ZAGREB FILM FESTIVAL

Ognjen Glavonić: Teret iz naslova filma nije samo doslovan i metaforičan

  • Autor: I. But./Hina
  • Zadnja izmjena 15.11.2018 22:25
  • Objavljeno 15.11.2018 u 22:25
tportal

Izvor: Pixsell / Autor: Davorin Visnjic/PIXSELL

Redatelj filma 'Teret', Ognjen Glavonić rekao je u četvrtak navečer prije premijere u glavnom programu Zagreb Film Festivala, da teret iz naslova njegova filma nije samo onaj kojega glavni lik vozi u kamionu ili u sebi, nego i povijesni teret koji se na ovim prostorima prenosi s generacije na generaciju i stalno je prisutan, a o njemu se ne razgovara

'Ja sam htio o tome govoriti', rekao je Ognjen Glavonić.

Film prati vozača kamiona u ulozi Leona Lučeva koji tijekom NATO-ova bombardiranja Srbije prevozi njemu nepoznati teret od Kosova do Beograda. Ne postavlja pitanja i ne želi previše znati o čemu se radi, no kad obavi posao i vrati se kući mora se suočiti s posljedicama svog djela.

Glavonić je scenarij napravio na temelju istinitih događaja, koje je istraživao u svom nagrađivanom dokumentarnom filmu 'Dubina dva', nastalom tijekom priprema za njegov dugometražni igrani prvijenac 'Teret'.

Prvi put je za priču o masovnoj grobnici kod Beograda čuo 2009. godine, kada je pročitao svjedočenje vozača hladnjače koji nije znao što prevozi, kao i popis niza predmeta pronađenih na lokaciji.

'Prvo sam želio snimiti kratki film, no profesori su me odgovorili, pa sam krenuo dalje istraživati i doznao puno novih detalja koje nisam htio ubaciti u igrani film jer je njegov scenarij minimalistički. Sam materijal je počeo dobivati svoj glas i shvatio sam da će to biti jedan novi film o zavjetu šutnje', napomenuo je.

Za razliku od dokumentarca, 'Teret' je osobniji film, više govori o tome što jedna generacija ostavlja drugoj, o putu glavnog lika u otkrivanju istine o svom poslu, zemlji i položaju u odnosu na vlastitu djecu i oca koji je bio borac na Sutjesci.

Glavonić objašnjava zašto mu je bilo toliko važno progovoriti o nečemu što se događalo dok je još bio dijete. 'Ta šutnja, prenošenje šutnje i neznanja možda i dovode do toga da se ovdje tako često događaju ratovi i da se ponavljaju laži o tome kako smo mi uvijek žrtve, a netko drugi nam radi zlo', ustvrdio je.

'U atmosferi nacionalizma u kojoj živimo trideset godina jako se vole štititi mitovi, a jedan od najvećih je onaj o bezgrešnosti vlastite nacije', dodao je.

Kritike u Srbiji i prije nego što je film prikazan

Film je premijeru imao na festivalu u Cannesu, u Srbiji će biti prvi put prikazan za tjedan dana, no nekima se ondje zamjerio i prije nego što su ga pogledali i proglašen je izdajničkim.

'Mislim da ih film niti ne zanima, smeta ih što netko udara na iluziju u kojoj žele živjeti. Ja nemam problem s time jer se ne identificiram s tim režimom, svoj mir ne tražim u narodu ili naciji, već u sebi', rekao je.

Nije mu bio cilj 'koristiti film kao poligon za distribuciju informacija stranim gledateljima, niti s visine dijeliti moralne ili povijesne lekcije' jer, prema dosadašnjem iskustvu s inozemnih festivala, oni ga ionako dožive na neki svoj način, bez obzira na to koliko su upoznati s ovdašnjom situacijom.

'Posvetio sam sedam godina da nešto kažem u 98 minuta. Ne želim da se moj film svede na dnevno-političko prepucavanje, pljuvačinu i podvale jer se time on na neki način prlja', dodao je.

Glavonić otkriva da su mu nacionalisti čak prigovarali zašto glavnu ulogu ima hrvatski glumac, no vjeruje kako kultura na prostoru bivše Jugoslavije nema granica zbog čega želi što više raditi s ljudima s tog prostora.

Iako je u početku htio da glavni lik tumači naturščik, shvatio je da nekoliko dramskih scena može izvesti samo glumac poput Lučeva s kojim je tijekom priprema za 'Teret' postao prijatelji.

Lučev, koji je za tu ulogu osvojio Srce Sarajeva na Sarajevo Film Festivalu, film 'Teret' smatra svojim najtežim projektom i ulogom dosad 'jer je teret koji nosi priča i koji je u naslovu filma bio i teret koji je kao glavni glumac morao iznijeti na svojim leđima'.

Po njegovim riječima, tema filma nije važna samo onima koji su bili svjedocima tog vremena, već možda još više mladim generacijama koje s ratom nisu imale ništa, a i dalje nose to breme.

Prvi dva Glavonićeva dokumentarca, 'Živan pravi pank festival' (2014.) i 'Dubina dva' (2016.) prikazani su na nizu filmskih festivala diljem svijeta. Glavonić je i osnivač Filmskog festivala u Pančevu. Njegov dugometražni igrani prvijenac 'Teret' razvijan je u okviru ZFF-ove radionice Moj prvi scenarij, te je koprodukcija Srbije, Francuske, Hrvatske, Irana i Katara.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!