Kimmy Schmidt, 4. put: neslomljiva snaga komedije

• 16.06.2018 u 15:15

U prvoj polovici svoje četvrte i navodno posljednje sezone, 'Neslomljiva Kimmy Schmidt' bavi se nekim vrlo ozbiljnim pitanjima, a da pritom ni trenutka ne zaboravlja što je - uvrnuta, vesela, od svih ostalih potpuno drugačija komedija

Netflixova humoristična serija 'Neslomljiva Kimmy Schmidt' oduvijek je u sebi imala jednu vrlo mračnu komponentu. Ako čak i na trenutak zaboravite da govori o ženi koja je više od desetljeća provela zarobljena u bunkeru, kamo ju je utrpao psihopatski 'Velečasni' s još tri druge žene - tu je špica sa superzaraznom pjesmicom koja vas na to podsjeća prije svake epizode. Na njoj se, naime, prikazuje izlazak Kimmy iz bunkera u pratnji tima specijalaca i njezino radosno lice što napokon vidi vanjski svijet. No umjesto da se bavi objektivno užasnim aspektima života žrtve takvog zarobljavanja, serija je radije cijelu Kimmynu situaciju okrenula na potpuno uvrnuti humor. Kimmy je petnaest godina izbivala iz suvremenog svijeta. Svi načini na koje reagira na sve ono što se u njemu u međuvremeno promijenilo doista mogu biti urnebesni. Posebice ako joj pridodate ekipu karikiranih predstavnika toga svijeta, što je Kimmy dobila u svojem cimeru Titusu, svojoj prvoj poslodavki Jacqueline i svojoj stanodavki Lilian.

U prvom dijelu četvrte sezone, koji se odnedavna može pogledati na Netflixu (drugi će dio izaći kasnije tijekom godine), serija je zadržala sve te svoje glavne sastojke - mračnu premisu s uvrnutim prikazom posljedica, ali je postala još malo ambicioznija. Baveći se Kimmy i njezinim životom nakon bunkera, odlučila je malo eksplicitnije progovoriti o negativnim posljedicama Kimmyne prošlosti, osvijestiti Kimmy o njihovu postojanju, a pritom i dalje ostati pomaknuta komedija kakvu volimo.

Šest epizoda ove sezone bave se i Kimmynim neslanaženjem u suvremenoj seksualnoj politici - pa ona zbog toga na samom početku (sasvim s pravom) zaradi optužbu za seksualno uznemiravanje na radnom mjestu. Odvojena od svijeta u bunkeru, naime, Kimmy je potpuno nesvjesna granica koje postoje u komunikaciji na radnom mjestu, pa prilikom otpuštanja jednog radnika napravi sto i jednu fatalnu pogrešku, koje se sve zajedno mogu protumačiti i kao nemoralna ponuda. Sezona se bavi i Kimmynim nehotičnim usvajanjem uloge 'bijelog spasitelja', kada, pokušavajući ispraviti nepravedno postupanje vlasnika salona za manikuru prema svojim zaposlenicama - učini još više štete nego koristi.

No ono u čemu je ovih šest epizoda najjače jest to što se Kimmy u njima polako suočava s činjenicom da društvo vrlo brzo oprašta zlostavljačima žena koji su (zgodni) bijelci te vrlo lako počne relativizirati priču žrtve. Vidjeli smo to stotinu puta - najviše u velikom dijelu primjera iz #metoo kampanje, ali i mnogo puta prije toga, a 'Neslomljiva Kimmy Schmidt' to nam donosi na primjeru 'Velečasnog' Richarda Waynea Garyja Waynea (fantastičan Jon Hamm). Čovjek koji je zarobio Kimmy i još dvije žene sada je u seriji na odsluženju kazne u zatvoru, ali true crime dokumentarac koji Kimmy i Titus gledaju na Houseflixu (satirizirana verzija Netflixa) pokušava relativizirati njegovu krivnju i natuknuti da su možda njegove zarobljenice u nekoj zavjeri da profitiraju od njegova robijanja.

Foršpan četvrte sezone 'Neslomljive Kimmy Schmidt' Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

Čitava treća epizoda ove polusezone sastoji se od tog 'dokumentarca', sjajno snimljenog u stilu 'Američkog vandala' i predstavlja narativni graničnik prema ostatku sezone, gdje će se Kimmy, pokušavajući pobiti tvrdnje izrečene u njemu, susresti s još čitavim nizom suvremenih fenomena koji su izrazito nepošteni prema ženama i žrtvama. I sve što će u tome Kimmy saznati i zaključiti izuzetno je ozbiljno - dapače, neki njezini izgovoreni zaključci promišljeniji su i jasniji od svih članaka o #metoo pokretu koje ovoga trenutka možete pronaći na internetu.

No 'Neslomljiva Kimmy Schmidt' pritom ni trenutka ne zaboravlja ono što jest od prve sezone - komedija. Pomaknuta, popularno-kulturnim referencama nakrcana i totalno ispaljenim likovima nakrcana komedija, u kojoj sama Kimmy, pa i njezini prijatelji na trenutke možda djeluju poput likova u crtićima, ali ih njihovi ozbiljni korijeni i pozadina čine zaokruženim likovima.

Očito je da 'Neslomljiva Kimmy Schmidt' ovime smjera prema svojem završetku, i to je u redu - vjerojatno joj je i vrijeme. U ovih je šest epizoda, između ostalog, ispucano i podosta komentara na prirodu suvremenog televizijskog krajolika i njegovu tendenciju da beskrajno fura serije koje su već odavno istrošile svoju svrhu i narativ, pa se 'Kimmy' ne želi svrstati među takve. No kada, nakon ovih šest epizoda, sa sljedećim dijelom četvrte sezone ode u povijest - sigurno će mnogima nedostajati.