Dokumentarac o Michaelu Schumacheru i dalje ljubomorno čuva privatnost legendarnog vozača

• 18.09.2021 u 19:44

Ako ste obožavatelj ili obožavateljica Michaela Schumachera, dokumentarac o ovom legendarnom vozaču formule 1 sigurno će vas dirnuti, iako vjerojatno nećete saznati bogznakakve nove informacije. Ako pak o Schumacheru znate samo najosnovnije, saznat ćete štošta o njegovu natjecateljskom karakteru s jedne strane te predanosti obitelj s druge. No ni u jednom ni u drugom slučaju nećete saznati ono što je sve gledatelje ovoga filma najviše zanimalo.

Na početku dokumentarca 'Schumacher', filma o istoprezimenom legendarnom vozaču formule 1, arhivska je snimka devetogodišnjeg Michaela Schumachera koji se upravo sprema nastupiti u svojoj prvoj međunarodnoj karting utrci. Novinar ga pita zašto se ne natječe za Njemačku, nego za Luksemburg, a on odgovara s pragmatičnošću prekaljenog četrdesetogodišnjaka. Kaže da su kvalifikacijske utrke u Njemačkoj skupe, a onda još k tome možeš i ispasti pa ništa od svjetskog prvenstva. Ovako, jedini je koji vozi za Luksemburg pa prolazi, a još k tome to nije morao tako skupo platiti.

Podvučena pričama o tome kako je počeo skromno i radnički, s ocem koji mu je usadio ljubav prema kartingu, roditeljima - sitnim ugostiteljima i uz kopanje po autootpadu da bi se izgradilo sjajno karting-vozilo - ta je snimka zaslužila svoje mjesto u legendi o Michaelu Schumacheru. Ne samo zato što je odlična ilustracija za svaku priču o uspjehu od trnja do zvijezda, nego i zato što pokazuje da je čovjek s tolikim nevjerojatnim uspjesima u svojem sportu od malena pokazivao jasne znakove beskompromisnog natjecateljskog duha.

Taj duh osnovna je misao vodilja ovoga dokumentarca, koji nizanjem događaja iz Schumacherova života nastoji prikazati osobu iza svih tih silnih trofeja, ali i iza teškoća, pa i neuspjeha i kontroverzi, koji u Schumacherovoj karijeri nisu bili česti, ali kada bi se dogodili, bili bi spektakularni. U filmu su tako obrađena sva Schumijeva sudaranja po trkalištima, od onog s Damonom Hillom u Adelaidi, preko onoga s Jacquesom Villeneuveom na European Gran Prixu, pa sve do rivalstva s Ayrtonom Sennom, koje se zbog Sennine tragične pogibije nikada nije do kraja razmahalo, ali je svejedno izrodile s nekoliko udaraca na trkalištu i podosta prepucavanja izvan njega.

• +32
    Michael Schumacher Izvor: Profimedia / Autor: JULIO PEREIRA / AFP / Profimedia

Sennina pogibija i općenito, utjecaj legende o Senni na Michaela Schumachera također su obrađeni u dokumentarcu, kao i priče mnogih koji su radili sa Schumacherom ili se s njim natjecali, kao što su njegov menadžer Will Weber, Mika Häkkinen, Damon Hill, Bernie Ecclestone, Sebastian Vettel i mnogi drugi. Iako svi oni vrlo uspješno pridonose glavnom cilju ovoga dokumentarca - a to je još malo nadogradnje legendi - u njihovim se pričama naziru tragovi onoga što se o Schumacheru pričalo dok je još bio aktivan - da je bio nenormalno fokusirana osoba, beskrajno kompetitivan i samouvjeren, što je katkad rezultiralo time da je bio... pa, recimo to ovako: egzotična karaktera nemjerljive težine. No ako ste se nadali nekim dubljim, nedajbože tračerskim uvidima u možebitne Schumacherove tantrume ili svjedočanstva o tome da je bio nemoguć i grozan, toga u ovom filmu nema. Malo zbog toga što je naklonjen Schumiju, a malo i zbog toga što je ipak riječ o glasinama i tračevima, a to nije žanr ovog dokumentarca. Jest da su ih možda mogli istražiti, ali nisu. Legend-building bio je važniji.

Schumacher, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

Slično ćete se razočarati i ako ste od filma očekivali nekakvo šokantno razotkrivanje privatnih detalja iz Schumacherova života. Iako je Schumi bio nadaleko poznat po tome da čuva svoj privatni život od javnosti i medija, pa su ovdje prepričane zgode i privatne snimke same po sebi kuriozitet, ne - nećete saznati ni za kakve pikanterije. Najviše od svega - nećete ni saznati kako je Michael Schumacher danas niti vidjeti ikakav vizualan prikaz njegova stanja. Dijelom je to zbog istih razloga koji pišu u prethodnom odlomku - cilj ovog dokumentarca je nadograđivanje, a ne razotkrivanje legende, a dijelom je to i zato što je film nastao uz svesrdnu podršku obitelji Schumacher, koja već osam godina, otkad je Schumacher doživio nesreću na skijanju, odbija s njegovim stanjem izaći u javnost pa nije vidjela razloga da to prekrši zbog ovoga filma. I opet, legend-building bio je važniji, s tim što čisto onako ljudski, motivi članova obitelji su razumljivi. No obitelji, barem oficijelno, nije autor ovog filma.

Sve zbrojeno i oduzeto, ovo je film koji slavi legendu Michaela Schumachera, opisujući slavnog vozača s jedne strane i predanog obiteljskog čovjeka s druge. Schumijevim fanovima i još nekim blagonaklonim gledateljima to će biti dirljivo, a oni koji su očekivali spektakularno razotkrivanje vjerojatno će biti razočarani. S neutralne točke gledanja, odnosno iz perspektive gledateljice koja nije baš potpuno neinformirana o Schumacheru, ali je na njegovu slavu uglavnom ravnodušna - film NE obara s nogu i NEMA dovoljno emotivnog zbližavanja s glavnim junakom da bi stvorio bilo kakav novi interes ili razumijevanje 'fenomena Schumacher'. No ako ga gledamo kao projekt s određenim ciljem, onda je taj cilj postignut. Schumi je i dalje legenda. U ovih nekoliko dana otkad je film o njemu dostupan na Netflixu, možda je postao čak i malo veći nego prošlog tjedna. No ne vjerujem da će to potrajati i da će ovaj solidan, ali flah dokumentarac nakon nekog vremena itko igdje preporučivati ili citirati.