Florence Welch, pjevačica benda Florence + The Machine, u velikom intervjuu za Guardian progovorila je, među ostalim, o traumatičnom iskustvu koje ju je gotovo stajalo života, o novom albumu 'Everybody Scream', koji izlazi 31. listopada, te o položaju žena u glazbenoj industriji
Odrasla je u južnom Londonu, boreći se godinama s tjeskobom i talentom koji bi često potkopavala njezina introvertiranost. Utjehu bi, kaže, nalazila u knjigama, mitovima i mašti. U 2000-ima je tvrdila da ima bend iako ga zapravo nije imala. Jedne je večeri u klubu, pijana, otpjevala pjesmu Ette James budućoj menadžerici. Tjedan kasnije imala je prvi nastup.
Od prvijenca 'Lungs', kada je imala samo 22 godine, pa do danas, Florence Welch, pjevačica benda Florence + The Machine, postala je jedno od najvećih imena britanske glazbene scene. Godine 2015., kada su se Foo Fightersi morali povući s Glastonburyja, nastupila je kao headliner, a od početka stoljeća to je, među Britankama, uspjelo samo njoj, Adele i Dui Lipi.
Kritičari su je od početka svrstavali između indieja i popa, a istodobno su je hvalili i rušili. 'Ako si žena i ekstravagantna, onda je to 'neautentično' ili 'pažnje radi'.' To ju je, kaže, povrijedilo, pa bi izvan pozornice često umanjivala svoju vrijednost, čemu bi pridonosila i anksioznost.
Danas ekstravagancija u popu više nije prijetnja, već standard. Navodi mlade umjetnice poput Ethel Cain i Chappell Roan, a koje oko sebe grade imaginarne svjetove. 'Kada sam ja to radila, bilo je prenapadno. Danas se to slavi.'
Uskoro, 31. prosinca, izlazi njezin novi album 'Everybody Scream', a simboličan naziv svojevrstan je pregled izazovnih proteklih godina za jednu od najboljih britanskih glazbenica i vokala. O kreativnom nemiru, životu i stvaranju nakon teškog gubitka, novom albumu i dvostrukim standardima za žene u glazbi progovorila je u velikom intervjuu za Guardian.
'Najbliže što sam došla stvaranju života gotovo me dovelo do smrti'
Ljeto 2023. bilo je jedno od najtežih razdoblja u njezinu životu jer je u kolovozu te godine imala spontani pobačaj. Nekoliko dana kasnije liječnici su ustanovili da je riječ o izvanmaterničnoj trudnoći – oplođena jajna stanica smjestila se u jajovod umjesto u maternicu, pa je on puknuo, što je izazvalo unutarnje krvarenje. 'Najbliže što sam ikad bila stvaranju života bilo je ujedno najbliže što sam bila smrti. I osjećala sam se kao da sam prošla kroz ta vrata, a ona su bila puna žena koje su vrištale', opisala je.
Unatoč bolovima i krvarenju, Welch je tjedan poslije odlučila nastupiti na festivalu u Cornwallu, za što će se kasnije ispostaviti da se radilo o opasnom potezu. Popila je tada tabletu protiv bolova i bol je nestala čim se našla na pozornici, jer ona je, kaže, oduvijek bila njezino 'sigurno mjesto'. No nakon povratka u London bol se vratila i liječnici su joj morali hitno odstraniti jajnik. 'Pokušala sam pobjeći s operacijskog stola', smije se kroz suze. 'Da sam ušla u avion leteći na sljedeći festival, sišla bih iz njega na nosilima. Ili gore.'
Deset dana nakon operacije vratila se na pozornicu, a opisuje se kao 'emocionalni vrtlog' koji je slama zbog sitnica, no kad je riječ o 'fizičkom dijelu', kaže da u sebi nalazi nadljudsku snagu, što se i vidi po njezinim energičnim nastupima. Nisu tako rijetkost ni lomovi stopala, zbog čega je, podsjetimo, 2015. godine otkazala nastup na InMusicu u Zagrebu i vratila se 2016.
S partnerom, inače gitaristom u britanskom indie bendu, čiji identitet ne otkriva, a s kojim je u vezi od 2011. godine, pokušala je 2023. godine začeti. 'To je bilo moje prvo iskustvo uopće pokušaja trudnoće i pomislila sam – nema šanse jer sam stara', smije se. Trebala je tada napuniti 37 godina. Zatrudnjela je čim su prvi put pokušali. 'Bio je to velik šok. Ali osjećala sam se i čarobno.'
Te 2023. godine otkazala je nekoliko koncerata, a na Instagramu tek šturo napisala da je morala na hitnu operaciju koja joj je spasila život, no da se još ne osjeća dovoljno snažnom da bi otkrila razloge. 'Dovoljno je reći da bih voljela da su pjesme manje točne u svojim predviđanjima', napisala je tada.
Trauma i gubitak pretočeni u album
Trauma i gubitak pretočeni su u njezin novi album 'Everybody Scream', a on izlazi, simbolično, 31. listopada, na Noć vještica. Riječ je o najžešćem i najekspresivnijem izdanju u njezinoj karijeri, prožetom motivima bijesa, magije i, u njezinom stilu, vještica. 'Bila sam bijesna. Na industriju koja me nije podržala, na osjećaj da taj svijet nije građen za mene. Album je bio moj način da pronađem svjetionike u magli', objašnjava.
Otkriva u intervjuu i da u pjesmi s novog albuma pod nazivom 'Music By Men' upućuje molbu: 'Dopustite mi da izdam album i da mi ne uništi život.' U prošlosti se činilo da se uvijek rastala s partnerom kada bi objavila album, objašnjava. 'Osjećala sam se kao da ne mogu imati oboje. Ili će se dogoditi nešto što će mi uništiti osobni život. Stoga je postojala tuga, kao i pitanja zašto mi se to dogodilo. Zašto imam ovaj album ako nisam imala dijete?'
Između obitelji i pozornice
Welch je otvoreno progovorila i o želji za majčinstvom. 'Nadam se da ću imati obitelj. Pokušala sam i tijelo je to odbacilo', priznaje, dodajući da nakon izvanmaternične trudnoće postoji veći rizik od njenog ponavljanja te da sada s partnerom razmatra i druge opcije.
Dilemu između osobnog i profesionalnog opisala je još 2022. godine u pjesmi 'King', zapitavši se može li žena istodobno biti majka i umjetnica. 'Sada vidim da je ta pjesma bila predosjećaj onoga što se dogodilo', kaže.
'We argue in the kitchen about whether to have children About the world ending and the scale of my ambition And how much is art really worth? The very thing you're best at is the thing that hurts the most But you need your rotten heart, your dazzling pain like diamond rings You need to go to war to find material to sing I am no mother, I am no bride, I am king.'
Bila je to uvodna pjesma na njezinom petom albumu 'Dance Fever', djelomično inspiriranom fenomenom iz 16. stoljeća, u kojem su žene plesale do smrti. Tada je, kaže, pomislila da je snimila svoj horor album. 'Stvarno jesam', kaže.
Žene u glazbenoj industriji
A dotaknula se i dvostrukih standarda za žene u glazbenoj industriji, o čemu progovara na novom albumu.
U spotu za prvi singl 'Everybody Scream', u stilu folk horora, zapovijeda skupinom žena koje opsjedaju svakoga koga sretnu. U drugoj pjesmi, 'Sympathy Magic', istražuje odlazak mudroj ženi po čaroliju, na isti način na koji bi netko otišao svećeniku zbog molitve.
Svjesna je, kaže, kako sve to zvuči. 'Moderna medicina mi je apsolutno spasila život', kaže, 'ali ne možete doći daleko bez pronalaska vještica, magije i medicine, pogotovo kad je riječ o porodu. Neke od prvih osoba koje su pokušale biti vještice bile su primalje.' Vidjela je iscjeliteljicu, koju olako naziva 'vješticom iz maternice', ženu koja je Welch pomogla s njezinim hormonima i prirodnim ciklusima, a koja ju je vodila kroz rituale tugovanja.
Dok je radila na novom albumu, neko vrijeme provela je u Warburg Institutu, knjižnici u Londonu specijaliziranu za srednjovjekovne i renesansne studije. Njezine reference kreću se od 'Buffy, ubojice vampira', preko 'Rosemaryne bebe', do srednjovjekovnih mistika poput Julijane od Norwicha i Margery Kempe.
Kreativni nemir
Za pjesmu 'One of The Greats' snimila je spot u kojem, odjevena u odijelo, u limuzini ironično pjeva: 'Mora da je lijepo biti muškarac i raditi dosadnu glazbu samo zato što možeš. Muškarci mogu nastupati u majici, a publika ih slavi. Kod žena tijelo i odjeća postaju dio showa, a cijena koju plaćamo da bismo opstale mnogo je veća', kaže.
Otvorila se i oko riječi pjesama. 'Podijelila sam dijelove svog života s obožavateljima koje nisam mogla reći svojim najbližim prijateljima', priznaje. 'Ovisnost, poremećaji prehrane...' Nakon traume zbog izvanmaternične trudnoće i hitne operacije željela je sve zaboraviti, ali joj je, tumači, pomogao povratak glazbi.
No s druge strane Welch priznaje i da je često iscrpljujuće biti glazbenica. 'Svaki put kad radim na albumu, kao da dio mene pomalo umre. Ovaj put skoro sam stvarno umrla', kaže. U njoj se, tumači, stvara svojevrstan kreativni nemir - kao da nikad nije posve zadovoljna svojim djelom, kao da uvijek postoji prostor za bolje, dublje i snažnije. A upravo to umjetnike tjera da stvaraju. Nakon svakog albuma se, kaže, pita je li dovoljan dobar, je li uspjela u svom naumu, hoće li ona biti zadovoljna, hoće li publika biti zadovoljna.
Utjehu pronašla u prirodi
Na pitanje je li, nakon što se našla licem u lice sa smrću, to promijenilo njezin pogled na život, Welch kaže: 'Ne, nisam postala osoba koja se ne brine zbog sitnica i stalno živi punim plućima. Samo sam postala krhkija i opsesivnija. Ali dalo mi je to neku novu čvrstoću u radu.'
Nakon što se oporavila od događaja koji joj je zamalo oduzeo život pronašla je utjehu u prirodi. 'Osjećala sam stvarnu potrebu da budem okružena stvarima koje ne govore, ali imaju svoju životnu silu i energiju.'
Otada njezin vrt redovito posjećuju mačke iz susjedstva. 'Nisu moje mačke – s obzirom na turneje, teško je imati kućne ljubimce – ali sve ih je više počelo dolaziti. I lisice također', kaže Welch za Guardian. Danas u tome prepoznaje obrasce i znakove. 'Možda ih je oduvijek bilo, ali tek sam ih sada počela primjećivati. To je ono što mi je tada trebalo', tumači.
Album 'Everybody Scream' izlazi dakle 31. listopada i, prema svemu što je rekla, bit će jedno od njezinih najmračnijih, najiskrenijih i najintenzivnijih ostvarenja. Dok iščekujemo njegov izlazak, ona se pita hoće li konačno biti zadovoljna. 'Možda nikada. To je onaj citat Marthe Graham - božansko nezadovoljstvo koje te tjera dalje.'