NAJVEĆI TEST

Problem težak preko 10 milijardi eura: Što će biti s Armanijem nakon smrti legendarnog dizajnera?

05.09.2025 u 13:57

Bionic
Reading

Talijanski maestro eleganciје koji je revolucionirao način na koji se oblačimo preminuo je u četvrtak u 92. godini, a sada se njegova imperija suočava s najvećim izazovom - kako preživjeti bez čovjeka koji je pola stoljeća odbijao prepustiti kontrolu velikim konglomeratima i fanatično štitio svoju neovisnost

Kad je Giorgio Armani preminuo u svojoj 92. godini u četvrtak, 4. rujna, modni svijet nije izgubio samo genijalnog dizajnera nego i jednog od posljednjih velikih vladara luksuzne industrije. Za razliku od svojih najvećih konkurenata koji su svoja modna carstva prodali moćnim konglomeratima poput LVMH-a ili Keringa, Armani je do kraja zadržao potpunu kontrolu nad svojom tvrtkom.

Vodio je svoj imperij s istom preciznošću s kojom je krojio odijela - kao pravi poslovni čovjek i istovremeno neprijeporno oko visoke mode. Fanatično je štitio svoju neovisnost, ostajući praktički jedini vlasnik grupe koja je prošle godine ostvarila impresivnih 2,3 milijardi eura prihoda. Izgradio je i sofisticiran sustav zaštita kojima je htio osigurati da njegova kuća nikad ne završi u rukama vanjskih investitora.

Sada se ta imperija suočava s najvećim iskušenjem u svojoj povijesti: hoće li uspjeti preživjeti bez svog osnivača, a pritom sačuvati sve ono što ga je činilo posebnim?

Plan nasljeđivanja

Giorgio Armani nikad se nije oženio niti imao djecu, pa će kontrola nad modnom kućom preći na Zakladu Giorgio Armani. Tu je zakladu osnovao prije gotovo desetljeća upravo da bi jamčio kontinuitet poslovanja i očuvao neovisnost svoje tvrtke.

Armani je godinama prije smrti pažljivo birao i pripremao svoje nasljednike. 'Uvijek sam pripremao svoje suradnike za sljedeće poglavlje', rekao je za Wall Street Journal prošle godine. 'Postoje ljudi koji su na potrebnoj razini, a neki su još malo ispod nje.'

U Armanijevu užem krugu nalaze se ključne osobe koje će vjerojatno preuzeti krmilo tvrtke. Tu je Pantaleo 'Leo' Dell'Orco, njegova dugogodišnja desna ruka i šef odjela muške odjeće. Zatim Silvana Armani, nećakinja koja već godinama vodi žensku modu, te Roberta Armani, druga nećakinja zadužena za odnose sa zvijezdama i zabavnom industrijom. Njegov nećak Andrea Camerana vodi sektor održivosti, a sestra Rosanna Armani sjedi u upravi.

Sofisticirane mjere protiv preuzimanja

Armani nije ništa prepustio slučaju. Uz zakladu osnovanu 2016., izradio je potpuno novi set pravila poslovanja koji će stupiti na snagu nakon njegove smrti. Ti statuti stvaraju nekoliko različitih kategorija dionica s različitim glasačkim pravima, iako se točan raspored tih blokova još uvijek drži u tajnosti.

Vrijednost Armanija

Armani grupa je privatna tvrtka, pa točna vrijednost ovisi o metodologiji procjene - neki uključuju samo modnu kuću, dok drugi uračunavaju hotele, restorane, nekretnine i ostale Armanijeve investicije. Bloomberg je procjenjjuje na 8-10 milijardi eura, a Forbes Armanijevu osobnu neto vrijednost procjenjuje na oko 10,4 milijarde eura), što ga stavlja na 235. mjesto svjetskih milijardera

Nova pravila također nameću oprezan pristup akvizicijama i zaduživanju te postavljaju jasne granice za bilo kakvu promjenu vlasništva. Izlaženje na burzu tehnički nije zabranjeno, ali moguće je samo uz pristanak većine direktora.

Unatoč svim tim sofisticiranim zaštitama, Armanijev odlazak sigurno će probuditi apetite velikih kupaca u modnoj industriji.

'Brendovi ove klase rijetko se nađu na tržištu', objašnjava za Wall Street Journal Luca Solca, vodeći analitičar tvrtke Bernstein. 'Očekujem da će zainteresiranost u industriji biti ogromna.'

Giorgio Armani
  • Giorgio Armani
  • Giorgio Armani
  • Giorgio Armani
  • Giorgio Armani
  • Giorgio Armani
    +3
Giorgio Armani Izvor: EPA / Autor: Daniel Dal Zennaro

Kraj jedne ere

Armanijev pristup označava završetak jedne ere kada je stara garda dizajnera imala apsolutnu vlast nad svojim modnim kućama, kontrolirajući sve od kreativnog procesa do upravljanja dućanima. Ti ljudi nisu bili samo kreativni talenti, bili su i vlasnici svojih tvrtki koji su sami određivali strategiju i tempo širenja po svijetu.

Taj se model danas praktički izgubio. Armani, osnovan daleke 1975. godine, u novije se vrijeme natjecao u luksuznoj industriji kojom dominiraju golemi konglomerati s ogromnom financijskom moći za osvajanje novih tržišta, kupovanje najboljih lokacija i vođenje skupih marketinških kampanja diljem svijeta.

Tijekom godina mnogi su pokušali 'loviti' Armanija. Krajem 1990-ih Bernard Arnault i Armani razgovarali su o mogućem partnerstvu u kojem bi LVMH preuzeo 20% udjela u talijanskoj tvrtki, dok bi dizajner ostao kao kreativni direktor. No do sporazuma nikad nije došlo.

Armani je godinama kasnije objasnio zašto: 'Bio bih pod njihovim upravljanjem', rekao je za Wall Street Journal 2012. 'I rekao sam si - ako žele, mogu mi jednostavno zaobići mišljenje.'

A kakva je budućnost modne kuće?

Solca iz Bernsteina ističe da unatoč Armanijevu svjetskom prepoznavanju, brend je izgubio dio svojeg prestiža i trebao bi bolju kontrolu distribucije, što sugerira da bi mu dobro došla revitalizacija i svjež pogled.

Armanijev promet opao je 5% prošle godine, a operativna dobit pala za gotovo četvrtinu zbog hlađenja tržišta luksuza. Tvrtka je odgovorila povećanjem ulaganja na rekordnu razinu - renoviraju se dućani, a e-trgovina se prebacila na interni sustav.

Osim glavnog brenda, Armani posluje kroz nekoliko razina luksuznosti: Armani Privé je linija haute couture odjeće; Emporio Armani nudi mladalačku odjeću koja prati trendove; a Armani Exchange isporučuje pristupačniju odjeću urbanog stila.

Brend se također proširio na lifestyle segment što odražava Armanijevu želju da utječe na cijelo okruženje svojih kupaca. Grupa upravlja Armani Casa linijom kućnog namještaja, Armani Dolci konditorskim poslom te mrežom restorana i kafića po svijetu.

Povovom smrti vlasnika tvrtka je objavila da je Armani uvijek cijenio 'neovisnost mišljenja i djelovanja' te da će 'njegova obitelj i zaposlenici voditi grupu naprijed poštujući kontinuitet tih vrijednosti'.

Najvažnija lekcija koju je Armani želio ostaviti onima s kojima je radio? Budite skromni, rekao je za WSJ prošle godine.

'Ponekad ljudi u ovom poslu imaju prevelik ego, a važno je ostati skroman', bile su Armanijeve riječi.