veliko čišćenje

Istražili smo: Je li moguće u nekoliko koraka pretvoriti kaotični stan u dom iz kataloga

tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Nagomilavanje stvari u stanu problem je s kojim se sureće puno ljudi. Zahvaljujući brzom životnom ritmu često ne pregledamo što sve 'guramo' u ladice i ormare. Nakon nekoliko godina ovakvo nagomilavanje postaje veliki problem, problem koji zahtijeva posebne taktike i koji stvara tjeskobu i lošu energiju u prostoru. I zato i vi recite: 'dosta'. Naša novinarka to je učinila i svoje iskustvo podijelila na glas.

Drama… ova riječ odzvonila mi je u glavi kad sam nakon otprilike deset podstanarskih stanova krenula seliti u vlastiti. Sve ove godine, od luckastih studentskih dana pa i kasnije imala sam jedan gigantski kofer koji sam nosila iz doma u dom. Ne znam kako i ne znam gdje su se tom koferu pridružile vojske kutija. Ma omanji kombi mojih stvari. Stan nisam imala, znači nisam imala ni namještaj. Tek telku, gramofon, nešto posuđa, odjeću i uspomene (i to ne sve jer sam većinu čuvala kod roditelja). Obećavala sam sebi da tog jednog dana, kad ću seliti u vlastiti stan, sa sobom nosim samo najpotrebnije i rješavam se gluposti. Teza je bila izvrsna, no kad je sve trebalo provesti u djelo zaboljela me glava. Oduvijek sam čuvala svoje stvari, ali sam očito malo pretjerala. Kroz sve te godine postala sam žena-krtica, najgora vrsta.

Suočavanje s problemom

Nekoliko sati prije nego je počelo prenošenje prve ture stvari u novi stan sjedila sam na podu ispred gomile veličine omanje garsonijere. Ne pretjerujem. Znoj me oblijevao, nisam znala odakle početi.

Kako mi sve te stvari prije nisu smetale? Ne znam. Neke od njih prebacivala sam s jednog na drugi dio stana kao da su zalijepljene za parket i moraju baš tu stajati. I ne, nemojte misliti da mi je stan izgledao kao kod onih iz odreda za čistoću. Nije bio ni blizu, tu i tamo našao bi se neki dokument ili papir na blagovaonskom stolu ili odjeća preko stolice. Ali stan je vrištao, svi ormari bili su puni, sve ladice… apsolutno sve. Do vrha. Problem je to u koji te valjda dovede brzi životni ritam pa ne pregledaš što sve imaš nego samo guraš. No zaista je problem jer stvara tjeskobu i lošu energiju u prostoru. I zato sam odlučila reći 'dosta'.

Prvi korak bio je pronaći provjereno rješenje kako bih bila što brža. Internet je ponudio čuda među kojima i ovo:

Brza Tsunami metoda

Prva faza. Najvažnija. OK iako zvuči kao da sam pozvala jaki vjetar ili kišu da pomete sve pred sobom, ne radi se o tome. Ova metoda pomogla mi je oko prve faze selekcije. Ona kaže: 'Da iz ovih stopa morate pobjeći iz stana, što biste ponijeli?'. Zvuči malo radikalno, ali je OK. Sve što mi je palo na pamet zapisala sam na jedan papir. Prvih deset stavki s papira bile su osnovne stvari potrebne za preživljavanje i poneka uspomena. Sve drugo bilo je ono što bi me stopiralo i ne daj Bože odvelo u propast (ne trčim tako brzo, zamislite da bježim pred Tsunamijem sa svim tim teretom na sebi). Metoda s imenom nepogode, na kraju kaže da sve te nevažne stvari podijelite u još dvije kategorije – korisne stvari i uspomene. Jesam.

tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Da je strategija osoba, nosila bi krunu

Uvijek sam zavidjela osobama kojima je u stanu sve tip-top. Znate ono, Ikea katalog. I ja sam to željela, al tko ima vremena za to? Hvala nebesima i selidbi jer sam shvatila da se uopće ne radi o vremenu. Nitko pa ni Superman ne može tako brzo srediti sav taj nered. No ako kroz tjedan ili mjesec dana čistite sobu po sobu, stvar je puno lakša (zato im je sve uvijek čisto!) Drugi korak dakle, bio je riješiti gomilu iz dnevnog boravka uz pomoć četiri vreće za smeće ili kutije. Jedna je bila za stvari koje ostavljam, druga za one koje doniram, treća za bacanje, a četvrta koju mogu iskoristiti na poslu.

Potrajalo je, ali vrijedilo je. Za svaki predmet kod kojeg sam morala zastati, pitala sam se: 'Za što mi služi?'. Ako predugo nisam odgovarala, bilo je jasno – ni sama ne znam. Kad sam došla do kraja i odnijela vreće koje mi nisu trebale, gomila je bila znatno manja. Potom sam isti postupak ponovila u ostalim prostorijama.

Nek se nađe, možda zatreba…

tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Ne, odmah zaboravite na ovo! Upravo to sam radila i sama pa zamislite osjećaj čuđenja dok sam piljila u haljinu koju sam nosila u srednjoj. Da! Danas, XY godina kasnije, s desetak kilograma više gledala sam tu haljinu i mislila 'Kako sam ikad pomislila da ću je jednom opet obući?'. I ne, nemojte se tješiti da će je nositi vaši unuci. Moda se toliko mijenja da će vas vjerojatno ismijati. Odjeću rješavajte na principu 'sve što nisam nosila proteklih šest mjeseci' ili 'ovo je sve što sam nosila proteklih mjeseci'. Vjerujte, Crveni križ druge ustanove zahvaljivat će vam. I vi ćete sami sebi.

Što dalje?

Kad sam se preselila u stan ponovno sam imala gomilu nasred dnevnog boravka. Ovaj put u vrećama, ali svejedno. Poslušala sam velike stručnjake za pospremanje, a možete ih pronaći na internetu, koji kažu da nakon prve faze čišćenja sve ponovite još jednom. Kako? Kroz nekoliko jednostavnih savjeta:

  • Izvadite stvari iz vreća i stavite na pod. Zatim uzmite jednu vreću i sve što vidite, a mislite da vam ne treba, ubacite u nju i bacite. Nemojte se osvrtati! Pritom posebno mislim na: stare časopise i novine, kuhinjski pribor i rekvizite koje ne koristite nego su tu da ih se ima. Pobacajte kozmetiku čiji je rok istekao, isto učinite i s lijekovima; fotke, CD-e, DVD-e pohranite na vanjski hard disk da vam ne zauzmu jednu ili više ladica. Potrebna su vam samo tri seta posteljine za svaki krevet, ostatak donirajte.

Nabavite kutije i spremnike za organizaciju te vakuum vreće. Zimsku odjeću primjerice stavite u vreće, a ljetnu u ormare. Neka svi dokumenti budu na jednom mjestu, ključevi u pretincu za ključeve… Bolja organizacija u stanu stvorit će i bolju klimu u stanu. A takve organizatore možete za malo novaca pronaći u pojedinim trgovačkim lancima. Bit će oku ugodno i lakše čistiti.

tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Veliko finale - kad sve sjaji

Čišćenje je završni dio. Najprije prebrišite cijeli stan. Fokusirajte se na prebrisavanje svih površina (pa i ladica i ormarića), prije nego li pohranjene predmete i odjeću složite u njih. Kad čistite stan posebnu pozornost posvetite u kuhinji i kupaoni te iz njih uklonite masnoće, gljivice, plijesan i kamenac pa će sve će izgledati puno svježije i novije. Tako sam ja učinila, a meni je u tom misiji pomoglo Lidlovo W5 sredstvo za čišćenje fuga, gljivica i plijesni. Ne zaboravite ni na wc školjku koju vrlo lako možete održavati uz pomoć W5 vlažnih maramica, a kad sve izribate uz pomoć sredstva za uklanjanje kamenca uredite pipe da izgledaju kao nove. Kad ste uklonili prašinu i sve nečistoće namještaj prebrišite sredstvima za visoki sjaj.

Moja generalka nakon generalke trajala je dan i pol, da vam ne uljepšavam. A nakon usisavanja i brisanja podova te pranja tekstila u stanu (kauča, tepiha i zavjesa) uslijedili su završni radovi. Postavila dam detalje, ukrase, slike i cvijeće na strateške pozicije te dodala mirise (od onih za školjku do onih za osvježavanje prostorija). I da, sve je sjajilo kao novo.

Obećanje za kraj

Najbitniji od svega bio je osjećaj ponovnog početka i mira koji sam imala dok sam sjedila na fotelji i ispijala kavu u svom novom, ponovljenom domu. Prije nego sam si dala nova obećanja s W5 sredstvom za čišćenje oprala sam perilicu posuđa i onu šalicu kave, a onda uživala u prizoru. Samoj sebi sam rekla da ću se potruditi i stan održavati u 'katalog điru' tijekom cijele godine. A veliko čišćenje provoditi na svakoj smjeni godišnjih doba. Jedino to način je da utišam malenu krticu u sebi i postanem organizirana osoba, možda čak i minimalist. Vrijedi pokušati.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!