start 27. rujna

25FPS: Rad, dokolica i opraštanje u ovogodišnjoj konkurenciji

26.09.2023 u 11:32

Bionic
Reading

Festival eksperimentalnog filma i videa 25 FPS, čije 19. izdanje počinje 27. rujna u zagrebačkom kinu Kinoteka, predstavlja u konkurenciji filmove koji mijene društva i medija propituju kroz odnos rada i dokolice te opraštanje

Među više od tisuću filmova iz cijelog svijeta njih 27 za natjecateljski program festivala, koji će u Zagrebu trajati do 30. rujna, a 4. i 5. listopada odlazi u riječko Art-kino, odabrali su Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak.

Dok su proteklih godina autori posljedice karantene i epidemije eksplicitno adresirali, ove godine puno ih ne izgovara te svima dobro poznate termine, nego je svijest o onome kroz što smo prošli već nekako duboko ukorijenjena u njihov umjetnički DNK, ocijenio je Kozina.

Program koji otvara konkurenciju bavi se odnosom između rada i dokolice koji je, dodao je, postao vrlo složen dok smo tijekom karantene bili prisiljeni ostati doma i digitalizirati svoje poslove, a pogotovo u nekim umjetničkim zanimanjima.

Druga tema kojom se filmaši bave je opraštanje, od članova obitelji, kulturnog nasljeđa, čitavih zajednica, od ranijeg umjetničkog rada. Kao posebno zanimljiv Kozina izdvaja film "Anđeo forme” Rushnana Jaleela, koji je na desktopu našao sve svoje stare radove i spojio ih u apstraktnu meditaciju, oprostio se od njih napravivši nešto novo.

Bilo je prijavljeno i puno analognih filmova, materijalnih filmskih eksperimenata, ali i kod njih se vidi trend prema novim tehnologijama i umjetnoj inteligenciji.

"Dobili smo nekoliko filmova koji istražuju umjetničke i ostale potencijale umjetne inteligencije, ali zato što to istražuju ne znači da su dobri. Bitno nam je da imamo stvarno nešto autentično", ocijenio je.

U konkurenciji i tri hrvatska filma

U konkurenciji su i tri rada hrvatskih autora, među kojima i "Pravilo br. 5: Pomno pratite svog čovjeka" Mire Manojlovića, koji je s nekoliko sekundi filma Bustera Keatona napravio "akcijski strukturalistički spektakl".

Mare Šuljak se vraća s minijaturom "Evanescence" koja se bavi prostorom, dok Sara Jurinčić u "Valeriji” istražuje nasljeđe koje je dobila od ženskih članova svoje obitelji.

U programu "Refleksi" su tri filma koji se formalno i tematski naslanjaju na natjecateljski program, a preokupiraju ih teme osobne i kolektivne povijesti, osobna i umjetnička transformacija i afirmacija, napomenula je Tena Trstenjak.

To su "Uhvatiti sunce El Shatt” Ane Bilankov, "Zamišljene budućnosti: Turizam” Darka Fritza i "Sve što nije pustinja ne postoji” Ane Buljan.

Expanded Cinema donosi audiovizualnu izvedbu za 16 mm film

Marina Kožul najavila je program Expanded Cinema koji donosi audiovizualnu izvedbu za 16 mm film, digitalni video i elektronički zvuk, "Aiomenu", pokušaj rekonstrukcije nepostojećeg mjesta iz skupa medijskih materijala, uključujući topografske podatke, fotogrametriju, analogni film, radioastronomske opservacije i terenske snimke. Rad potpisuju Tin Dožić, Andro Giunio i Hrvoje Spudić.

Simpozij "Analogni film u digitalnom dobu", posvećen izazovima filmske arhivistike i potencijalu recikliranog filma (found footage), obuhvaća okrugli stol "Izazovi filmske arhivistike i estetika recikliranog filma" i dva kurirana filmska programa - retrospektivu Sylvije Schedelbauer i selekciju kustosa Austrijskog filmskog muzeja Jurija Medena.

U žiriju su likovni i filmski umjetnik Marko Tadić, redateljica Mary Helena Clark i nezavisni filmaš, arhivist i esejističar Ross Lipman.

Ulaz je slobodan, uz preuzimanje besplatnih ulaznica na blagajni kina Kinoteka.