Nominacije za Zlatni globus ove su godine izrazito ziheraške i pune predrasuda: Tko je sve pokraden?

• 07.02.2021 u 17:48

Teško da čovjeka koji voli televiziju i film išta može toliko razočarati kao nominacije za razne nagrade, ali Zlatni globusi možda su najgori. U filmskom svijetu - zato što ih se smatra najboljim prediktorom Oscara, a u televizijskom - zato što bi čovjek očekivao da članovi udruženja hollywoodskih stranih dopisnika imaju odmak od tipičnih američkih predrasuda koje obično upropaste sve slične nominacije. Čovjek bi, i ove se godine potvrđuje, krivo očekivao.

Ne znam ni sama koliko sam puta pomislila da bi članovima raznih žirija, akademija i inih udruga koje glasaju za američke filmske i televizijske nagrade - trebalo pomlađivanje. Pritom ne mislim na to da ih se pošalje na lifting, botoks, tretman pčelinijim otrovom ili plastičnu operaciju. To su ionako počeli redovito obavljati još tamo negdje u poodmakloj dobi od trideset godina. Mislim na to da bi im trebalo nešto novijeg, svježijeg, ne nužno mlađeg - ali zašto ne? - kadra pa da se nagradnjački ukus za filmove i serije napokon pomakne od onog klasičnog, predvidljivog, dosadnog i nadasve staračko-bjelačkog.

Jer, sudeći po ovogodišnjim nominacijama za Zlatne globuse, sačuvaj nas bože ikakve inovacije, ičega hrabrijeg, drugačijeg, ičega što potječe od autora iz bilo kakve manjinske skupine. I prije nego što se dignete na zadnje noge i počnete urlati da šta bi sad morali - dati nagrade svakome tko je crnac, žena ili Marsovac samo zbog toga, a ne zbog kvalitete, podsjetit ćemo vas na nekoliko krasnih i kvalitetnih stvari koje su globusašima očito promakle, a koje bi bile fantastične sve da ih je snimio najklasičnijih od svih hollywoodskih bijelaca.

Mogu te uništiti, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: HBO

Evo, na primjer, nijednu nominaciju nije dobila jedna od najboljih ovogodišnjih serija, 'Mogu te uništiti' mlade britanske autorice Michaele Coel u kojoj autorica na vrlo osebujan, pametan i brutalan način istražuje emotivna i životna stanja jedne mlade Londončanke nakon silovanja. Točno si mogu zamisliti misaoni proces ovih koji nominiraju - vjerojatno je tu bilo kolutanje očima uz napomenu: 'Joj, te žene s tim svojim #metoo i kuknjavom oko silovanja, TAK SU DOSADNE, a osim toga - FUJ! - tu ima i priče o menstruaciji i vidi se tampon!' Naravno, ne stavljam ruku u vatru da su razmišljali baš tako, ali očito je da nisu niti zainteresirani za teme o kojima se donedavno nije ni pričalo niti su se o njima snimale serije, a bogami ni za nov i inovativan način pripovijedanja. Stvarno ne znam čime bih drugim objasnila takvo ignoriranje. No bitno da su nominacije za seriju dobile limunadasta glupost 'Emily in Paris' o bogatoj i privilegiranoj Amerikanki koja po Parizu nudi skupe proizvode za bogate i privilegirane kretene, poprilično prazna 'Ratched' kojoj bi se nagradu možda moglo dodijeliti samo za super fensi-šmensi kostimografiju i scenografiju vjernu dobu u kojem se odvija i da su Hugh Grant i Nicole Kidman potpuno nezasluženo dobili nominacije za glavne uloge u seriji 'Slom', koja možda jest lijepa i zabavna, ali je ne samo teški mainstream, nego i kao preslikana s televizije devedesetih, dakle, nikakve inovacije, nikakve zanimljivosti i ništa spektakularno, s tim da je gluma Hugha Granta izrazito problematična.

Foršpan za film 'Jedna noć u Miamiju', nepravedno izostavljen iz nominacija za Zlatni globus Izvor: Društvene mreže / Autor: Amazon Prime video

Nevjerojatno je i koliko je malo nominacija dobila serija 'Gospođa Amerika', jedna od važnijih serija godine, u kojoj je vrlo pregledno i zanimljivo prikazana još jedna priča o kojoj dosad nije bilo govora u televizijskim serijama - borba za usvajanje amandmana o jednakim pravima muškaraca i žena u američki ustav. Taj amandman, podsjeća nas ova serija, do dana današnjeg nije dodan u američki ustav, dijelom i zbog djelovanja američke konzervativne aktivistice iz naslova serije, Phyllis Schlafley, pa nas serija i podsjeća na to da sve žešće plamteći konzervativni pokreti mogu još više ugroziti prava žena, čija ravnopravnost, eto, nije zajamčena čak ni ustavom države koja se busa u prsa da je najveća svjetska demokracija. Pri odlukama o nominacijama i ovdje je vjerojatno prevladala filozofija iz rubrike ah-to-zanima-samo-dlakave-alapače pa je nominaciju dobila samo Cate Blanchet za izvrsno tumačenje Schlafleyjeve. Izignorirali bi oni i to, ali ipak nemreš preć' prek' tak' vel'ke zvijezde.

Goldenglobdžije su se ove godine oglušili i na sve hvale i slave upućene nekoliko filmova s crnačkom ekipom, kao što su 'Jedna noć u Miamiju' u režiji Regine King, Spike Leejev 'Da 5 Bloods', biografski film o vođi Crnih Pantera, 'Juda i crni mesija' redatelja Shake Kinga i 'Ma Rainey's Black Bottom' s Violom Davies i Chadwickom Bosemanom, kojemu je to bila zadnja uloga prije smrti. Sva su četiri filma gotovo bez iznimke stavljana u rang najboljih filmova godine, ali pri nominacijama za Zlatne globuse nisu ni spomenuti, što sad više ne izgleda kao da se ne uvrštavaju filmovi crnačkih autora i tema, nego kao da se takvi filmovi ne uvrštavaju zato što su od crnačkih autora i o crnačkim temama. Jer šta sad, dobili ste 'Zelenu knjigu' prije par godina i sad mirujte sljedećih deset ili tako nešto. Eh, da. I scenarist Kemp Powers, koji je sudjelovao u stvaranju dva vrlo zapažena filma - 'Jedna noć u Miamiju' i u golemom Pixarovu hitu 'Duša' nije ni za što nominiran. Bitno da je Sacha Baron Coen dobio nominacije za svojeg simpatičnog i smiješnog, ali na kraju krajeva ipak potpuno nevažnog 'Borata'.

'Duša', još jedan izvrstan film izostavljen iz nominacija Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Od ostalih nepravdi, nepristranosti i nelogičnosti pri nominacijama upada u oči nevjerojatna prevlast Netflixa u nominacijama, što se s jedne strane čini smislenim zato što je Netflix u ovoj pandemijskoj godini imao najviše toga na lageru pa ga je najmanje pogodila pandemijska suša u industriji zabave. Ipak, čovjek se mora malo zapitati padaju li članovi udruženja hollywoodskih stranih dopisnika na Netflixove korporacijske trikove, u kojima ova streaming platforma već dulje vrijeme ima foru izbaciti jedan vrhunski TV-serijski hit, kao što je 'Damin gambit', a onda uz njega natandrljiti još hrpu prosječnog štanceraja.

Kako god bilo i iako među nominacijama za Zlatne globuse ima i nekih ugodnih iznenađenja, kao što je obasipanje filma 'Promising Young Woman' nominacijama, čime se možda malo ipak peru od ignoriranja #metoo tema - izuzetno me razočaralo što je i s ovim nominacijama tako. Čovjek bi, naime, očekivao da će pripadnici udruženja STRANIH dopisnika iz Hollywooda imati manje tipično američkih predrasuda pri odabiru najboljih serija i filmova godine. No čini se da nije tako. Vrijeme im je za osvježavanja kriterija.