prvi intervju

Matthieu Blazy uveo je Chanel u novu eru: 'Riječi su mi otvorile maštu više nego slike'

09.10.2025 u 11:44

Bionic
Reading

Rijetko kada je modni debi izazvao toliki interes javnosti koliko onaj dizajnera Matthieua Blazyja za Chanel. Nakon što je krajem prošle godine proglašen novim kreativnim direktorom te čuvene francuske kuće, Blazy je zatvorio novi Tjedan mode u Parizu s debitanskom kolekcijom koja je, sudeći po mnoštvu kritika i reakcija, ispunila visoka očekivanja

'Radim s jednom djevojkom, Marie-Valentine, koju obožavam, i kad smo na prvom sastanku počeli gledati slike i razgovarati o idejama, rekao sam: ‘Možemo ići u dva smjera. Ili ćemo napraviti čistu, modernu Chanel reviju po pravilima i kodovima kuće, kao siguran prvi korak. Ili ćemo napraviti reviju kao da nam je posljednja.’ Odabrao sam ovu drugu opciju', otkrio je Blazy u intervjuu uoči revije dodavši:. 'Rekla je, ‘I onda?’ A ja sam odgovorio, ‘Onda počinjemo ispočetka.’'

Tehnička izvrsnost, inovacija, narativna snaga i uvjerljiva sigurnost kojom odiše njegova debitanstka kolekcija za Chanel izgledali su kao ono što je modni svijet dugo čekao u ovom dobu previranja.

Gabrielle Chanel otvorila je svoju modni butik na 31 Rue Cambon u Parizu 1918. godine. Povijest kuće do sada su obilježila dva čina: njezin vlastiti i onaj Karla Lagerfelda. Nakon 'stanke' pod vodstvom Virginie Viard, predsjednik modne divizije Chanel, Bruno Pavlovsky, rekao je da je sada vrijeme za treći čin – s Blazyjem.

Chanel SS26
  • Chanel SS26
  • Chanel SS26
  • Chanel SS26
  • Chanel SS26
  • Chanel SS26
    +11
Chanel SS26 Izvor: EPA / Autor: YOAN VALAT

Četrdesetogodišnji francusko-belgijski dizajner već je radio s Rafom Simonsom, Maison Margielom, Celineom i Calvinom Kleinom, a posljednje četiri godine bio je kreativni direktor Bottege Venete, gdje se istaknuo unutar Kering grupe.

Uoči revije otkrio je da je izgubio pet kilograma u deset dana, no u studiju je tiho svirao Eric Clapton, njegov omiljeni glazbenik, stvarajući gotovo sablasan osjećaj smirenosti.

Riječi su mu otvorile maštu više nego slike

'Kada dođeš u kuću kao što je Chanel, imaš pristup arhivima – slavnom Patrimoineu', objašnjava Blazy. Prvi posjeti toliko su ga preplavili da se tamo nije želio vraćati. Umjesto toga, počeo je upoznavati Gabrielle kroz sve što je o njoj napisano. 'Riječi su mi otvorile maštu više nego slike', kaže. No ironično, upravo su fotografije Chanel u muškim košuljama probudile presudnu ideju. Odile Prémel iz arhiva rekla je da su vjerojatno pripadale njezinu ljubavniku, Arthuru 'Boyu' Capelu.

Ljubavna priča kao temelj Chanela

Capel je bio ljubav njezina života od 1909. do svoje smrti 1919. – i možda sve do kraja njezina života. Nosio je isključivo košulje Charvet, brenda s Place Vendômea koji još od 1838. odijeva elitu. Kada je Blazy kontaktirao vlasnike Charveta, otkrio je da je i sama Chanel ondje kupovala, često za Boya. Tako je predložio da Charvet i Chanel naprave zajedničku košulju. 'Chanel ne radi kolaboracije', upozorio ga je Pavlovsky. 'Ali ovo je više od suradnje, gotovo kao Métiers d’Art', uzvratio je Blazy.

Zajedno su izradili tri košulje s etiketom 'Tissu et technique par Charvet', što je Blazya potpuno oslobodilo kreativnih blokada. 'Odjednom sam znao gdje počinjem i kamo mogu ići. Sve u Chanelu se temelji na ljubavnoj priči. Ona je jednostavno bila žena koja je ludjela za tim muškarcem – i cijela je kuća izrasla iz toga'.

Chanel, Capel i simbol dvostrukog C

'Mislim da sve proizlazi i iz opsesije. Nakon Boyjeve smrti, Gabrielle je lansirala parfem i predstavila dvostruki CC simbol. Možda inspiriran Medici obiteljskim znakom, ali meni se više sviđa vjerovati da znači Capel i Chanel zajedno', dodao je, a taj romantični pogled pretočio je u nove torbe čiji se zatvarač čuje u prepoznatljivom klik spoja dvaju C slova.

Prvi dio Blazyjeva narativa nazvao je 'Paradox', inspiriran željom Gabrielle Chanel da bude ravnopravna muškarcima, ali i da zadrži svoju zavodljivost. Tri verzije Charvet košulje pojavile su se na pisti: večernja pamučna s trenom, klasična s ovratnikom i kratka plava, sve s bisernim gumbima i ušivenim logotipom 'Chanel' u rukopisu iz 1920-ih.

Debi je otvorila nova Chanel silueta: sako s muškim ramenima, neravnom ivicom i karakterističnim Chanelovim lančićem u rubu. Kombiniran s prevelikim hlačama i Oxfordicama, simbolizirao je 'zavođenje u ravnoj cipeli'. Torba 2.55 bila je ručno naborana, 'zgužvana, ali voljena', kaže Blazy.

Drugi čin: Le Jour

Drugi dio 'Le Jour' naglašavao je prolazak vremena i modularnost odjevnih komada – garderobu koju se može slagati i razdvajati. Inspiriran odnosom Boya i Gabrielle, Blazy je reinterpretirao Art Deco siluetu i reinterpretirao crne linije s kutije parfema Chanel No. 5. Kreirao je T-shirt od svile pletene tehnikom čarapa iz 1920-ih. Look 26 donio je prvu verziju nove Chanel jakne, izrađenu s Lesageom, od novorazvijenog prediva koje stvara dojam svilenog šantunga.

Razvijao je i svileni gabardin – tkaninu koja izgleda jednostavno, ali krije majstorstvo. 'Kada sam je vidio kako izlazi iz tkaonice, pao sam sa stolca', priznao je.

Treći čin: Universal

Treće poglavlje, 'Universal', promišlja Chanel kao globalni fenomen. 'Chanel je moćna na svakom kontinentu – kao Coca-Cola', kaže Blazy. Cilj mu je stvarati bezvremenski san, razumljiv djetetu i baki podjednako. Poglavlje je bilo najkonceptualnije i najrazigranije – puno boja, prozračnosti i razrađene teksture. Završnica je donijela eksploziju boja, novi tvid poput pikselizirane slike na ekranu. 'Meni su to flamanski cvjetovi, ali moj tim ih zove pina colada', nasmijao se Blazy.

Chanel između povijesti i budućnosti

Blazy se nije htio oslanjati na Lagerfeldovu estetiku, iako mu odaje veliko poštovanje. 'On je Chanel pretvorio u lik, u junakinju koju stavljaš u različite svjetove – na ledenjak, u svemir – i to je čarobno'. No ono što Blazyja više zanima jest povratak garderobi, stvarnoj odjeći koju žene nose, a ne kostimu.

Gabrielle je, kaže, bila praktična – preuzimala elemente iz svijeta oko sebe, bilo da se radilo o mornarskoj majici, tvidu iz Boyjevih sakoa ili biserima koji su bili modni hit njezina vremena. 'Nije stvorila sve ispočetka – ona je reinterpretirala', kaže Blazy.

Dekonstrukcija klasike kroz pokret i dodatke

Blazy naglašava pokret — od suknji koje ožive tek pri hodu do kaputa s resicama od bisera. U jednoj haljini, draperijom je kreirao kameliju, cvijet Chanela, što ga je posebno ganulo kad je vidio rezultat na modelu.

Kako je poznat po modnim dodacima, Blazy je i ovaj put oduševio torbama. Umjesto zlatnog lanca, nova verzija klasične torbe ima remen od meke kože; postoji i torba od antilopa inspirirana jastucima iz Chanelina apartmana te humoristični modeli poput 'Nemo' torbice u prugama od rafije i jajolike torbice koja se otvara u scenu s ptičicom na trapezu. 'Nitko ne treba novu torbu – treba priču, san', kaže Blazy.

Novi smjer Chanela i promišljanje mode

'Moda je u čudnom stanju', zaključuje. 'Rasla je prebrzo nakon pandemije. Sada mora ponovno razmisliti o sebi – što želi, kome se obraća. Luksuz više nije dovoljan – skup i rijedak ne znači nužno i dobar'. Moda, smatra, mora se vratiti proizvodu, osjećaju koji imamo kad ga nosimo ili kupujemo.

'S Gabrielle možeš izmišljati priče jer je bila toliko tajanstvena. Možda su sve istinite – i to je ono što mi daje slobodu i kreativnost', zaključio je.