NEPREHRAMBENI DISKONTERI

Posluju bolje od Lidla i Konzuma, a ne prodaju hranu: Koliki novac vrte Pepco, Tedi, Kik...

08.08.2025 u 06:01

Bionic
Reading

U zadnjih desetak godina hrvatsko tržište preplavile su diskontne trgovine odjećom, kućanskim potrepštinama i igračkama. Po tržišnom udjelu i broju prodavaonica izdvojila su se četiri diskonterska lanca, prisutna i na širem europskom tržištu. Provjerili smo kakve rezultate postižu trgovci iz ovog segmenta i usporedili njihovo poslovanje s najvećim diskonterskim lancima fokusiranih pretežno na prehrambene proizvode

Diskontni lanci najbže su rastući segment maloprodaje. Oni privlače ne samo kupce niske kupovne moći već i dobrostojeće kupce koji su u uvjetima rasta inflacije suočeni s padom kupovne moći te traže načine za uštedu. Njihova popularnost ne prestaje rasti, a različite strategije poslovanja omogućuju im prilagodbu zahtjevima tržišta.

U segmentu trgovine prehrambenim proizvodima diskonteri su u Hrvatskoj prisutni od početka 2000-ih ulaskom Lidla i Kauflanda na tržište. Neprehrambeni diskonteri snažnije su prisutni u zadnjih petnaestak godina te zauzimaju značajan tržišni udjel u prodaji kućanskih potrepština, odjeće i igračaka.

Poslovni model diskontera

Diskontni trgovci temelje svoju konkurentnost na povoljnim cijenama, atraktivnim lokacijama i zadovoljavajućem omjeru uloženog i dobivenog.

Poslovni model bazira se na proizvodima s velikim koeficijentom obrtaja po nižim cijenama od onih koji se nude u uobičajenim oblicima prodavaonica. Povoljnije cijene postižu se nižim troškovima poslovanja, ograničenom razinom usluge i minimalnim brojem zaposlenih, dok drugo značajno obilježje diskontne trgovine čini asortiman koji je velikim dijelom sadržan od vlastite robne marke.

Diskonteri raspolažu suženim asortimanom (do 1000 proizvoda) što im omogućuje da rade s manjim brojem dobavljača, naručuju od njih veće količine i tako ostvaruju optimalne uvjete nabave.

Na hrvatskom tržištu etablirala su se četiri diskonterska lanca čije trgovine su pretežno smještene uz prehrambene centre radi većeg dosega kupaca.

Pepco dominira s rekordnom dobiti

Lidersku poziciju na drži Pepco sa 130 milijuna eura prometa. Hrvatska podružnica je u vlasništvu istoimenog poljskog holdinga, koji posluje u sastavu Pepco Grupe sa sjedištem u Londonu. Spomenuta grupa objedinjuje brendove Pepco, Dealz i Poundland, a fokusirana je na prodaju odjeće, kućanskih potrepština, igračaka i ukrasa po niskim cijenama, s naglaskom na širenje u manjim gradovima u Središnjoj i Istočnoj Europi.

Na hrvatsko tržište Pepco je ušao u travnju 2017., otvaranjem dviju trgovina u zagrebačkim centrima Point i Supernova. Uslijedilo je brzo širenje kroz male trgovine u urbanim središtima i trgovačkim centrima te se danas sa 137 prodavaonica etablirao kao vodeći diskonter za odjeću i kućanske potrepštine. Zahvaljujući tržišnoj ekspanziji, promet vodećeg dikontera u proteklih četiri godine se gotovo udvostručio.

Lani je zabilježen sporiji rast prihoda (5,3 posto) nego ranijih godina, ali je zato ostvarena rekordna dobit (11,9 milijuna eura), uz porast od 117,6 posto. Za snažan skok dobiti zaslužna je kontrola troškova, koja uključuje niže troškove nabave robe te ograničeni rast troškova rada kroz smanjenje broja zaposlenih (sa 665 na 615). Skok dobiti popraćen je i rastom pokazatelja profitabilnosti te je Pepco lani poslovao s najvećom operativnom maržom (21,6 posto) među neprehrambenim diskonterima.

Njemački Pepco u stečaju

U nekim europskim zemljama Pepco nije postigao očekivane rezultate. U Njemačkoj se lanac suočava s velikim problemima u poslovanju te je tamošnja podružnica ovih dana završila u stečaju. Pepco je na njemačkom tržištu prisutan tek dvije godine, no trgovine, uglavnom smještene na istoku Njemačke, trpjele su kontinuirane gubitke. Iz tvrtke naglašavaju kako će tijekom procesa restrukturiranja sve 64 trgovine nastaviti s radom. Cilj je, kako navode, osigurati dugoročnu profitabilnost na ovom iznimno konkurentnom tržištu.

TEDi u ekspanziji, ali financije u crvenom

Glavni konkurent Pepca je TEDi, tvrtka u vlasništvu istoimenog njemačkog diskonterskog lanca s tri i pol tisuće trgovina u 15 europskih zemalja. Na hrvatskom tržištu posluje od kolovoza 2017., a trenutno ima 96 trgovina većinom u Supernova centrima. Ima nešto širi asortiman proizvoda od Pepca, a kupcima je posebno privlačna zbog iznimno nsikih cijena pojedinih proivoda.

U ponudi TEDija mogu se naći dekorativni proizvodi, kućne potrepštine, školski pribor, igračke, kozmetika i sezonski artikli odjeće i obuće. Od osnivanja TEDi bilježi bržo širenje mreže i skokoviti rast prometa. U zadnjoj poslovnoj godini koja je završila krajem travnja poslovni prihodi dosegnuli su 70,5 milijuna eura, uz rast od 14,6 posto.

No za razliku od glavnog konkurenta, TEDi zadnje dvije godine posluje s gubitkom. Pod pritiskom osjetnog rasta operativnih i financijskih troškova tvrtka je lani pretrpjela gubitak u visini od 1,7 milijuna eura.

KiK odskače po plaćama

Treću poziciju drži KiK, dio stoimenog njemačkog diskonterskog lanca u sastavu Tengelmann Grupe. KiK je najveći tekstilni diskonter u Njemačkoj s oko 2.400 trgovina u toj zemlji i preko 4.200 poslovnica u 12 europskih zemalja.

Asortiman lanca koji posluje pod imenom i devizom ‘Kunde ist König’ (Kupac je kralj) uključuje široki asortiman odjeće i tekstilnih proizvoda za dom, raznovrsne dekorativne proizvode, osnovne kućanske potrepštine i sezonske proizvode. Najveći dio asortimana prodaje se ispod 30 eura po atiklu. Asortiman je jednostavan te ne podliježe modnim trendovima. Nabava se planira na dugi rok, a većina robe uvozi se direktno iz azijskih zemalja.

KiK je u Hrvatskoj prisutan od 2011., a trenutno ima osamdesetak trgovina njačešće smještenih u retail parkovima Supernova i Arena. Za razliku od glavnih konkurenata (Pepco, TEDi), KiK bilježi osjetno sporiji rast. Prošle godine su mu prihodi porasli za tek za 2,2 posto (na 57 milijuna eura). Istovremeno, tvrtka je zahvaljujući nižim troškovima nabave robe ostvarila snažen rast profitabilnosti. Čista dobit skočila je za 56,4 posto (na 1,8 milijuna eura), a operativna marža dosegnula je respektabilnih 18,4 posto. Među vodećim neprehrambenim diskonterima, KiK se izdvaja po znatno višim prosječnim plaćama. Dok su kod drugih diskontera plaće lani bile blizu minimalca, u KiKu je prosjek iznosio 1.343 eura.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Offertisima

Offertissima jedini diskonter u domaćem vlasništvu

Listu vodećih neprehrambenih diskontera zaključuje Offertissima, jedini veliki neprehrambeni diskonter u domaćem vlasništvu. Offertissimu su 1997. osnovali Danijela Cigić i Draženko Rozić, koji su i danas njezini ravnopravni suvlasnici. Tvrtka raspolaže sa sedamdesetak prodavanica, a po asortimanu robe najsličnija je TEDiju. Uz maloprodaju, posjeduje skladišta i distribucijske kapacitete u Svetoj Nedelji veličine oko 12.000 kvadratnih metara. Offertissima na svojim policama ima i artikle osamdesetak domaćih proizvođača, mahom manjih tvrtki i obrtnika.

Offertissima je prošle godine došla do 40,6 milijuna eura prihoda, uz rast od 6,8 posto. Promet je zadnjih pet godina gotovo udvostučen, a dobit varira između na razini između 2 i 2,5 milijuna eura. Po operativnoj marži (7,7 posto) i prosječnoj plaći (800 eura) zaostaje za konkurencijom.

Prehrambeni diskonteri manje profitabilni

Prehrambeni trgovački lanci izravni su konkurenti neprehrambenim diskonterima budući da im se asortimani kućanskih potrepština i odjeće u velikoj mjeri preklapaju. No u konačnici vodeći neprehrambeni diskonteri ostvaruju bolje financijske rezultate.

Tako je, primjerice, operativna marža Pepca više nego dvostuo veća od marže koju postiže Lidl (9,46 posto), kao najefikasniji prehrambeni diskonter. Neprehrambenim diskonterima na ruku ide stagnacija nabavnih cijena robe dok prehrambene lance značajno opterećuju rastuće cijene hrane. Na nižu profitabilnost prehrambenih lanaca utjeću i veći troškovi rada s obzirom da njihovi zaposlenici imaju razmjerno više prosječne plaće.