POTRAGA ZA EKONOMIČNIM PRIJEVOZOM

Flying-V: Hoćemo li uskoro putovati u 'bumerangu'?

08.04.2022 u 08:40

Bionic
Reading

U nizu vizija budućnosti zračnog prijevoza možda je najbliži realizaciji koncept futurističkog putničkog zrakoplova koji razvijaju stručnjaci s Tehnološkog sveučilišta Delft u Nizozemskoj: riječ je o revolucionarnom konceptu Flying-V, avionu u obliku bumeranga u kojemu se pilotska kabina, prostor za putnike, spremnici za gorivo i teretni prostor nalaze – u krilima

Neobično oblikovanu letjelicu osmislio je Justus Benad dok je kao student berlinskog sveučilišta sudjelovao na Airbusovoj radionici. Ideja je da zahvaljujući svom obliku i letačkim sposobnostima Flying-V troši manje goriva od konvencionalno dizajniranih zrakoplova, te da stoga bude osobito ekonomičan na interkontinentalnim letovima i time pridonese održivosti zračnog prijevoza.

Benadov koncept već nekoliko godina razvijaju znanstvenici s TU Delfta u suradnji s nizozemskim zračnim prijevoznikom KLM-om, a u rujnu 2020. uspješno je izveden i prvi probni let umanjenog modela revolucionarnog zrakoplova. Konačni cilj je izrada aviona koji bi prevozio približno isti broj putnika kao i Airbus A350-900 uz 20 posto nižu potrošnju goriva. Flying-V trebao bi biti dugačak 55 metara, njegov raspon krila trebao bi iznositi 65 metara, a ukupna visina 17 metara. Unatoč čudnovatom izgledu, zahvaljujući takvim dimenzijama mogao bi se koristiti infrastrukturom bilo koje zračne luke u koju može pristajati i Airbus A350.

Zračni prijevoz sudjeluje s oko 2,5 posto u globalnoj emisiji stakleničkih plinova odgovornih za zagrijavanje planeta, pa stručnjaci već odavno pokušavaju osmisliti alternativne zrakoplove na zeleni pogon. Najveće nade polažu se u razvoj zrakoplova na električni pogon, no čini se da bi - bez nekog novog revolucionarnog otkrića - takvi avioni mogli imati samo ograničen domet. Naime, za veći je domet potrebno imati veći kapacitet električnih baterija, koje međutim znatno povećavaju masu zrakoplova a time i smanjuju učinkovitost motora i skraćuju dolet. Stručnjaci smatraju da u sljedećih najmanje trideset godina neće biti moguće električnim zrakoplovima prevesti putnike preko Atlantskog oceana jer će ti avioni naprosto biti preteški.

Stoga se kao moguće rješenje za interkontinentalne letove nameću učinkovitiji zrakoplovi s konvencionalnim pogonom, a među njima je jedna od izglednih opcija i Flying-V. Klasični zrakoplovi dosegli su plato u smislu energetske učinkovitosti, dok bi 'leteći bumerang' uštedu trebao ostvariti manjom masom i boljom aerodinamikom budući da će trup ujedno biti i krilo.

Trometarski model zrakoplova koji su sastavili nizozemski znanstvenici uspješno je obavio svoj probni let, no čini se da je prvi komercijalni let u zrakoplovu Flying-V ipak još godinama udaljen.