PERFORMERSKA SOLIDARNOST

Labrović i Delimar zgroženi privođenjem golih umjetnika

15.09.2014 u 14:50

Policija privela gole performere na Trgu Petra Preradovića

Izvor: Pixsell / Autor: Tomislav Miletić

Bionic
Reading

Prvo izdanje festivala Zagreb, volim te!, nadahnuto istoimenim performansom Tomislava Gotovca iz 1981, nije prošlo bez incidenta. Tijekom izvođenja djela 'Naked Slow Walk' policija je privela švicarske performere Thomasa Zollingera, Eliasa Kirschea, Alinu Kopytse i Glynis Ackermann te organizatora Emila Matešića, dok je dio publike ogorčeno uzvikivao: 'U Jasenovac s njima!'

Producenti festivala, Udruga Gričevanje i Kulturno-informativni centar (KIC), zamislili su Zagreb, volim te! kao platformu koja jednom godišnje okuplja umjetnike koji kroz svoj umjetnički rad (s naglaskom na performans) istražuju vezu između tijela i javnog prostora.

Iako je festival ostvaren uz financijsku podršku GUOKŠ-a Grada Zagreba te je performans uredno prijavljen Gradu Zagrebu, troje Švicaraca ipak je privedeno zbog šetnje centrom grada bez odjeće i u slow motionu. 'Naked slow walk' prekinula je policija koja ih je nakon puno natezanja odvela u policijsku postaju. S njima je otišao i organizator festivala Emil Matešić, a za tportal objasnio je što se dogodilo.

'Policija je dakle morala postupiti po zakonu i bila je iznimno ljubazna i korektna. Djelatnici su u svojim okvirima maksimalno poštovali izvođače, ali im ipak nisu dopustili da izvedu do kraja ono što je bilo planirano, što se recimo događa u Švicarskoj: obavijeste vas da pravite prekršaj, odradite do kraja i onda platite predviđenu kaznu. No, svejedno, skidam im kapu', kazao je Matešić i unatoč svemu smatra da se društvena klima, što se tiče performansa, ipak promijenila u pozitivnom smjeru.

'Promijenilo se, bolje je, puno bolje - vidim to po aplauzu koji su izvođači dobili kada su prekinuti. Puno je ljudi pljeskalo, spontano, srdačno. Naravno, bilo je i izljeva mržnje, odvratnih, ponižavajućih.'

Za mišljenje smo upitali i istaknute domaće autore performansa, Sinišu Labrovića i Vlastu Delimar

'Čini mi se da je ovaj performans bio jako lijepo, nježno i dostojanstveno izveden. Očito je da je ta vrsta prekida, iznenađenja ili upada u svakodnevicu u Hrvatskoj nužna i dobrodošla. Čuo sam da je bilo dosta ogorčenih uzvika te su reakcije određenih građana eskalirale do toga da umjetnike 'treba poslati u Jasenovac'.

Dok ima takvih reakcija, kakav god čin bio i nekome izgledao amoralan, ako nije fizički nasilan, destruirajući ili ugrožavajući za okolinu, apsolutno ima potrebe za njim. A nakon Gotovca i Vlaste Delimar ionako je većini jasno o čemu se radi.

U vrijeme pornografije i erotizacije svih oblika reklama, uz takve reakcije, u Hrvatskoj je nužno ponavljati takvu gestu slobodarstva. Ona još ima smisla, pa makar samo za malu publiku i organizatore', zaključio je Labrović, s kojim se u potpunosti slaže i umjetnica Vlasta Delimar

'Ma neću uopće komentirati tu našu svinjariju, tako to ide kad se nagazi na nekog. Performans kao takav već postoji toliko dugo i bespredmetno je pričati o tome. Nisam ga vidjela, ali zvuči kao čista klasika i suvišno je govoriti o pojavi golog tijela u umjetnosti i teatru.

Totalno bezveze - očito taj dan mediji nisu imali neku senzacionalističku vijest, pa ajmo uznemiriti ljude s troje golih umjetnika', kazala je Delimar.