Koliko puta ste odredište svog sljedećeg putovanja, ili bar neki sadržaj, izabrali temeljem objava na društvenim mrežama, posebno na Instagramu? I koliko ste se puta pokajali, naišavši na nešto potpuno drugačije? Uistinu, s ponekim filterom i pravim kutom snimanja, svaka točka na Zemlji može se prikazati kao čist raj
Portal VegOut, koji se osim veganskom prehranom bavi i putovanjima, nanizao je sedam iznimno popularnih destinacija u kojima je stvarnost vrlo, vrlo daleko od rajskih snimaka na mrežama koje objavljuju i lokalne turističke organizacije i posjetitelji koji ne žele priznati što ih je dočekalo. Gužve, prljavština, turističke zamke... sve je to postalo sastavnim dijelom doživljaja u takvim odredištima, posebno ako se još držite pravila o putovanju u punoj sezoni. Srećom, među ovih sedam (još) nema nijednog hrvatskog lokaliteta.
Santorini, Grčka
Svi smo vidjeli čudesne fotografije sa živopisnog grčkog otoka Santorinija. Klasične crkve s plavim kupolama, blistave bijele kuće i oko otoka nepregledno more koje kao da je stvoreno za savršenu fotografiju na Instagramu.
Stvarnost je prilično različita, a glavni problem je - ironično - popularnost otoka koja često 'ubija' razloge zbog kojih je popularan. Zahvaljujući baš navedenim objavama, Santorini je jedna od najzagušenijh turističkih destinacija. Uske ulice zakrčene su ljudima, čineći boravak mučnim jer je skoro nemoguće uživati u ičemu što otok nudi, a savršene fotografije sve su manje moguće jer ćete uvijek imati horde gostiju u pozadini. Pritom, cijene su zbog turizma odletjele u nebo, već i obična kava može zaboljeti.
Kosi toranj u Pisi, Italija
Svaki put kad negdje na mreži vidite fotografiju ove građevinske greške pretvorene u turističku atrakciju, svi su izgledi da će to biti jedna od onih zabavnih slika kako netko 'gura' toranj. Tko ne bi otišao tamo i snimio nešto slično?
Kad napokon stignete na Trg čudesa u Pisi, stvari stoje dosta drugačije. Prvo, tijekom pune sezone cijeli prostor oko katedrale i tornja prepun je turista. I svi oni pokušavaju napraviti isti snimak kojeg ste i vi željeli imati. Svi pokušavaju uhvatiti najbolji, ponekad prilično neprirodan položaj. Izazov je već i hodati unaokolo jer ćete u najmanju ruku nekome pokvariti doživljaj i upasti u kadar. Valjda su proizvođači pametnih telefona zato i ugradili opciju brisanja 'viškova' na fotografijama.
Stonehenge, Ujedinjeno Kraljevstvo
Slavni prahistorijski spomenik u engleskom Wiltshireu još je jedno mjesto koje čudesno izgleda na Instagramu, ali u stvarnosti može donijeti razočarenje. Golemi krug kamenih monolita uistinu je impresivan i krije mnogo povijesne važnosti. No, ono što vam objave na društvenim mrežama često neće reći jest da spomeniku ne možete ni izbliza prići, što znači da ga ne možete pažljivo razgledati nego samo iz daljine, što mnoge ražalosti, posebno ako su duže putovali.
A ako ipak želite Stonehenge bolje vidjeti, tamo treba doći na ljetni solsticij. No tada stiže druga zamka: prostor je nevjerojatno zagušen posjetiteljima i teško će vam pružiti mistično iskustvo kakvo mnogi očekuju.
Mona Lisa u Louvreu, Francuska
Slavna slika Leonarda da Vincija najveća je atrakcija Louvrea, jednog od najpoznatijih i najposjećenijih muzeja na svijetu. Na društvenim mrežama svuda ćete vidjeti slike ljudi koji poziraju uz Mona Lisu, što privlači još više radoznalaca, bili poznavatelji umjetnosti ili - češće - ne.
I ovdje stvarnost može razočarati. Prvo, slika je mnogo manja nego mnogi očekuju i zaštićena je staklenom barijerom koja ljude drži na distanci. Osim toga, prostorija u kojoj se nalazi obično je prenatrpana posjetiteljima koji svi žele uhvatiti pravi kadar, po mogućnosti selfie. Krajnji rezultat je doživljaj koji teško donosi puno zadovoljstvo, a fotografiranje je često nemoguće.
Times Square, New York, SAD
Mnogi sanjaju o posjetu Times Squareu zbog brojnih filmova koji se tamo događaju i snimaka s mreže. Raskošne svijetleće reklame, gužva, promet - sve to izgleda kao pravi simbol 'grada koji nikad ne spava'. No, kad konačno tamo dođete, shvatite da je sve što ste očekivali zapravo mnogo jače nego ste mislili. Ljudi je uvijek previše, a buka je konstantna. Teško je čak i zastati i pogledati oko sebe bez da se s nekim sudarite ili da vam netko neće pokušati nešto prodati.
Da ne govorimo o pokušaju da nešto pojedete - ulični prodavači i restorani koji su blago rečeno turističke klopke nisu u realnosti baš kulinarski užitak. Možda Times Square može biti kultni kutak New Yorka, ali u tom je gradu mnoštvo drugih lokacija vrijednih posjeta.
Veliki zid, Kina
Na društvenim mrežama, Kineski zid izgleda kao neprekinuti put koji krivuda preko veličanstvenih planina. No, realnost je i tamo prilično drukčija. Najposjećeniji dio Zida Badaling obično je preplavljen turistima koji tamo dolaze na izlet. Gužva je tolika da je ponekad kretanje skoro onemogućeno, a kamolim da ćete uspjeti snimiti mirnu fotografiju bez hrpe ljudi na njoj.
A premda je istinski riječ o jednom od svjetskih čuda, komercijalizacija koja ga preplavljuje može biti još jedan razloga za spuštanje raspoloženja, od nebrojenih štandova sa suvenirima do Starbucksovih kafića. Svakako je riječ o mjestu koje treba posjetiti zbog njegove povijesne važnosti, ali spremite se na sve ono što vam Instagram obično neće pokazati.
Piramide u Gizi, Egipat
Jedno od sedam antičkih svjetskih čuda, jedino preživjelo, još je jedan od važnih motiva na društvenim mrežama. No, ono što ćete tamo doživjeti vrlo vjerojatno neće ispuniti očekivanja. Piramide, naravno, izazivaju padanje donje čeljusti, ali sve oko njih je komercijalizirano preko granice izdržljivosti s prodajom svega što vam padne na pamet.
Osim toga, piramide su smještene na samom rubu Kaira, pa umjesto da budete okruženi pustinjom kako se čini na fotografijama, u neposrednoj blizini su vrlo žive gradske ulice koje lako mogu smanjiti doživljaj. Zato i ovdje vrijedi isto: nema sumnje da su te građevine iznimno važan dio ljudske povijesti i vrijedne posjeta. No, treba ići s puno realističnijim očekivanjima od onih koje vidimo na fotografijama. I vrlo važno, vrijedi za sve navedene atrakcije: nemojte putovanja pretvoriti u bjesomučnu utrku za što boljim motivom za objave na mrežama.