VELIKA RETROSPEKTIVA

Vlasta Delimar živjet će u muzeju i poziva vas na ručak

30.04.2014 u 15:08

  • +12

Izložba 'To sam ja' Vlaste Delimar

Izvor: Promo fotografije / Autor: MSU Zagreb

Bionic
Reading

'Neće ovo biti inscenacija života i umjetnosti: ovo će biti stvarno životno vrijeme u privremenom domu', najavljuje Vlasta Delimar te od programa svoje retrospektivne izložbe u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti posebno ističe zajednički nastup s Josipom Lisac, njezinom 'prvom art učiteljicom'

Retrospektivna izložba 'Vlasta Delimar: To sam ja' održat će se od 15. svibnja do 24. kolovoza i pokazat će trideset i pet godina rada umjetnice koja je izgradila iznimno vrijednu umjetničku karijeru i stekla ugled u međunarodnim razmjerima. Kustosica izložbe je Martina Munivrana, a za opsežan katalog na 400 stranica zaslužan je dizajner Luka Gusić

Kontinuitet izvedbi performansa od kraja sedamdesetih do danas, uključujući intimne performanse, često provokativne ili danas već antologijske (Lady Godiva, Zagreb, 2001), svrstava Vlastu Delimar, uz Tomislava Gotovca/Antonija Lauera, među najvažnije hrvatske protagoniste body arta


'Lady Godiva'

Godine 2005. Delimar je započela projekt Moja zemlja Štaglinec, a on je prerastao u tradicionalni međunarodni skup umjetnika na imanju u selu Štaglinec nedaleko od Koprivnice te će također biti uključen i prikazan na izložbi.

U sklopu izložbe umjetnica će izvesti dva performansa: 'Poziv na druženje' i 'Moj privremeni dom', opisujući nam kako će biti koncipirani.

'Performans pod naslovom 'Moj privremeni dom' s podnaslovom 'Zaljubljenost u prostor' odvijat će se u samom izložbenom dijelu muzeja. Odlučila sam se privremeno preseliti u muzej te taj dio izložbenog prostora pretvoriti u svoj privremeni dom u kojem ću privremeno živjeti i raditi tijekom trajanja izložbe.

Taj prostor, sa svojim osnovnim parametrima trodimenzionalnog i likovnog sadržaja i mojim vlastitim radovima (s kojima želim na sentimentalan i patetičan način provesti vrijeme u Muzeju), provocira me da aktiviram novo stanje tijela i uma, etiku spoznaje i svijesti. Počet ću od elementarnog i osnove egzistencijalnog: krov nad glavom, krevet za spavanje, radni stol i stolica, temperatura zraka ugodna, higijenski uvjeti zadovoljavajući.

Uz postavljenu bazu egzistencijalnog u mojem privremenom domu započet ću proces građenja (Gesamtkunstwerk) osobnog postojanja koje će, ponuđeno pogledima publike, postati javno', objašnjava Delimar.

Publika će moći svakodnevno razgovarati s umjetnicom, zajedno s njom gledati dokumentarne filmove, pregledavati press materijale i dokumente radova koji više ne postoje iz određenih razloga. Na taj način njezin privremeni dom pretvarat će se postepeno u totalitet prostora koji će predstavljati cjelovit izraz njezine nove egzistencije i performansa.

'Neće ovo biti inscenacija života i umjetnosti: ovo će biti stvarno životno vrijeme u privremenom domu', tvrdi umjetnica.


'Izabrala sam teži put'

Drugi performans, 'Poziv na druženje', posvećen je Željku Jermanu, s kojim je osamdesetih izvela nekoliko performansa.

'Jedan od njih, istog naziva, 'Poziv na druženje', održan je 1983. u Galeriji Događanja. Ustvari, bio je to više happening jer je publika sudjelovala jednakovrijedno s nama. Bio je to dio onih performansa kroz koje smo problematizirali odnose među ljudima odnosno relaciju umjetnik – publika.

On bi trebao biti neka vrsta revizije onoga što se dogodilo u tridesetak godina u odnosu umjetnik - publika, koliko je starija publika zaista prisutna i koliko se mlađa publika uspijeva približiti umjetničkom činu. Performans je zamišljen tako da se odvija u formi razgovora o umjetnosti, a kroz zajednički ručak. S obzirom da svaki dan moram ručati, odlučila sam da svaki dan pozovem nekoga da mi se pridruži.


Jerman i Delimar

Nakon otvorenja izložbe održat će se međunarodna konferencija  Tijelo danas - fragment osjećaja, a razgovor će se voditi pomoću nekoliko smjernica: privatno i javno tijelo, tijelo kao prostor izvedbe, tijelo u akciji te identitet i autobiografija tijela.

Sudjelovat će slovenska umjetnica i sociologinja Marina Gržinić, nizozemska plesačica i koreografkinja Peggy Olislaegers, umjetnik i profesor s banjalučke Akademije umjetnosti Mladen Miljanović, pjesnikinja, glumica i performerica Katalin Ladik iz Budimpešte, Lois Keidan iz Live Art Development Agency London te umjetnik Philip Babot.

Od domaćih gostiju pozvani su Žarko Pajić, Silva Kalčić te Željka Jelavić, etnologinja
koja će prezentirati temu o ženskoj ljepoti.

Ručkovi bi se trebali odvijati na maloj pozornici koja će se postavljati svaki dan na nekom drugom mjestu, ovisno o vremenskim prilikama te o želji gostiju koji će moći sami odabrati mjesto na kojem žele instalirati pozornicu. Ona bi trebala biti mjesto na kojem će performativnost našeg nastupa ekspresivno djelovati na gledatelje', objašnjava.

Njihovi razgovori će se snimati i pokazivati na ekranima smještenima u prostorima Muzeja, tako da će se moći pratiti kako i s kim su se ručkovi odvijali prethodnih dana. Postojat će i lista gostiju na koju se može svatko zabilježiti, a umjetnica će ručati s najviše pet osoba dnevno.

'Da bi se pojačao interaktivni kreativni odnos publike i umjetnice, zamolit ću pozvane goste da sami pripreme ručak koji ćemo zajedno konzumirati', kazala je Delimar.

Iz programa posebno ističe sudjelovanje Josipe Lisac, bitne osobe u formiranju njezinog umjetničkog puta, koju je nazvala 'prvom art učiteljicom'. Njihov će se zajednički nastup održati u dvorani Gorgona 29. svibnja u 20 sati, a publika može rezervirati besplatne ulaznice.

'Moja fascinacija njezinim beskompromisnim radom te disciplinom koja je velikim dijelom važan faktor ozbiljnog posla kao što je glazba odnosno pjevanje traje i danas. Takvu vrstu discipliniranog života uspjela sam uhvatiti tek posljednjih godina. Zamolila sam Josipu Lisac da zajedno nastupimo, a nastup je zamišljen kao dijalog učenice i učiteljice te ćemo ga popratiti nekim dokumentarnim filmovima i izvedbom uz nekoliko pjesama Josipe Lisac. Naročito ćemo se osvrnuti na sedamdesete i osamdesete godine, značajne za nas obje.

Takvo 'subverzivno' pjevanje koje sam danima manijakalno slušala i pjevala za mene, koja sam tada imala 15 godina te se pripremala za odlazak u Školu primijenjene umjetnosti u Zagreb, bio je jedini most preko kojeg sam mogla 'slobodno' proći. Trebao mi je netko kome mogu vjerovati i netko tko će potvrditi ispravnost moje odluke, trebao mi je saveznik. Trebalo mi je konceptualno, sistem mišljenja. Da, bila je to Josipa Lisac.

Njezino pjevanje i ponašanje potpuno su je razlikovali od svih pjevača i pjevačica onog vremena; njezin prkos i način izvedbe, pojavnost na sceni te njezina ustrajnost i hrabrost potvrdili su mi ozbiljnost i snagu kakvu umjetnost treba imati, kao važan segment ljudske egzistencije koja je trebala biti moja budućnost. Kroz Josipu sam najprije nesvjesno, a kasnije svjesno naučila što je osobnost i kako ju i sačuvati.'


'Woman has disappeared'

Delimar tvrdi da je kroz loše kritike publike upućene glazbenici učila lekciju prihvaćanja i tolerancije i načine na koje se postaviti prema ljudima koji ne razumiju 'drugačije'. Braneći njezino pjevanje, kaže da je zapravo branila svoje stavove.

'U ono vrijeme znamo kako se teško dolazilo do informacija, a Josipa je bila tu, ponuđena, domaća cura koja je s 20-ak godina napravila čuda.

Danas, nakon četrdeset godina, vidim koliko je moja odluka bila ispravna. Uživam kada vidim koliko sam uspjela ostati beskompromisna u svojoj umjetnosti kao i moja 'učiteljica' Josipa. I danas s divljenjem mogu promatrati ženu čije sam pjesme kao djevojčica mantrično ponavljala i pjevala kao molitve koje su mi pomogle u ostvarivanju vlastitih ciljeva. I mogu biti zadovoljna jer sam do kraja uspjela biti potpuno odgovorna prema sebi i svojem radu i publici koja me prati. Istu takvu odgovornost vidim i kod Josipe', zaključila je umjetnica.

Osim ovog nastupa, Josipa Lisac sudjelovat će i u performansu 'Poziv na druženje'.


'Visual orgasm'