franšize

Zadnji smo na svijetu po korištenju iznimno uspješnog modela poslovanja

  • Autor: T. O./Hina
  • Zadnja izmjena 15.10.2019 13:31
  • Objavljeno 15.10.2019 u 13:31
Prvi  forumu franšiza u organizaciji HGK

Prvi forumu franšiza u organizaciji HGK

Izvor: HGK / Autor: Licencirane fotografije/HGK

U Hrvatskoj posluje otprilike 200 franšiza, od čega je svega 12 posto domaćih, po čemu smo na posljednjem mjestu u svijetu pa je krajnje vrijeme da se taj profitabilni poslovni model prepozna kao poslovni model u zemlji te kao način internacionalizacije poslovanja, istaknuto je u utorak na prvom forumu franšiza

Forum u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK) i njezine Zajednice franšiznog poslovanja okupio je oko 200 sudionika - zainteresiranih za tu vrstu poslovanja i tvrtki koje na hrvatskom tržištu već posluju po franšiznom modelu u različitim gospodarskim granama (trgovina, posredovanje u prometu nekretninama, marketing, turizam i ugostiteljstvo i drugima).

>>> Odvje pročitajte sve o tome kako pokrenuti franšizno poslovanje

Franšizni forumi se u Hrvatskoj organiziraju zadnjih 14 godina, no kako je prije nekoliko godina pri HGK pokrenuta strukovna zajednica, ovo je prvi forum pod okriljem HGK i prvi koji je okupio tako veliki broj sudionika, uključujući i predstavnike banaka poput HPB-a i HBOR-a kako bi se bolje upoznali s mogućnostima kreditiranja tog poslovanja, čemu banke u Hrvatskoj do sada baš nisu bile sklone, kazala je dopredsjednica te Zajednice i predsjednica Udruge za franšizno poslovanje u Hrvatskoj Ljiljana Kukec.

"Šteta je da smo zadnji u svijetu po domaćim franšizama, jer imamo inovativnih i pametnih ljudi i projekata koji bi mogli postati franšize, ali kao da se o tome dovoljno ne zna. Primjerice, Mađarska ima ukupno 341 franšizu, pri čemu ih je 70 posto domaćih i zapošljavaju 100 tisuća ljudi, a u Italiji je od tisuću franšiza više od 90 posto domaćih. Voljeli bismo da poduzetnici u Hrvatskoj, kao i svi oni koji razmišljaju o ulasku u poduzetništvo, shvate da je franšizni model odličan za početak, kao i za održivost poslovanja, jer statistike pokazuju da oko 40 posto tvrtki nakon prve godine poslovanja propada, dok je kod onih koje krenu s franšizom taj postotak tek oko 3 posto. I nakon pet godina njih 90 posto opstaje", poručila je Kukec.

Dopredsjednica Zajednice franšiznog poslovanja i predsjednica Udruge za franšizno poslovanje u Hrvatskoj Ljiljana Kukec

Dopredsjednica Zajednice franšiznog poslovanja i predsjednica Udruge za franšizno poslovanje u Hrvatskoj Ljiljana Kukec

Izvor: HGK / Autor: Licencirane fotografije/HGK

"Važno je znati da se franšiza ne kupuje niti prodaje, nego preuzima odnosno ustupa ili iznajmljuje na određeno vrijeme, uz obveznu podršku poslovanju i uz plaćanje ulazne franšizne pristojbe, koju određuje tržište odnosno onaj koji ustupa franšizu s obzirom na njezin stupanj uspješnosti", objasnila je Kukec, dodajući da je u svemu važno imati i realna očekivanja. Napominje da 'kontrol frikovi' ne mogu to raditi jer se u franšizama podrazumijeva suradnja, dijeljenje znanja, prenosivost i slično.

Kukec je kazala da je otprilike 200 franšiza u Hrvatskoj ima oko tisuću prodajnih mjesta te da ta poslovanja imaju oko 17 tisuća zaposlenih.

Po ocjeni potpredsjednika HGK Josipa Zahera, franšiza bi u Hrvatskoj moglo biti puno više, navevši da odnedavno postoji mogućnost da se putem HZZ-a uzeta sredstva za samozapošljavanje mogu koristiti i za ulazak u franšizno poslovanje.

Potpredsjednik HGK Josip Zaher

Potpredsjednik HGK Josip Zaher

Izvor: HGK / Autor: Licencirane fotografije/HGK

"Najpoznatiji domaći franšizeri poput Galeba, Surf'n'Fries, Carwiz i Place2Go su primjeri da se može održivo i profitabilno poslovati, pri čemu je iznimno važna kvaliteta proizvoda i usluga, ali i ideja koja stoji iza posla za koju se i na drugim tržištima može naći publika. Potrebno je i više edukacije o tom modelu", poručio je Zaher.

Dopredsjednik te Zajednice pri HGK i vlasnik jedne od najuspješnijh domaćih franšiza u svijetu - Surf'n'Fries - Andrija Čolak je govorio o iskustvima ulaska i opstajanja u tom poslu, kazavši da nije ni slutio da će njihova ideja s posebno prženim krumpirićima i uz specifičnu ambalažu naići na toliko zanimanja i u zemlji i u svijetu.

Dopredsjednik Zajednice franšiznog poslovanja pri HGK i vlasnik jedne od najuspješnijh domaćih franšiza u svijetu - Surf'n'Fries - Andrija Čolak

Dopredsjednik Zajednice franšiznog poslovanja pri HGK i vlasnik jedne od najuspješnijh domaćih franšiza u svijetu - Surf'n'Fries - Andrija Čolak

Izvor: HGK / Autor: Licencirane fotografije/HGK

"Nije sve bilo jednostavno, ali smo uspjeli proširiti se na četiri kontinenta, u 20-ak zemalja sa 60 dućana i dokazati da se uz dobar proizvod može izvoziti i pamet. Dobro je fokusirati se na tzv. monoprodukt, a ne raditi na puno toga, i važna je inovacija po čemu ćete biti posebni na tržištu. Tada, kao u našem slučaju, ne nudite franšizu nego drugi dolaze k vama. Nama je upravo franšiziranje donijelo rast, u suradnji s lokalnim partnerima na svakom tržištu, bez čega nema dobre franšize", savjetovao je Čolak.

Slično je poručila i Damjana Domanovec, koja je franšizirala svoj luksuzni časopis za putovanja "Place2Go" u četiri zemlje, što je rijetkost u svijetu medija, pogotovo među tiskovinama. Za sve je, kako je objasnila, osim ideje bio važan i njezin tim te puno razgovora i suradnje s ljudima izvan Hrvatske, bez čega danas to ne bi bila profitabilna i održiva franšiza.

Forum franšiza

Izvor: HGK / Autor: Licencirane fotografije/HGK

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!