AMBICIOZAN PROGRAM

ZKM najavio novu sezonu: Širok autorski pogled na današnju Europu

  • Autor: Tina Barbarić
  • Zadnja izmjena 18.09.2019 10:32
  • Objavljeno 17.09.2019 u 15:53
Sebastijan Horvat, Jelena Kovačić, Anica Tomić, Snježana Abramović Milković, Dora Ruždjak Podolski, Ivan Penović, Aleksandar Švabić, Dario Harjaček, Oliver Frljić i Tomislav Zajec

Sebastijan Horvat, Jelena Kovačić, Anica Tomić, Snježana Abramović Milković, Dora Ruždjak Podolski, Ivan Penović, Aleksandar Švabić, Dario Harjaček, Oliver Frljić i Tomislav Zajec

Izvor: Cropix / Autor: Marko Todorov / CROPIX

Obrazovni sustav, uspon populizma i fašizma, nasilje u obitelji te mjesto Hrvatske u Europskoj uniji, koja i sama prolazi kroz proces preslagivanja, samo su neke od tema kojima će se Zagrebačko kazalište mladih baviti u novoj sezoni koju je 17. rujna predstavila ravnateljica Snježana Abramović Milković i dramaturg Tomislav Zajec u društvu redatelja i dramaturga koji će raditi predstave i projekte 2019./2020. To su Jelena Kovačić i Anica Tomić, Dora Ruždjak Podolski, Ivan Penović, Aleksandar Švabić, Dario Harjaček, Oliver Frljić, Sebastijan Horvat i Anestis Azas

Najavljujući novu sezonu na konferenciji za novinare u utorak u ZKM-u, ravnateljica Snježana Abramović Milković istaknula je kako ona donosi tematski aktualne predstave koje izvedbeno zahvaćaju širok raspon različitih autorskih poetika.

'U ovoj sezoni imamo dosta veliku širinu izvedbenih predložaka, od dramskog teksta, preko autorskog teatra, dokumentarističko-istraživačkog kazališta, pa sve do čitanja klasika, odnosno dramatizacije klasičnih djela, tako da mogu reći da će biti vrlo zanimljivo', rekla je Abramović Milković.

Tematski će, kako je napomenuo dramaturg ZKM-a Tomislav Zajec, predstave kretati od mikrosituacija i odlaziti u širinu, 'od kritičkog pogleda na školski sustav, preko klimatskih promjena, jačanja populizma, urušavanja demokratskih vrijednosti, do propitivanja društvenih paradigmi koje još uvijek podržavaju rodno uvjetovano nasilje i do propitkivanja mjesta Hrvatske u Europi i Europskoj uniji, koja i sama prolazi kroz proces preslagivanja'.

Prva predstava u novoj ZKM-ovoj sezoni praizvedba je drame Ivora Martinića 'Dobro je dok umiremo po redu', a prikazuje se 21. rujna. Na scenu je postavlja autorski tim nove generacije, mladi redatelj Aleksandar Švabić i dramaturg Ivan Penović koji je podsjetio kako će to biti drugi Martinićev tekst postavljen u ZKM-u, nakon drame 'Moj sin samo malo sporije hoda' u režiji Janusza Kice.

Predstava 'Dobro je dok umiremo po redu' u središtu ima razvedeni bračni par koji se sastaje za olujne noći kako bi ispratili sina u inozemstvo. Susret bivših supružnika, nove djevojke oca i bivše djevojke sina, događa se u sjeni neuspjelog otvaranja restorana koji je Janku, ocu, trebao biti novi početak. No sin se ne pojavljuje, a Janko saznaje da mu je otac na samrti. Glume Doris Šarić-Kukuljica, Pjer Meničanin, Nataša Dangubić i drugi.

U listopadu je na rasporedu 'Vječni malograđanin' prema motivima romana Ödöna von Horvátha i u režiji grčkog redatelja Anestisa Azasa. Predstava, koja će se prikazivati od 10. listopada, nastala je u okviru dvogodišnjeg projekta Europski ansambl, koji je iniciralo Državno kazalište Stuttgart, a financirala ga je Njemačka kulturna zaklada. Uključeni su i poljski Nowy Teatr iz Varšave te ZKM. Europski ansambl, kako je objasnio umjetnički voditelj projekta Oliver Frljić, zamišljen je kao platforma za propitkivanje europskog identiteta u trenutku u kojem se društvena klima u Europi rapidno mijenja. Formiraju ga glumci triju navedenih ansambala, a iz ZKM-a igra Adrian Pezdirc.

Azas je pojasnio da je 'Vječni malograđanin' roman iz 1930. koji na brutalan i satiričan način prikazuje postupan, ali neumitan pad Europe u ralje fašizma prije Drugog svjetskog rata. Radnja prati mladog i privlačnog pustolova koji uspijeva prevariti kupca te prodati mu stari i neispravan auto za 600 maraka. S tim novcem odluči iz Münchena otići u Barcelonu na Expo 1929. da ondje upozna bogatu ženu i oženi se njome. Na tom putovanju Europom u doba uspona fašizma susreće različite ljude i suočava se s raznim političkim teorijama, mišljenjima i situacijama.

Studeni je u ZKM-u rezerviran za autorski projekt Darija Harjačeka i Katarine Pejović 'Mi i oni', koji će, kako je objasnio Harjaček, pored dijela ZKM-ovog ansambla uključiti polaznike dramskog studija Učilišta ZKM-a izabranih audicijom. Namjera je kroz glasove izravnih sudionika hrvatskog obrazovnog sustava stvoriti što širu sliku našeg sadašnjeg doživljaja samih sebe upravo preko institucije koja bi trebala zastupati osnovna mjerila naših etičkih konsenzusa. Je li škola pokazatelj vladavine totalitarizma mediokritetstva i je li proizvodnja straha osnovni mehanizam kontroliranja građana u ovoj zemlji, neka su od pitanja koja će postaviti predstava. Temeljni materijali na kojima će se graditi njena struktura bit će što o svemu tome imaju reći sami učenici, a što profesori. 'Mi i oni' prikazat će se 22. studenoga.

  • +2

Nova sezona ZKM-a

Izvor: Cropix / Autor: Marko Todorov / CROPIX

Slovenski redatelj Sebastijan Horvat za ožujak 2020. priprema 'Cement', tekst sovjetskog socijalističkog pisca Fedora Gladkova koji je najavio kao ljubavno pismo nekom trenutku prijeloma, reza između postojećeg i radikalno novog. Radnja se odvija 1922., nakon građanskog rata u Rusiji i nakon Oktobarske revolucije.

'To je stara priča o ljubavi prema revoluciji, tvornici te odnosu muža i žene, koju ja vidim kao nekakvo ljubavno pismo stvarima koje su kontaminirane', rekao je Horvat. Tekst će koristiti kao polaznu točku promišljanja toga što bi bilo da Jugoslavija još postoji, da se nije raspala, odnosno da se uspjela održati nekom vrstom kineske verzije kapitalizma.

Anica Tomić i Jelena Solarić pripremaju autorski projekt 'U ime oca, u ime majke', koji će premijeru imati u svibnju 2020. te koji je svojevrsni nastavak njihovog dugogodišnjeg kazališnog istraživanja tematike nasilja, koje se ovdje zatvara u temu obiteljskog i rodno uvjetovanog nasilja. Projekt je, kako su rekle autorice, inspiriran dokumentarnim pričama žena, djece i muškaraca koji su proživjeli ovakvu vrstu nasilja.

Intendantica Dubrovačkih ljetnih igara Dora Ruždjak Podolski ispričala je o koprodukciji DLJI-ja i ZKM-a zakazanoj za srpanj 2020., kad će se prikazati na Igrama, odnosno za rujan, kada će imati premijeru u ZKM-u. Riječ je o predstavi 'Očevi i djeca', ruskom klasiku Ivana Turgenjeva, koji će režirati makedonski redatelj Ivan Popovski.

Svaku premijeru pratit će tribina 'Čitanje kazališta' autora i voditelja Srđana Sandića. Na repertoaru su i reprize uspješnica toga teatra iz prethodnih sezona, nastavlja se program 'Držić u ZKM-u' donoseći koncertna čitanja svih Držićem nagrađenih tekstova, a najavljen je i novi program 'Budućnost je ovdje', mentorski laboratorijski rad s mladim dramskim piscima koji se ostvaruje u suradnji s Ministarstvom kulture.

'ZKM u tom smislu postaje i kuća koja ne samo da praizvodi domaće dramske pisce, nego ih na neki način i proizvodi, postaje mjesto na kojem se dramski tekstovi aktivno stvaraju', rekao je Zajec i dodao da su u prvoj godini projekta napravili pozivni natječaj i odabrali prvog autora koji će sudjelovati. To je Espi Tomičić, student zagrebačke Akademije dramske umjetnosti. Mentorirat će ga Zajec, a želja im je, kako je rekao, u idućim sezonama u ZKM privući etablirane pisce iz Hrvatske i regije koji bi radili s hrvatskim dramskim piscima u nastajanju i na taj način pridonijeli razvoju hrvatske dramske riječi.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!