapovjedništvom. Avioni će biti raspoređeni u zračnoj bazi Kecskemétu, glavnom mađarskom taktičkom zračnom središtu, gdje će služiti u naprednoj pilotskoj obuci, vježbama spremnosti za različite misije i sekundarnim lakim borbenim ulogama prema potrebi.

Izvor: Društvene mreže / Autor: combatant blog

L-39 Skyfox je modernizirana verzija provjerenog lakog mlaznog trenažnog zrakoplova L-39NG (Next Generation). Dizajniran u skladu s operativnim standardima NATO-a i EU-a, izgrađen je kao višenamjenska platforma pogodna za naprednu obuku letenja i širok raspon sekundarnih misija. Jedna od najvažnijih nadogradnji je integracija potpuno staklene kabine opremljene digitalnom avionikom američke tvrtke Genesys Aerosystems i sustavom HOTAS, odnosno konceptom 'ruke na gasu i palici', kojim su piloti sposobni obavljati sve vitalne funkcije i upravljati letjelicom bez potrebe da skidaju ruke s kontrola.

Opcija ugradnje AESA radara

Predstavljen 2010-ih i uveden u upotrebu početkom 2020-ih, L-39 Skyfox pokreće štedljiv i lako održavajući turboventilatorski motor FJ44-4M američke tvrtke Williams International, a ima poboljšanu učinkovitost u usporedbi s motorom iz sovjetskog doba svog prethodnika. Osim toga, ima potpuno redizajniranu konstrukciju s deklariranom težinom praznog zrakoplova od 3280 kilograma i maksimalnom težinom pri polijetanju od 5800 kilograma, kao i očekivanim vijekom trajanja od 15.000 sati naleta.

Prema dostupnim specifikacijama, maksimalna brzina iznosi mu 909 kilometara na sat, s maksimalnim dometom od 1898 kilometara. Avion duljine 11,6 metara s punim spremnicima može letjeti tri sata i 45 minuta, što je značajan dolet u izviđačkim misijama.

Izrađen od kompozitnih materijala, trup mu je lagan i izdržljiv, a uključuje i tzv. mokro krilo s unutarnjim spremnicima goriva. Također, ugrađeno pilotsko sjedalo Martin Baker Mk CZ16H nudi mogućnost izbacivanja i dok je avion na pisti, čime se poboljšavaju preživljavanje posade i operativna sigurnost. Skyfox može biti naoružan raznim oružjem, ovisno o potrebama kupaca, uključujući najnapredniji AESA radar, postavljen ispod trupa.

Portfolio misija L-39 Skyfoxa proteže se daleko izvan obuke pilota. Njegova višenamjenska konfiguracija omogućuje mu izvođenje lakih zemaljskih napada, bliske zračne podrške, taktičkog izviđanja i operacija nadzora zračnog prostora. Pet krilnih nosača osigurava integraciju različitog streljiva i senzorskih kontejnera, uključujući kontejnere s topovima, nevođene rakete, bombe i elektrooptičku izviđačku opremu.

Program modernizacije nazvan po Nikoli Šubiću Zrinskom

Izviđačka varijanta, koju je nabavila Mađarska, uključuje napredni elektrooptički dnevni i infracrveni noćni paket MX-15, a on omogućuje visokoprecizno otkrivanje ciljeva, nadzor u stvarnom vremenu i taktičku svjesnost o bojištu. Njegov isplativ rad i fleksibilnost čine ga idealnim za zemlje koje traže visoke standarde obuke bez operativnog tereta raspoređivanja složenijih borbenih zrakoplova na prvoj crti.

Pored Mađarske, Skyfox su dosad nabavili Vijetnam i Češka za naprednu obuku pilota, a postupno je stekao popularnost među privatnim operaterima, poput američke tvrtke Draken i portugalskog Skytecha. Vijetnam je naručio ukupno 12 primjeraka, s time da su prva dva isporučena s tzv. istočnim postavkama, ispunjavajući tamošnje zahtjeve za kompatibilnošću s borbenim avionima ruske proizvodnje. Češka državna tvrtka LOM Praha naručila je Skyfox za korištenje u Centru za obuku pilota u Pardubicama te će njime postupno zamijeniti zastarjelu flotu modela L-39C.

Nabava Skyfoxa središnja je komponenta šire mađarske strategije modernizacije nacionalne obrane 'Zrinyi 2026', nazvane po hrvatskom vojskovođi Nikoli Šubiću Zrinskom, na kojeg pravo polažu i Mađari. Budimpešta tom strategijom namjerava modernizirati sve rodove svoje vojske, uključujući ratno zrakoplovstvo. Pritom valja napomenuti da 2026. istječe operativni leasing za 14 borbenih aviona JAS 39C7D Gripen, stoga se uskoro očekuje i konačna odluka o njihovoj zamjeni ili produljenju ugovora.

Vojni analitičari ocjenjuju da uvođenje Skyfoxa označava značajan napredak za mađarsko ratno zrakoplovstvo, pružajući učinkovito rješenje za obuku i pouzdanu platformu za taktičku podršku. Njegovi vrhunski sustavi i prilagodljiv sustav misije omogućuju Mađarima da se suoče sa sadašnjim i budućim izazovima na fleksibilan i isplativ način. Uz to, nabava Skyfoxa potvrđuje predanost te zemlje u jačanju obrambene suradnje i unapređenju njezine uloge sposobnog i interoperabilnog partnera u NATO-u u sve složenijem sigurnosnom krajoliku.