IZNENADNA ODLUKA

Oliver Frljić otkrio pravi razlog svog odlaska iz riječkog HNK

29.04.2016 u 12:20

Bionic
Reading

O mom odlasku s mjesta intendanta bit će svakakvih interpretacija. Svi pritisci koji su vršeni na mene nemaju s ovom odlukom nikakve veze, rekao je u razgovoru za tportal redatelj i još uvijek intendant riječkog HNK Oliver Frljić jutro nakon što je objavio da uskoro napušta to mjesto

Nakon što je u četvrtak poslijepodne intendant riječkog HNK objavio da se uskoro povlači s te funkcije te da odlazi u tim za realizaciju projekta Europske prijestolnice kulture prvi komentari koji su uslijedili išli su u smjeru, najopćenitije rečeno, pobjede ministra kulture Zlatka Hasanbegovića i Frljićeva poraza. Očekivano je to ako se prisjetimo umjetničkih akcija i istupa Olivera Frljića te riječkog HNK unazad nekoliko mjeseci, na koncu i nedavnog ’Tjedna posvećenog ministru Hasanbegoviću', kojim je riječki HNK, ‘u želji da pridonese proslavi 10. travnja, odlučio ministru posvetiti predstave 'Trilogija o hrvatskom fašizmu' i 'Nad grobom glupe Europe', uz poziv da se 'prisjeti prve i jedine prave hrvatske pobjede'. Nakon toga je riječkom HNK-u za 450 tisuća kuna srezan budžet, a zbog čega se prosvjednim pismom ministru kulture Zlatku Hasanbegoviću nedavno obratio riječki gradonačelnik Vojko Obersnel.

Je li to doista poraz, pitali smo Olivera Frljića.

'O mom odlasku s mjesta intendanta bit će svakakvih interpretacija. Svi pritisci koji su vršeni na mene nemaju s ovom odlukom nikakve veze. Da sam zbog njih htio otići, napravio bih to nakon 5. kolovoza’, rekao je Frljić u razgovoru za tportal, podsjetivši nas pritom na događanja prošlog ljeta, kada je u riječkom HNK-u organizirao performans nazvan 'Drugi rat', u kojem su žene protjerane iz svojih domova tijekom prošlog rata govorile o svojim iskustvima, a ta manifestacija izazvala je prosvjedne povorke branitelja i navijača Armade središtem Rijeke te njihovo okupljanje pred zgradom kazališta, zbog čega je morala intervenirati policija.

‘Kazališna i ina čaršija može ispirati usta sa mnom, a mislim na zagrebačku salonsku ljevicu koja je lupala po meni. Izlišno je misliti što domaća kulturna javnost misli o tome. Rijeka je od ustašizacije i klerikalizacije napravila kvalitativan i kvantitativan skok, što je relevantnije od onoga što misli domaća javnost. Borim se protiv svakog oblika fašizma u svakom društvu u kojem radim’, rekao je Frljić za tportal.

Znači, razlog vašeg odlaska s mjesta intendanta nije nedavno smanjen budžet koji je Ministarstvo kulture namijenilo riječkom HNK-u?

To definitivno nije razlog. Čak smo razmišljali o tome da odbijemo sav novac od Ministarstva kulture, no riječki HNK sa mnom ili bilo s kim na čelu to ne smije dozvoliti i ugrožavati projekte. Kontaktirao sam s nekim ljudima iz Kazališnog vijeća koje je odredilo novac namijenjen riječkom HNK-u i znam da su, o čemu postoji i zapisnik, Zajcu namijenili 1,6 milijuna kuna.


Prošlog ljeta Oliver Frljić i Marin Blažević izveli su performans 'Otkaz Frljiću i Blaževiću' na otvaranju Riječkih ljetnih noći pred HNK-om Ivana pl. Zajca, a tada ih je skupina građana gađala jajima i vikala na njih

Što je presudilo u odluci da odete s mjesta intendanta te nastavite s riječkom ekipom raditi na projektu Europske prijestolnice kulture?

Koncipirao sam kazališni dio programa za Rijeku i počeo sam raditi na realizaciji toga, a ispostavilo se da se to ne može raditi istovremeno uz intendantski posao. Nastavljam raditi ono što sam radio u Zajcu, a zacrtali smo internacionalizaciju riječkog kazališta u okviru EPK.

Što to konkretno znači?

Preko programa za EPK možemo otići korak dalje. Već imamo dogovorene vrlo značajne europske autore, berlinsko i briselsko kazalište. Uskoro krećem na turneju s predstavom ‘Vaše i naše nasilje’, s kojom gostujemo u brojnim europskim kazališnim institucijama i na festivalima te očekujem da ćemo i tamo dogovoriti još velikih suradnji.

Otvara li rad na EPK veći prostor slobode?

Realno je da ćemo preko Europske prijestolnice kulture moći raditi s nekim velikim autorima s kojima se zbog financijskih mogućnosti ne bi moglo inače surađivati. Radit ćemo u boljim i drugim financijskim okvirima, osim ako ministar Hasanbegović ne misli odustati od financiranja koje je najavio ili ne pokuša na neki drugi način opstruirati provedbu titule Europske prijestolnice kulture. Rad za projekt EPK svakako ću iskoristiti da sve partnere upoznam s tim kakvog ministra kulture i Vladu imamo, a ovo je dobra prilika da se o tome govori u međunarodnom kontekstu.


HNK Ivana pl. Zajca 2014. čestitao je Dan nezavisnosti istaknuvši LGBT zastavu i promijenivši ime u Hrvatsko LGBT kazalište

Je li vam dosta?

Hrvatska je trenutno vrsta ideološke žabokrečine koja pokušava utopiti svakog tko misli drugačije i u kojoj se promoviraju osrednjost, retrogradni koncept kulture te se događa klerikalizacija. I jabuke će uskoro morati ići na misu ili je makar gledati na televiziji. Želim reći da stvari treba postaviti u širi kontekst.

Na kraju svakog mandata obično se podvlači crta pod učinjenim. Bili ste intendant manje od dvije godine, a u tom periodu promijenila su se tri ministra kulture.

Moram biti duhovit pa zaključiti da sam zbilja predugo bio na čelu HNK.

Kako ocjenjujete svoju intendanturu?

Vrlo sam sretan zbog intendanture jer sam vidio na koji se način cijela institucija može koristiti za vrstu društvenog performansa i kako se može upotrijebiti njen specifičan simbolični kapital. Marin Blažević i ja smo pokušali pokazati da kazalište nije muzej u kojem se nacija sjeća izmaštane prošlosti, već može biti relevantan društveni faktor i stupiti u dijalog s centrima političke moći te pokazati da može biti društveno relevantno. Ako moram izdvojiti, 'Hrvatska rapsodija' Sebastijana Horvata je najbolje dramsko djelo našeg programa.

A ministre?

Andrea Zlatar Violić napravila je jako puno za kulturu i nezavisnu scenu te stvorila prostor za pluralizam mišljenja mimo medija koje vlast može kontrolirati. Nova Vlada je jasno krenula u demontažu svega što je Zlatar Violić napravila i poražavajuće je to da se tako otvoreno radi na proizvodnji jednoumlja.