SLOŽENA SITUACIJA

Velike tvrtke naveliko su obećavale napustiti Rusiju: Objavljeno tko je i dalje tamo i zašto

14.07.2023 u 22:05

Bionic
Reading

Više od 1000 velikih kompanija obećalo je napustiti Rusiju nakon što je predsjednik Vladimir Putin pokrenuo invaziju na Ukrajinu 24. veljače prošle godine. Međutim neki istraživači optužuju neke od njih da su prekršile svoje obećanje, dok se te tvrtke brane tvrdnjom da su situacija i potpuni odlazak s ruskog tržišta složeniji nego što se čini

Više od 1000 ih je izašlo. Taj korporativni egzodus bez presedana, koji je zagovarao i bilježio profesor Jeff Sonnenfeld s Yalea, zadao je ozbiljan financijski i simbolički udarac Moskvi i ruskom gospodarstvu.

No kako rat u Ukrajini bjesni već više od 500 dana, Sonnenfeld i njegov tim imenuju javno mnoštvo tvrtki, optužujući ih za kršenje svojih obećanja da će napustiti ili barem drastično smanjiti svoju prisutnost u Rusiji. To uključuje dobro poznate tvrtke kao što su Heineken, Unilever, Philip Morris International i Mondelez.

Istraživanje Yalea, koje je ekskluzivno podijelio s CNN-om, temelji se na zviždačima, stručnjacima na terenu, studentima koji rade unutar Rusije, korporativnim dokumentima i medijskim izvješćima. 'Ove tvrtke krše svoja obećanja. Oni funkcioniraju kao ratni profiteri', rekao je Sonnenfeld u intervjuu za CNN. 'To je više nego razočaravajuće. To je sramotno i neetično', ustvrdio je.

Sedam pivovara i 1800 zaposlenih

Sonnenfeld, koji je pred Kongresom svjedočio o tvrtkama koje su napustile Rusiju, ne optužuje te korporacije za kršenje zakona. Umjesto toga, on tvrdi da one time što ostaju u Rusiji, krše moralni kodeks i istovremeno 'uništavaju vlastite brendove'. 'Potrošači bi trebali shvatiti da podupiranjem ovih tvrtki podupiru ono što među ostalim pokreće Putinov ratni stroj”, tvrdi profesor.

U ožujku 2022., samo mjesec dana nakon invazije na Ukrajinu, Heineken je dobio pohvale jer je obećao da će napustiti Rusiju. Yale je Heinekenu čak dao najvišu ocjenu 'A', rezerviranu za tvrtke koje su 'u potpunosti raskinule poslovne veze' s tom zemljom.

Međutim, 16 mjeseci kasnije Heineken i dalje ima sedam pivovara i 1800 zaposlenih u Rusiji, prema Yaleu. I ne samo to, Heineken je od tada lansirao niz novih brendova u Rusiji, uzimajući tržišni udio uzrokovan egzodusom drugih velikih brendova piva. 'Oni se ne povlače. Oni se udvostručuju', rekao je Steven Tian, ​​direktor istraživanja na Yale Chief Executive Leadership Institute.

Yale je sada Heinekenu smanjio ocjenu na 'D', utvrdivši da kompanija 'nastavlja odugovlačiti s izlaskom, pod krinkom da čeka ruska regulatorna odobrenja za provođenje svoje prodaje'. Nasuprot tome, druge velike tvrtke – uključujući BP i ExxonMobil – poduzele su velike korake kako bi ispunile svoje obveze da napuste Rusiju. 'To nije ništa drugo nego institucionalna inercija ili ideološka arogancija. Nema smisla', rekao je Sonnenfeld pa dodao: 'Današnja simbolika je implicitna podrška Putinovom režimu'.

U izjavi za CNN, glasnogovornik Heinekena nazvao je rat u Ukrajini 'užasnom ljudskom tragedijom' i rekao da je kompanija 'predana napuštanju Rusije'. Heineken je priopćio da je prestao s prodajom robne marke Heineken u Rusiji i da je pronašao potencijalnog kupca svog poslovanja u Rusiji. Međutim, taj potencijalni ugovor, predan ruskim vlastima u travnju 2023., još uvijek čeka regulatorno odobrenje, izvijestila je tvrtka.

'Očekujemo značajan financijski gubitak za tvrtku Heineken. Lokalne operacije se nastavljaju kako bi organizacija mogla zaštititi egzistenciju naših ljudi izbjegavanjem bankrota ili nacionalizacije tvrtke', rekao je Heineken u izjavi.

Unilever sladoled i Mondelez grickalice

U ožujku 2022., div za grickalice i slatkiše Mondelez obećao je smanjiti 'sve nebitne aktivnosti u Rusiji, dok će istovremeno pomoći u održavanju kontinuiteta opskrbe hranom'. Mondelez je rekao da će fokusirati svoje operacije na 'osnovne ponude'.

Međutim, Mondelez – tvrtka koja stoji iza Oreo kolačića, Triscuit krekera i Nabisco grickalica – kaže da i dalje zapošljava 3000 ljudi u Rusiji. Istraživanje Yalea kaže da Mondelez ne pokazuje 'nikakve opipljive znakove napretka prema izlasku' i da nastavlja poslovati u Rusiji. To je unatoč bojkotima koji su pogodili Mondelez od strane europskih trgovaca mješovitom robom i drugih tvrtki koje su odbile naručiti i skladištiti proizvode tvrtke.

Mondelez nije odgovorio na zahtjev za komentarom, ali u prošlomjesečnom priopćenju tvrtka je rekla da je smanjila svoje aktivnosti te zaustavila lansiranje proizvoda i oglašavanje u Rusiji. Mondelez je rekao da nastavlja smanjivati ​​aktivnosti u Rusiji i očekuje daljnji pad prodaje, dodajući da bi potpuna obustava njegovih operacija značila 'presijecanje dijela opskrbe hranom za mnoge obitelji koje nemaju utjecaja na rat'.

Unilever, tvrtka koja stoji iza sapuna Dove, sladoleda Ben & Jerry's i čaja Lipton, obećala je da će Rusiji prodavati samo 'osnovnu' robu. Ipak, prema Sonnenfeldovom timu, Unilever još uvijek prodaje Cornetto sladoled i drugu robu široke potrošnje u Rusiji.

Unilever je odbio komentirati navode, ali je uputio pitanja na izjavu od veljače u kojoj je kompanija rekla da i dalje 'osuđuje rat u Ukrajini kao brutalan i besmislen čin ruske države', ali je objasnila da napuštanje Rusije 'nije jednostavno' bez predaje imovine vlada i utjecaja na tamošnje zaposlenike.

Kijevska škola ekonomije i Moral Rating Agency, organizacija koja prati obećanja kompanija da će napustiti Rusiju, procjenjuju da Unileverova podrška ruskom gospodarstvu iznosi oko 712 milijuna dolara godišnje.

Nestle, WeWork i Philip Morris International

Slično kao Unilever i Mondelez, Nestle se također prošle godine obvezao da će u Rusiji prodavati samo 'osnovne' proizvode poput formule za bebe. Ipak, istraživači s Yalea otkrili su da proizvođač Kit Kat čokoladica, Nescafe instant kave i Purina još uvijek prodaje hranu za kućne ljubimce, čokoladice i druge proizvode u Rusiji. Nestle nije odgovorio na zahtjev za komentar.

Unatoč obećanju da će napustiti Rusiju u ožujku 2022., co-working div WeWork i dalje dopušta korisnicima da rezerviraju radna mjesta u Moskvi. U izjavi za CNN, glasnogovornik WeWorka rekao je da tvrtka i dalje ima 'potpune namjere prekinuti poslovanje u Rusiji', dodajući da je u 'završnoj fazi planova za prodaju'.

Duhanski div Philip Morris International rekao je prošle godine da naporno radi na odlasku iz Rusije. No danas je Philip Morris International jedna od najvećih preostalih multinacionalnih kompanija u Rusiji, s procijenjenom imovinom od 2,5 milijardi dolara, uključujući nekoliko tamošnjih tvornica, prema istraživanju Yalea.

U izjavi za CNN, glasnogovornik Philip Morris Internationala rekao je da je 'situacija složena' i da je tvrtka 'ograničena nedavnim regulatornim razvojem u Rusiji, uključujući restriktivne uvjete koji se moraju ispuniti da bi vlasti odobrile bilo kakvu transakciju prodaje - i ograničenja koja proizlaze iz međunarodnih propisa'.

Nekoliko američkih fast food lanaca još uvijek radi u Rusiji, više od godinu dana nakon što su McDonald’s i Starbucks odlučili napustiti zemlju. Sonnenfeldov tim otkrio je da Sbarro Pizza još uvijek posluje u Moskvi te da imaju i web stranicu na ruskom jeziku.

Američki lanac brze hrane Carl's Jr. i dalje je prisutan u Rusiji i čak objavljuju svoju hranu na Instagram stranici na ruskom jeziku. U izjavi za CNN, tvrtka CKE Restaurants Holdings, vlasnik lanca brze hrane Carl's Jr., priznao je da tvrtka ima 17 franšiznih restorana u Rusiji, ali je rekao da su svi u neovisnom vlasništvu. Carl's Jr. je dodao da Instagram stranica nije u vlasništvu niti jedne tvrtke kojom CKE upravlja.

Isto tako, Yale je otkrio da u Rusiji još uvijek postoje primatelji franšize TGI Fridays u neovisnom vlasništvu. TGI Fridays nije komentirao navode, ali u izjavi iz ožujka 2022. tvrtka je izjavila da samo lokalni primatelji franšize mogu odlučiti hoće li ostati otvoreni.

Neke tvrtke branile su svoju kontinuiranu prisutnost u Rusiji navodeći želju da izbjegnu stvaranje dodatnih problema za zaposlenike i klijente sa sjedištem u Rusiji. 'Ovo je jedna od onih stvari koje je lako reći, ali ih je teško učiniti, a uz to može doći i financijski udarac', rekao je Tim Calkins, profesor marketinga na Kellogg School of Management Sveučilišta Northwestern.

Calkins je rekao da potrošači trenutno imaju puno problema i da ovo možda nije jedan od njih. 'Pretpostavljam da tvrtke ne osjećaju pritisak da moraju ispuniti svoja obećanja', rekao je Calkins. Sonnenfeld odbacuje taj argument. Štoviše, tvrdi da je cilj korporativnog egzodusa povećanje pritiska na Putinov režim.