Do listopada prošle godine argentinski glazbeni duo Ca7riel & Paco Amoroso bio je tek regionalna atrakcija – popularna imena latino trapa, popa i rapa s odanom južnoameričkom publikom, ali bez značajnog proboja na globalnu scenu. Na platformama poput Spotifya, Apple Musica i YouTubea jedva su prelazili 3000 dnevnih streamova u SAD-u. A onda – eksplozija
Samo tjedan dana nakon nastupa u serijalu Tiny Desk Concerts, njihovi su streamovi skočili za nevjerojatnih 4700 posto, dosegnuvši 222.000 dnevnih slušanja, prema podacima tvrtke Luminate, koja izrađuje Billboardove ljestvice. Danas su Ca7riel & Paco Amoroso globalne pop zvijezde – i vjerojatno najneočekivanija priča godine.
Sve se promijenilo 4. listopada, kad su nastupili u serijalu Tiny Desk, legendarnom videoprojektu američkog javnog servisa NPR, koji već 17 godina donosi intimne koncerte u Washingtonu.
Tada su izveli pet pjesama sa svog debitantskog albuma 'Baño María', objavljenog u travnju. Paco pjeva promuklim glasom ispod plave šubare dok Ca7riel šminkerski pozira u prsluku sastavljenom od plišanih srca. Sve pjesme izvode na španjolskom, uz podršku argentinskog benda (u majicama s isprintanim vizama) i američke brass sekcije. U samo pet dana video je pregledan više od 1,5 milijuna puta, a u mjesec dana probio je 11 milijuna pregleda. Danas je na 36 milijuna – i najgledaniji je Tiny Desk koncert u 2024.
Koncert je izazvao i lavinu reakcija na društvenim mrežama – objava na Instagramu prikupila je gotovo 900.000 lajkova, a isječci na TikToku stotine tisuća pregleda. Viralni moment pretočio se u konkretne rezultate: Ca7riel & Paco Amoroso nastupili su u travnju na Coachelli, slijede Glastonbury u lipnju, Fuji Rock u Japanu u srpnju te Lollapalooza i Outside Lands u kolovozu.
Na turneji su rasprodali Palacio de los Deportes (20.000 ljudi) u Meksiku i Movistar Arenu (14.000 mjesta) u Čileu. Pojavili su se i u emisiji popularnog američkog voditelja Jimmyja Fallona, piše Fast Company.
'Nakon Tiny Deska krenuli su s nama kontaktirati promotori, mediji, festivali. To nam je otvorilo vrata cijelom svijetu', kaže Jonathan Izquierdo, njihov menadžer. 'Rasprodali smo arene brzinom koju još nismo doživjeli. Promotori sad doslovno kucaju na vrata', otkriva Izquierdo.
Tiny Desk - velik utjecaj
O tzv. efektu Tiny Deska najviše zna Bobby Carter, voditelj i producent serijala koji u NPR-u radi već 25 godina, a naslijedio je osnivača Boba Boilena nakon njegova umirovljenja 2023. godine.
Projekt je započeo 2008. kao pokušaj prikazivanja glazbe u sirovijem, neposrednijem obliku, izvan velikih pozornica. Prvi koncert objavljen je na YouTubeu (s kantautoricom Laurom Gibson), a danas Tiny Desk broji više od 1200 videa, s publikom od 11 milijuna pretplatnika na YouTubeu i tri milijuna na Instagramu.
'Danas više ne moramo moliti izvođače da svrate između dva koncerta. Dolaze nam izravno, samo zbog Tiny Deska', kaže Carter. 'Znaju koliko jedan dobar nastup može promijeniti karijeru.'
Iako je serijal počeo s folk, rock i indie izvođačima, koncert T-Paina 2014. – bez autotunea – otvorio je vrata za žanrovski širi spektar. Danas se očekuje da će izvođači ponovno osmisliti svoj zvuk baš za Tiny Desk.
Primjerice, reperica Doechii potpuno je rekonstruirala svoje pjesme uz ženski bend s trubom, saksofonom, basom i gitarom. Slično kreativno resetiranje napravili su Usher, Justin Timberlake, Cypress Hill i Juvenile, a potonji je izveo pjesmu 'Back That Azz Up' u lipnju 2023. u akustičnoj verziji uz gudače i Johna Batistea na melodici – bio je to prvi Tiny Desk koncert koji je imao bis.
'Glazbenici sad dolaze s idejom - kako mogu sve izgraditi ispočetka?' kaže Carter. 'Posebno mi je drago vidjeti ono što se događa s hip-hopom.'
MTV Unplugged za generaciju YouTubea
Danas se Tiny Desk smatra nasljednikom MTV Unpluggeda – platformom za prijelomne nastupe uživo nove generacije. 'Prije 15 ili 20 godina svi smo imali svoj live moment. Sad je to Tiny Desk', tvrdi Carter. Zahvaljujući YouTubeu, serijal je dosegnuo i raznoliku globalnu publiku, ali i velik broj mladih.
Redovito se produciraju i posebne serije, poput 'Black Music Month' i 'El Tiny', posvećene glazbenicima iz Latinske Amerike, u sklopu kojih su nastupili Ca7riel & Paco Amoroso. Njihov menadžer Izquierdo kaže da je to presudna platforma za proboj latino izvođača na američko tržište. 'Tiny Desk otvara vrata za latino glazbu na američkom radiju i u medijima', kaže Izquierdo.
U 2023. NPR je sklopio ugovor s korejskom LG U+ i produkcijskom kućom Something Special za pokretanje Tiny Desk Korea, a u Japanu je potpisan dogovor s NHK-om. U SAD-u je pokrenut i Tiny Desk Radio, emisija koja donosi priče iza nastupa. 'Ljudi mi često kažu da im je verzija za Tiny Desk omiljena', kaže Carter. 'Naši inženjeri daju sve od sebe da zvučimo vrhunski.'
Što nakon Tiny Deska?
Duo Ca7riel & Paco Amoroso nije se povukao nakon nagle popularnosti. U veljači su objavili EP 'Papota', s četiri nove pjesme i studijskim verzijama izvedbi za Tiny Desk, a objavili su i kratki film koji rekonstruira taj nastup – ali u zalogajnici u Buenos Airesu.
U pjesmi 'Impostor' Ca7riel pjeva: '¿Y ahora qué vamos a hacer? / El Tiny Desk me jodió' ('Što ćemo sad? Tiny Desk me zezn'o.')