SKLAD S PRIRODOM

Ayurveda - zaboravljeni način života

  • Autor: N. LJ. J.
  • Zadnja izmjena 06.04.2009 10:49
  • Objavljeno 06.04.2009 u 10:49
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Ayurveda potječe iz Indije, no proširila se i ostatkom svijeta. Ona prvenstveno nudi poboljšanje zdravlja, ali postoji i ayurvedski način života koji se temelji na određenim pravilima

Ayurveda se prakticira već 5.000 godina, a dolazi od sanskrtskih riječi ayus i veda; ayus znači 'život', a veda 'znanje o'. Dakle, ayurveda je zapravo znanje o životu. Ayurveda promovira životni stil koji je u skladu s prirodom i pokazala se uspješnom u liječenju depresije i poremećaja u prehrani

Dnevna ayurvedska rutina

Trebalo bi se probuditi između četiri i pet sati ujutro. Kažu da je dva sata prije izlaska sunca zapravo nabolji dio dana.

Pranje očiju u ružinoj vodici. Ovoj se vodici doda i malo sezamovog ulja te se tom mješavinom očiste uši. Na kraju se doda i malo u nosnice kako bi se pročistili sinusi.

Ujutro treba vježbati jer se tako tjeraju sve bolesti.

Doručak treba biti lagan, najbolje voćni (svježe voće).

Večera također treba biti lagana i treba je konzumirati između 18 i 19 sati.

Na spavanje treba ići najkasnije oko 22 sata jer tijelu treba najmanje sedam sati sna.

Ayurveda kroz godišnja doba

U proljeće treba izbjegavati jaku hranu i hranu koja se teško probavlja. Također, u proljeće treba izbjegavati popodnevni san, ali treba dosta vježbati te se masirati mirisnim uljima.

Ljeti treba piti više tekućine nego inače, ali treba izbjegavati hranu koja je jako slana i teška. Ne treba naporno vježbati te valja nositi laganu odjeću, dakle i od laganih materijala i svijetlih boja.

U jesen treba jesti više hrane s medom. Također treba izbjegavati poslijepodnevno drijemanje te je posebno važno redovito se kupati (bolja je kupka nego tuširanje) i masirati se uljima.

Zimi si možemo priuštiti težu hranu te treba piti toplu vodu, kravlje mlijeko i voćne sokove. Treba dosta vježbati i oblačiti se toplo.

Uz ovo, postoje i napuci o načinu konzumiranja hrane koji se nazivaju savjeti inteligencije tijela (SIT), a koji glase:

Jedite u smirenoj atmosferi.
Nikad nemojte jesti kad ste uzrujani.
Uvijek sjedite kad jedete.
Jedite samo kad osjećate glad.
Izbjegavajte ledena jela i napitke.
Ne razgovarajte dok žvačete hranu.
Jedite umjerenom brzinom - ni prebrzo ni presporo.
Nemojte jesti sve dok se prethodni obrok ne probavi (npr. intervali između laganih obroka neka budu dva do četiri sata, a između težih obroka četiri do šest sati).
Za vrijeme jela pijte toplu, prokuhanu vodu u malim gutljajima.
Kad god je moguće, jedite svježe kuhanu hranu.
Svedite na najmanju moguću mjeru sirovu hranu - kuhana hrana se puno lakše probavlja.
Nemojte kuhati s medom - smatra se da zagrijani med stvara toksine.
Mlijeko pijte odvojeno od drugih obroka - ili samo ili s drugom slatkom hranom.
Uživajte u svih šest okusa u svakom obroku (slatkom, kiselom, slanom, trpkom, gorkom i ljutom).
Ostavite trećinu do četvrtinu želuca praznom radi bolje probave.
Nakon jela ostanite mirno sjediti nekoliko minuta.

Tri doše

Ayurveda se temelji na tri tjelesne konstitucije, tri doše. Te tri doše su vata, pitta i kapha. Vata odgovara zraku, pitta vatri, a kapha zemlji i vodi. Astrološke znakove, sukladno tome, možemo podijeliti na sljedeći način:

Vata: Blizanci, Djevica, Vaga, Jarac i Vodenjak. Djevica je ovdje smještena jer njome vlada Merkur, vata planet. Jarcem vlada Saturn, primarni vata planet.

Pitta: Ovan, Lav, Strijelac i Škorpion. Škorpion je pitta znak jer njime vlada Mars, vatreni planet. U vedskoj astrologiji Uran, Neptun i Pluton se ne koriste i stoga Mars ostaje vladar Škorpiona.

Kapha: Bik, Rak i Ribe. Ovo su zemljani i vodeni znakovi koji ne pripadaju ni vati ni pitti.

Postoji nekoliko metoda koje mogu pomoći pri odluci o tjelesnom tipu osobe, kao snimanje otkucaja srca, test urina, promatranje lica te opći dojam koji osoba ostavlja.

Tipične karakteristike doša:

Vata tip je općenito gledano mršav, ima teškoće pri koncentraciji, osjetljiv je na hladnoću i iznimno je potaknut na brzo zadovoljavanje svojih potreba. Brzo jede, guta loše prožvakanu hranu i neredovito jede.

Kapha tip je uglavnom korpulentan, spor i ima smiren, promišljen karakter. Puno jede i uživa u hrani koju jede.

Pitta tip ima dobro uravnoteženu liniju, voli akciju i može biti vrlo temperamentan. Budući da mu je život toliko dinamičan, može misliti da hrana nije osobito važna.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi