Grčki ekonomist i bivši ministar financija Janis Varufakis otkazao je sudjelovanje na Filozofskom teatru HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, najavljenom za 30. studenog, u znak solidarnosti s inicijativom 'Za K.R.U.H. & Štrajk za Gazu'. Inicijativa poziva kazalište da otkaže predstavu 'Venezuela' izraelskog koreografa Ohada Naharina jer ga povezuje s izraelskom državnom propagandom
U otvorenom pismu, upućenom intendantici Dubravki Vrgoč, Varufakis je naveo da 'nema namjeru suditi o umjetničkim izborima kazališta', ali smatra da u trenutku u kojem 'se odvija genocid nad palestinskim narodom' ima političku odgovornost bojkotirati institucije koje, prema njegovim riječima, 'izraelske institucije koriste za artwashing; prikrivanje kolonijalnog nasilja kroz umjetnost'.
'Moja odluka o povlačenju iz događaja na koji ste me tako ljubazno pozvali, uvjeravam vas, u potpunosti se temelji na vjerodostojnim informacijama da će vaše kazalište ugostiti predstavnike koje podržavaju izraelske kulturne institucije, a koje su suučesnice ne samo u brisanju palestinske umjetnosti, nego i palestinskog života u cijelosti', napisao je Varufakis.
Inicijativa Za K.R.U.H. & Štrajk za Gazu, koja se od 2024. godine zalaže za prekid rada u znak solidarnosti s Palestinom, u srpnju je uputila riječkom HNK-u otvoreno pismo tražeći otkazivanje najavljene predstave 'Venezuela' izraelskog koreografa Ohada Naharina. On je, navodi se, 'dugogodišnji umjetnički direktor Batsheva Dance Company', a koja se, prema navodima inicijative, financira iz izraelskog državnog proračuna i 'predstavlja dio kampanje Brand Israel, čiji je cilj poboljšanje međunarodnog imidža države'.
'Predstava 'Venezuela', koju je HNK Ivana pl. Zajca najavio u svom programu, premijerno je izvedena 12. svibnja 2017. godine u Tel Avivu, kao produkcija Batsheva Dance Company. (...) Njezini nastupi služe kao uglađena fasada za kontinuirane zločine koje Izrael provodi nad Palestincima, aktivno pridonoseći pranju njegove međunarodne slike. Drugim riječima, veza s genocidom duboko je utkana u pravne, financijske i političke obveze same Batsheve.'
Vrgoč o 'otklanjanju iskliznuća, komercijalnih i političkih ustupaka'
Iz HNK Rijeka ranije su poručili da 'repertoar ne određuju prema nacionalnosti autora, nego prema umjetničkom integritetu i vrijednostima koje njihova djela zastupaju'. 'Oni koji kreiraju repertoare imaju veliku odgovornost i prema instituciji i prema publici, prije svega u uspostavljanju i održavanju visoke umjetničke razine kojom će otkloniti sva moguća iskliznuća, kao i bilo kakve komercijalne ili političke ustupke', rekla je intendantica HNK Dubravka Vrgoč u razgovoru koji smo vodili potkraj rujna - pročitajte ga ovdje.
Taj odgovor inicijativa opisuje kao 'pokušaj relativizacije' i 'retorički gaslighting'.
Potpisnice pisma - među kojima su Inicijativa za akademiju solidarnosti i epistemičke pravde, Studentice za Palestinu, Nepokorena Palestina i BDS Hrvatska - pozivaju kulturne radnike i publiku na 'bojkot i javnu podršku otkazivanju predstave'. Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca zasad se nije ponovno oglasilo o ovim zahtjevima.
Oba otvorena pisma u cijelosti pročitajte u nastavku.
Otvoreno pismo intendantici Dubravki Vrgoč i Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca u Rijeci
Poštovana intendantice Vrgoč,
Vaš odgovor, objavljen putem medija, smatramo duboko uznemirujućim.
Umjesto promišljene i odgovorne reakcije – otkazivanja suradnje s izraelskim koreografom – suočile smo se s pokušajem relativizacije i retoričkog gaslightinga, usmjerenog na diskreditaciju legitimnih zahtjeva za odgovornošću javnih institucija. Sve to događa se u trenutku kada već 670 dana svjedočimo najbrutalnijoj epizodi genocida u suvremenoj povijesti – nasilju koje je izazvalo duboku kolektivnu tugu i bijes u našim zajednicama.
U reakciji tvrdite da repertoar ne oblikujete prema “nacionalnoj pripadnosti” umjetnika, već prema “integritetu” i “vrijednostima koje umjetnik svojim djelom zastupa”. No, činjenice o Batsheva Dance Company, Ohadu Naharinu i predstavi Venezuela jasno ukazuju na sustavnu institucionalnu i financijsku povezanost Vašeg gosta s državnom propagandom cionističkog režima.
Htjele bismo ukazati na par činjenica:
Kompanija Batsheva Dance Company se od svog osnutka 1964. godine kontinuirano financira iz izraelskog državnog proračuna – uključujući Ministarstvo vanjskih poslova, Ministarstvo kulture i Ministarstvo obrane države Izrael. Batshevi je više puta upućen poziv da odbije sudjelovanje u državnim programima artwashinga te pokroviteljstva izraelskih institucija, uključujući veleposlanstva i konzulate. Ti su apeli redovito nailazili na šutnju ili ignoriranje. Bez državnog financiranja, Batsheva ne bi imala ni međunarodnu prisutnost ni reputaciju.
Ohad Naharin je bio dugogodišnji umjetnički direktor i središnja figura Batsheva Dance Company - ansambla koji je institucionalno i financijski povezan s državom Izrael te predstavlja ključni instrument kampanje Brand Israel, državne propagandne strategije čiji je cilj prikrivanje i estetiziranje kolonijalnog nasilja, apartheida i etničkog čišćenja palestinskog naroda.
Iako je Naharin u više navrata javno izjavljivao da se „ne slaže“ s politikama izraelske države, dosljedno je odbijao podržati konkretne zahtjeve međunarodnih pokreta solidarnosti poput BDS-a, a njegov umjetnički i institucionalni rad nikada nije prekinuo financijske ni simboličke veze s izraelskom državom.
Ako se Ohad Naharin doista protivi okupaciji, kako tvrdi, zašto to jasno ne pokaže - prekidom suradnje svoje kompanije s izraelskom državom i njezinim aparatima? Zašto se ne odrekne uloge ambasadora države čije nasilje sustavno prikriva upravo kroz međunarodnu kulturnu produkciju? Njegova pozicija izraelske kulturne ikone daje mu platformu - i odgovornost . da progovori i djeluje za ono što je ispravno.
Predstava Venezuela, koju je HNK Ivana pl. Zajca najavio u svom programu, premijerno je izvedena 12. svibnja 2017. u Tel Avivu, kao produkcija Batsheva Dance Company.
Brand Israel je eksplicitna, javno deklarirana kampanja izraelske vlade s ciljem poboljšanja međunarodnog imidža države. Kompanija Batsheva financirana je izravno iz izraelskog državnog proračuna i ugovorno je obvezana predstavljati Izrael i njegove politike u pozitivnom svjetlu. Njezini nastupi služe kao uglađena fasada za kontinuirane zločine koje Izrael provodi nad Palestincima, aktivno pridonoseći pranju njegove međunarodne slike. Drugim riječima, veza s genocidom duboko je utkana u pravne, financijske i političke obveze same Batsheve.
Iz iste se državne riznice izdvajaju stotine milijuna dolara za režimske kulturne proizvode i propagandne projekte diljem svijeta - od kazališnih predstava do “istraživanja” čiji je cilj stvoriti iluziju “pluralnog društva”, iza koje se kriju stvarne barikade, blokade i razoreni domovi.
Palestinke i Palestinci desetljećima žive pod izraelskom okupacijom, kolonizacijom, aparthejdom i genocidom. Velika većina palestinskog civilnog društva poziva ljude diljem svijeta da putem bojkota, povlačenja investicija i sankcija (BDS) izvrše pritisak na Izrael kako bi počeo poštovati međunarodno pravo i temeljna ljudska prava Palestinaca.
Jedan od ključnih aspekata BDS-a je kulturni bojkot. Palestinska kampanja za akademski i kulturni bojkot Izraela (PACBI) poziva umjetnike da odbiju sudjelovati u kulturnim događanjima koja se održavaju u Izraelu ili su povezana s izraelskom vladom, njezinim institucijama ili lobijima. Također poziva publiku širom svijeta da bojkotira takve programe i manifestacije.
Sve izraelske kulturne institucije smatraju se suodgovornima dok god ne odbace svoju ulogu u održavanju kolonijalnog, okupacijskog i aparthejdsko-genocidnog režima - jasno i javno: odbijanjem sudjelovanja u “umjetničkom pranju” državnog nasilja te priznavanjem temeljnih prava palestinskog naroda koja uključuju: kraj okupacije, kraj aparthejda i pravo na povratak izbjeglica.
Stoga tvrdnje iz Vaše reakcije smatramo svjesno obmanjujućima. Umjesto da se suočite s ovim činjenicama, nudite sentimentalne generalizacije o umjetnosti i slobodi izražavanja, čime nastojite izbjeći stvarnu odgovornost - odgovornost javne institucije koja, koristeći javna sredstva, pruža platformu koreografu čiji se umjetnički i institucionalni rad godinama isprepliće s propagandnim aparatom države koja provodi genocid.
Kada u odgovoru navodite da Naharin "već godinama izražava kritiku izraelske politike prema Palestincima", zanemarujete niz lako provjerljivih činjenica koje smo naveli na početku ovog pisma. Ne uviđate, međutim, da je upravo izvedba predstave Venezuela na vašoj sceni - u trenutku masovnog izgladnjivanja stanovništva Gaze i sustavnog gušenja svake nade - čin kolaboracije s režimom koji sustavno zatire palestinski narod.
Mogli ste pozvati tisuće drugih umjetnika ili umjetnica - uključujući palestinske umjetnice i umjetnike koji se trenutno bore za opstanak svojih zajednica i svoje umjetnosti. No Vi ste izabrali Naharinovu Venezuelu.
Upravo zato iznova pozivamo Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci da otkaže predstavu Venezuela i javno se distancira od artwashinga izraelskog genocidnog režima.
Ujedno pozivamo sve kolegice i kolege iz umjetničkog i kulturnog polja, kao i publiku, da javno podrže zahtjev za otkazivanjem ove predstave - putem javnih izjava, odbijanja suradnje i bojkota programa, sve do konačnog otkazivanja. Naša solidarnost s Palestinom i svim žrtvama kolonijalnog i rasnog nasilja ne smije ostati samo na riječima - ona traži djela.
Na koncu, podsjećamo da se službeni stav Republike Hrvatske - koja i dalje održava političku, diplomatsku, ekonomsku i vojnu suradnju s Državom Izrael, istodobno odbijajući jasno osuditi cionističke zločine koje uzrokuju masovno stradanje civila - ne razlikuje mnogo od Vašeg. U oba slučaja riječ je o oportunističkom i moralno neodrživom pristajanju uz počinitelje, a ne uz žrtve.
Mi to odbijamo.
Palestinska umjetnost zaslužuje naš prostor. Genocidna propaganda - ne.
Za K.R.U.H. & Štrajk za Gazu
Inicijativa za akademiju solidarnosti i epistemičke pravde
Studentice za Palestinu
Nepokorena Palestina
Inicijativa za slobodnu Palestinu
BDS Hrvatska
Otvoreno pismo Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca u Rijeci
Poštovane i poštovani,
obraćamo vam se kao duboko zabrinuti članovi i članice domaće i međunarodne umjetničke, kulturne, znanstvene i aktivističke zajednice povodom najavljenog izvođenja predstave Venezuela izraelskog koreografa Ohada Naharina na vašoj sceni.
Ohad Naharin nije tek „istaknuti plesni reformator“, kako ga se pokušava prikazati u promotivnim materijalima. On je višegodišnji umjetnički direktor i ključna figura kompanije Batsheva Dance Company - kulturnog ambasadora Države Izrael. Kompanija Batsheva i rad Ohada Naharina izravno su financirani od strane izraelskog Ministarstva vanjskih poslova i predstavljaju okosnicu državne kampanje Brand Israel – političkog programa čija je svrha prikrivanje i „uljepšavanje“ višedesetljetne kolonijalne politike apartheida, okupacije i etničkog čišćenja palestinskog naroda, koristeći umjetnost kao sredstvo tzv. artwashinga.
Drugim riječima, Naharin i Batsheva nisu samo umjetnički entiteti - oni su instrumenti propagandnog aparata države koja sustavno provodi nasilje nad civilnim stanovništvom, i to uz javno financiranje. Izvođenje njihovog rada u trenutku kada ista država koja ih šalje u svijet da predstavljaju njezinu „kulturnu sofisticiranost“ briše Gazu s lica zemlje nije kulturni program - to je izravna kolaboracija s režimom koji je pod istragom za genocid.
Zanemariti ove činjenice u ovom trenutku znači izabrati stranu - onu koja ignorira apele UN-ovih izvjestitelja, međunarodnih pravnih institucija, stručnjaka za genocid i brojnih organizacija za ljudska prava koje jasno i otvoreno govore o izraelskim zločinima protiv čovječnosti. Takva odluka ne može se pravdati neutralnošću, umjetničkom slobodom ili „apolitičnošću“. Ona je duboko politička - i duboko neodgovorna.
U ožujku 2024., irska institucija Ballet Ireland uklonila je Naharinovu koreografiju Minus 16 iz programa upravo zbog njene povezanosti s izraelskom državnom propagandom, nakon javne kampanje Apartheid Free Dance. Poruka je bila kristalno jasna:
“No amount of fancy footwork can sidestep the amorality of performing Minus 16 while Israel commits genocide.”
Palestinski pokret BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) - koji okuplja tisuće umjetnica, kulturnih radnika, sveučilišta, sindikata i institucija diljem svijeta - godinama poziva na bojkot kulturnih projekata koji su dio državnih delegacija i izraelskih institucija, upravo zbog njihove uloge u zataškavanju i normalizaciji sustavnog nasilja. Naharin i njegova kompanija su jedno od najeksponiranijih lica tog sustava.
Stoga pozivamo Hrvatsko narodno kazalište u Rijeci – instituciju koja se često poziva na riječko antifašističko naslijeđe – da to naslijeđe ne koristi samo simbolički, već da ga potvrdi konkretnim djelima. Otkazivanjem predstave Venezuela izraelskog koreografa Ohada Naharina, koji izravno sudjeluje u izraelskoj propagandi, ne biste samo jasno izrazili stav protiv genocida, već biste pokazali dosljednost vrijednostima slobode, pravde i odgovornosti koje vaša institucija - barem deklarativno - zastupa.
Ohad Naharin i Batsheva nisu neutralni akteri - oni su instrumenti Brand Israel kampanje i sastavni dio represivnog aparata koji sustavno uskraćuje osnovna prava milijunima Palestinaca. Suradnja s njima nije tek bezazlena programska odluka, već svjestan izbor da se vlastita pozornica ustupi u svrhu artwashinga genocidnog režima.
Ne pozivamo na bojkot pojedinih izvođača, niti na cenzuru, već na odgovornost – onu koju javne institucije moraju preuzeti kada odlučuju tko i što stoji na njihovim daskama. Tražimo od kulturnih ustanova koje raspolažu javnim resursima, uključujući scensku infrastrukturu, da prepoznaju svoju političku poziciju - i da za nju odgovaraju.
SF - SN!
Za K.R.U.H. & Štrajk za Gazu
Inicijativa za akademiju solidarnosti i epistemičke pravde
Studentice za Palestinu
Nepokorena Palestina
Inicijativa za slobodnu Palestinu
BDS Hrvatska