UKUSNO I ZDRAVO

Kupus, kelj, brokula ili prokulica: Ove pristupačne namirnice prava su riznica zdravlja, a evo i zašto

  • Autor: E. K.
  • Zadnja izmjena 16.02.2019 17:33
  • Objavljeno 16.02.2019 u 17:33
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Kupusnjače poput kupusa, kelja, brokula ili prokulica, prepune su vitamina, minerala i ostalih korisnih sastojaka pa nutricionisti savjetuju da ih što češće uvrstimo na svoj jelovnik

Mnoga su znanstvena istaživanja pokazala kako sve kupusnjače sadrže antioksidans kvercetin koji štiti organizam od tumora, a među njima se po svojim nevjerojatnim ljekovitim svojstvima ističe raštika.

Raštika

Ovo se povrće specifičnog izgleda unazad nekoliko godina nametnulo kao jedna od najpoželjnijih namirnica. Dostupna je cijele godine, ali najbolja je od studenog do travnja, a može se pripremati na različite načine.

Raštika je odlična i u zaštiti zdravlja jetre jer sadrži glukozinolate i metil cistein sulfokside koji neutraliziraju toksične tvari. Znanstvenici su otkrili kako je zahvaljujući izotiocijanatima raštika odlična u prevenciji karcinoma pa da čak može potisnute razne tumore. Osim toga, svi oni koji paze na liniju ne trebaju se brinuti oko konzumiranja raštike jer prosječan obrok raštike ima svega 49 kalorija!

Bogata je vitaminima i mineralima, a sadrži posebno velike količine vitamina A i kalcija, te vitamin C, sve vitamine iz skupine B i vitamin E. Raštika ima vrlo snažna antioksidativna svojstva, a tu su i lutein te zeaksantin koji blagotvorno djeluju na zdravlje očiju. Druga pak istraživanja pokazuju da snižava krvni tlak pa se preporučuje svima onima koji imaju problema sa srcem i krvnim žilama. Osim toga izvor je folne kiseline pa je odlična za trudnice.

Kupus

Među najrasprostranjenijim kupusnjačama u našim krajevima je svakako kupus. Postoje mnoge vrste kupusa, a najpoznatiji su bijeli i crveni te savojski kupus. Ipak, najdjelotvorniji je crveni, koji je i do sedam puta ljekovitiji od bijelog, a njegova boja ukazuje na prisutnost ljekovitih spojeva antocijanina.

Kupus je namirnica bogata vitaminima i mineralima, sadrži najviše kalija (osobito bijeli kupus), zatim željeza, magnezija, bakra, mali udio natrija, kalcija i fosfora. Ima i dosta vitamina C. Poznato je da se u soku kupusa nalaze i tvari koje sprečavaju stvaranje čira na želucu i dvanesniku te isti taj sok liječi upalu debelog crijeva. Svojim ljekovitim svojstvima, osobito antioksidansima, kupus povećava otpornost protiv raka. Mnoge su studije potvrdile da ljudi koji često jedu kupus rijetko obolijevaju od raka želuca, debelog crijeva, pluća i kože. Osobe koje imaju visoku razinu antioksidansa dobivenih iz prehrane rjeđe obolijevaju od koronarne bolesti, moždanog udara i katarakte. Kupus je niskokalorična namirnica, pa svi oni koji se boje prekomjernih kilograma slobodno mogu uživati u ovom povrću koje je jako zdravo osobito ukiseljen.

Prokulica

Prokulica ili kelj pupčar po količini vitamina nadmašuje sve ostale vrste kupusnjača! Sadržava puno vitamina B skupine te minerale i elemente u tragovima. Gorak okus joj daju indoli, fitokemikalije u suradnji s vitaminom C i E neutraliziraju čitav niz kancerogenih tvari.

Biljni fitonutrijenti iz kelja pupčara dokazano štite od nekoliko vrsta raka. Ovo povrće je u zadnjih nekoliko godina dobilo znatnu pažnju naučne zajednice zbog pretpostavke da ima antikancerogena djelovanja, a većina rađenih studija do sada su pokazale istinitost te pretpostavke (i na životinjama i na ljudima).

Pored brojnih vitamina i minerala koje sadrži (više vitamina C nego u limunu), prokulica sadrži fitonutrijente koji su dobro istraženi zbog svojih antikancerogenih svojstava.

Prokulica (zajedno s ostalim glavičastim i zelenim lisnatim povrćem) snižava razine kolesterola. Treba napomenuti da su efekti snižavanja kolesterola pojačani kada se ovo povrće kuha na pari te sadrži enzime za detoksifikaciju tijela. Zanimljvio je kako ima jednak detoksifikacijski učinak kad je sirov i kuhan.

Kineska brokula ili šenon

Šenon je zapravo križanac između brokule i cvjetače i ima doista zanimljiv izgled. Zapravo je bliži cvjetači i postoji posebna sorta koja se zove romanesco, a spada pod cvjetaču umjesto brokulu. Slatkasta je okusa pa će ga djeca možda prije prihvatiti nego brokulu ili cvjetaču. Prije pripreme treba odstraniti listove. Možete ga skuhati kao prilog ili zapeći poput cvjetače. U 100 grama ima samo 31 kaloriju, a od vitamina i minerala obiluje kalijem, fosforom i vitaminom C.

  • +5
  • +2

Kupusnjače

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Cvjetača

Drevno mediteransko povrće cvjetača potječe iz Italije, a prepuna je korisnih nutritijenata. Stručnjaci je često nazivaju 'čuvaricom srca' jer sadrži alfa-linolensku kiselinu (vrstu omega-3 masne kiseline) i folnu kiselinu (pripada vitaminima B skupine) koje smanjuju rizik od srčanožilnih bolesti. Dobar je izvor vitamina B skupine koji su važni za stvaranje energije kao i vitamina C: manje je poznato kako jedna šalica cvjetače sadrži gotovo jednaku količinu vitamina C kao i naranča srednje veličine.

Pri kupnji vodite računa da cvjetići budu bijeli i svježi te listovi zeleni i čvrsti, a nikad je nemojte predugo kuhati.

Brokula

Brokula je bogata vitaminima A i C, a sadrži čak i kalcij u istoj količini kao i pola kriške sira, no bez zasićenih masnoća. Vjeruje se da brokula pomaže odagnati brojne zdravstvene probleme, uključujući rak i bolesti srca. Znanstvenici iz Instituta za istraživanje hrane u Norwichu provodili su detaljne krvne pretrage na muškarcima i ženama prije i nakon što su jeli povrće. Jedenjem brokule bogate glukorafaninom dovelo je do poboljšanja u raznim kemijskim reakcijama unutar mitohondrija, a to može pomoći ljudima koji pate od raznih bolesti starenja. Ako je ne volite zapečenu ili kuhanu s drugim povrćem, složite toplu i kremastu juhu, taman da vas zasiti i ugrije u ovim hladnim mjesecima.

Kelj

Možda ne znate da je kelj zapravo svojevrsna inačica kupusa koju su stvorili u Belgiji u 18. stoljeću, a zatim se proširio Europom i svijetom. Kelj bi se svakako trebao naći na listi omiljenog povrća jer obiluje vitaminima, a nije skup. U nešto više od jedne šalice kelja (oko 85 grama) ima čak 260 posto dnevne preporučene doze vitamina A. U ovo zimsko doba potreban nam je i vitamin C koji ćete lako dobiti iz kelja, a uz to ćete organizmu osigurati kalij i kalcij. S druge strane, kelj je niskokalorična namirnica i u 100 grama ima tek 50 kalorija.

Kineski kupus ili bok choy

Kineski kupus pripada porodici cruciferae i u istoj je obitelji povrća kao i brokula, kupus, cvjetača i kelj pupčar. Bogat je vitaminima A, C, kalcijem i bjelančevinama što ga čini posebnim budući da nema masnoće poput mesa. Kalorijski siromašan, također je idealna namirnica za održavanje vitke linije ili mršavljenje. Vrlo se često sprema s jelima u woku i može se kuhati, pariti, pirjati na ulju, ali i kiseliti. Ima duguljaste listove i za razliku od primjerice kelja oni su sasvim svijetli.

Čimulice

Čimule ili čimulice su sve popularnije u modernom kulinarstvu. Čimulice su naziv koji se koristi za mlade izdanke kupusnjača poput kupusa, brokule ili kelja koje izrastaju iz starih nakon rezanja, osobito u Dalmaciji. Ovi su izdanci puno blažeg, ali ujedno i posebnog okusa. Vrlo su nježne pa ih se ne treba kuhati u vodi, dovoljno je preliti vrućom vodom ili kuhati na pari. Ne treba ih previše kuhati, a iznimno su zdrave i ukusne.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!