Istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom koje je provela Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) pokazalo je da su prihodi u trgovini na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u 2024. godini iznosili 8,41 milijardu eura, što je nominalan rast za 8,8 posto
U istraživanju trgovine na malo mješovitom robom za 2024. godinu uzorak su činili poduzetnici, njih 41, koji prema ostvarenim prihodima predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom.
Iz AZTN-a navode kako su u 2024. bila tri trgovca manje u odnosu na 2023. godinu. To su La-Vor Trade i Decentia, koje je preuzeo Studenac, odnosno TP Varaždin, kojeg je preuzeo Narodni trgovački lanac (NTL). Međutim, napominju kako su sami kvalitativni i kvantitativni pokazatelji o prodajnim mjestima u kojima su ranije poslovali La-Vor Trade i Decentia obuhvaćeni kroz upitnike Studencu i NTL-u te postoji kontinuitet praćenja stanja na tržištu i u odnosu na ta prodajna mjesta.
U 2024. godini bilježi se ukupno 5.266 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a, što je 126 prodajnih mjesta više u odnosu na prethodnu 2023. godinu.
Konzum plus i dalje najveći
Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2024. je Konzum plus. Njegov tržišni udio lani je iznosio 20 do 30 posto i bilježi promjenu trenda, odnosno blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2023., uz jednoznamenkasti rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom. U 2024. godini je imao 636 prodajnih mjesta.
Nadalje, iz AZTN-a navode kako se bilježi nastavak rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u promatranoj 2024. bilježi jednoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a tržišni udio mu je iznosio 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi jednoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio u iznosu 5-10 posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2024. bilježe tržišni udio 20-30 posto. Ujedno se bilježi trend blagog smanjenja tržišnog udjela Schwarz grupe u 2024. godini u odnosu na 2023., navode iz AZTN-a.
Od 41 poduzetnika u uzorku, lani je njih 35 zabilježilo rast prihoda. Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom zabilježio je Konzum plus, a zatim slijedi Studenac, pri čemu oba bilježe rast prihoda u iznosu većem od 100 milijuna eura. Treći po rastu prihoda je Lidl, a slijede ga Plodine, Spar i Kaufland, a sva četiri bilježe rast prihoda u iznosu od 50 do 100 milijuna eura. Nakon njih su NTL, Tommy, Eurospin i KTC, koji bilježe rast prihoda u iznosu od 20 do 50 milijuna eura.
Regionalni trgovci koji su ostvarili značajniji rast prihoda u nominalnom iznosu su Boso, s između 10 i 20 milijuna eura, te Ribola, Djelo Vodice, Trgovina Krk, Bakmaz, NewMIP te Slavonija Bošković, koji su imali rast prihoda u iznosu od pet do 10 milijuna eura.
Studenac je u 2024. godini po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu, s njih 1.411, no ista su pretežno malog formata, tipa male prodavaonice i samoposluge, napominje se u istraživanju.
Lista 10 najvećih trgovaca
"Top 10“ u 2024. predvodi Konzum plus, a slijede Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, NTL i Trgovina Krk. Ujedno se bilježi jedna promjena u poretku jer se NTL probio na devetu poziciju, navode iz AZTN-a.
Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca u 2024. u odnosu na 2023. zabilježili su Studenac i NTL, a slijede ih Plodine i KTC.
Supermarketi i dalje dominiraju
Rezultati istraživanja pokazali su da je u 2024. u supermarketima ostvaren najveći prihod u djelatnosti trgovine na malo mješovitom robom u RH, u iznosu od 4,4 milijarde eura. U usporedbi s 2023., bilježi se rast od otprilike 390 milijuna eura, odnosno postotni rast od 9,7 posto.
Slijede hipermarketi u kojima je u 2024. ostvaren prihod od 1,66 milijardi eura, što je rast od 6,4 posto. U samoposlugama je ostvaren prihod od nešto manje od 1,62 milijardi eura, ili 7,1 posto viši, a u malim prodavaonicama od 731 milijun eura, što je rast od 12,6 posto.
Iz AZTN-a ističu da su supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine. "U 2024. u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer više od dvije trećine, preciznije 72 posto ukupnog prihoda, ostvareno je prodajom u supermarketima, 52,3 posto, i hipermarketima, 19,7 posto", navode.
U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, u 2024. godini najviše je, kao i prethodne 2023., bilo samoposluga - 41,3 posto, a zatim slijede male prodavaonice - 39,9 posto, supermarketi s udjelom od 15,9 posto te hipermarketi s udjelom od 2,9 posto.
Trgovačke marže
Rezultati istraživanja pokazali su da su prosječne marže za prehrambene proizvode u prošloj godini bile najviše u kategoriji pekarskih i konditorskih proizvoda, a zatim u kategoriji svježeg voća i povrća.
Kada se uspoređuju prosječne bruto marže u 2024. u odnosu na 2023. za osam promatranih kategorija roba, rezultati istraživanja pokazuju kako se u šest kategorija bilježi neznatno povećanje prosječne bruto marže (meso i mesne prerađevine, pekarski proizvodi, mlijeko i mliječni proizvodi, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi te osnovni prehrambeni proizvodi), dok se u preostalima dvjema kategorijama bilježi neznatan pad prosječne bruto marže (meso peradi i jaja, svježe voće i povrće).