MALO PODUZETNIŠTVO

Želite pokrenuti posao, ali bojite se neuspjeha? Doznajte kako ući u gotov biznis po principu 'ključ u ruke'

  • Autor: Zoran Korda
  • Zadnja izmjena 04.10.2019 08:56
  • Objavljeno 04.10.2019 u 08:56
Restoran iz globalno popularne franšize KFC otvoren je 2011. u zagrebačkom Arena centru

Restoran iz globalno popularne franšize KFC otvoren je 2011. u zagrebačkom Arena centru

Izvor: Pixsell / Autor: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Premda svaki poduzetnički poduhvat nosi određenu dozu rizika, u praksi postoji model poslovanja koji i početnicima pruža mogućnost da mirno uplove u poduzetničke vode. Osim što ne traži iskustvo, čak nije potrebno ni veliko znanje o djelatnosti koja se pokreće. Riječ je o franšiznom modelu poslovanja, osmišljenom tako da ga je lako naučiti, replicirati i provoditi

Kupnjom franšize dobivate uhodano poslovanje po principu ključ u ruke. Davatelj franšize daje vam pravo korištenja svog brenda i u praksi provjerenog sustava poslovanja, a vi se obvezujete platiti franšiznu pristojbu (fiksni iznos koji se plaća za ulazak u poslovanje) i tantijeme (postotak od ukupnog prometa).

Davatelj franšize u pravilu je provjerena tvrtka koja je svoj poslovni koncept standardizirala i testirala na tržištu. Ovaj oblik poslovanja najrašireniji je u području prehrane, ali franšiza se može koristiti i u ostalim djelatnostima, od maloprodaje do profesionalnih usluga i proizvodnje.

Brojne su prednosti ulaska u poduzetničke vode kupovinom franšize u odnosu na samostalno poslovanje. Osim što poslujete pod afirmiranim brendom i koristite već provjereni model poslovanja, dobivate stručnu pomoć u odabiru lokacije, obuci zaposlenika i opskrbi sirovinama. Davatelj franšize osigurava standarde kvalitete (certifikati), pristup inovacijama, marketinške aktivnosti i osposobljavanje menadžmenta, što sve značajno smanjuje troškove poslovanja.

Sve navedene pogodnosti povećavaju vam izglede za uspjeh, a to potvrđuje i statistika prema kojoj prvih pet godina poslovanja preživi devet od 10 franšiznih startupova dok od četiri pokrenuta samostalna poduzetnička pothvata opstane samo jedan.

S druge strane, franšizni model ne daje puno prostora za vlastitu inicijativu. Morate se strogo pridržavati pravila i standarda zaštićene marke, sudjelovati u zajedničkom marketinškom sustavu, dijeliti dokumentaciju s davateljem franšize i redovito plaćati naknade sukladno ugovoru o franšizi.

  • +2

McDonald's je jedna od najpoznatijih megafranšiza u Hrvatskoj

Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Ključ uspjeha franšiznog poslovanja je u dobro izbalansiranom interesu dvaju partnera. Kao kupac franšize možete koristiti sve navedene pogodnosti, a vašem partneru je u interesu da poslujete što bolje jer zarađuje kroz postotak od vašeg ostvarenog prihoda.

Premda je rizik poslovanja kroz franšizni model znatno niži, trebate voditi računa o tome da je svaka franšiza specifična. Često neka inozemna franšiza odlično funkcionira na određenom području, ali to ne znači da će automatski uspjeti i u Hrvatskoj. Hoće li neki franšizni koncept zaživjeti, ovisi o brojnim faktorima, od odabira lokacije preko konkurencije do mentaliteta i navika potrošača.

Primjerice, prvi ulazak na hrvatsko tržište nisu preživjeli neki od poznatih franšiznih lanaca poput Subwaya, Hootersa, Hard Rock Cafea…

Subway nije preživio prvi ulazak na hrvatsko tržište

Subway nije preživio prvi ulazak na hrvatsko tržište

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Stoga kada razmatrate neku franšiznu ponudu, morate dobro istražiti lokalno tržište i vidjeti predstavlja li neka poslovna ideja uistinu dobru priliku i na konkretnom području.

Trenutno u Hrvatskoj posluje oko 200 franšiznih marki, a pretežno je riječ o stranim franšiznim lancima. Već dulje vrijeme prisutni su tzv. megafranšizni brendovi poput McDonald'sa i KFC-a, a u ponudi je značajan broj manje zvučnih inozemnih brendova.

Najpoznatije hrvatske franšize su Surf’n’Fries, Place2Design, Bio&bio i Mlinar, no one pokrivaju manji dio tržišta.

Andrija Čolak i Denis Polić, vlasnici franšize Surf’n’Fries

Andrija Čolak i Denis Polić, vlasnici franšize Surf’n’Fries

Izvor: Cropix / Autor: Tea Cimas

Franšizni koncept poslovanja u zemljama okruženja znatno je rašireniji nego u Hrvatskoj. Neki od razloga za takvo stanje leže u nesklonosti naših poduzetnika ovom konceptu poslovanja, slaboj informiranosti, malom tržištu, ali i relativno visokim cijenama.

Dobri franšizni koncepti osmišljeni su tako da ih je lako naučiti, replicirati i provoditi. Zbog toga je franšizno poslovanje dobra prilika za samozapošljavanje. Od Hrvatskog zavoda za zapošljavanje za pokretanje biznisa možete dobiti 70.000 kuna, a jedan od opravdanih troškova je i kupovina franšize.

Glavnina franšiza u ponudi na hrvatskom tržištu odnosi se na poslove za koje je potrebno od 10.000 do 50.000 eura početnog kapitala. Uz kupnju franšize, u startu je potrebno osigurati sredstva za najam i opremanje prostora te obrtni kapital za pokretanje posla.

Više o franšiznom poslovanju možete saznati na portalima Fransiza.hr i Francising.hr, na kojima možete provjeriti i ponudu franšiza te zatražiti stručnu pomoć u pokretanju posla.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!