OLGICA SPEVEC PROZIVA

TDR-u zabranjena mreža isključivih kupaca

  • Autor: tportal.hr
  • Zadnja izmjena 03.08.2011 11:26
  • Objavljeno 03.08.2011 u 10:59
cigarete bojkot tdr

cigarete bojkot tdr

Izvor: Pixsell / Autor: Pixsell

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja donijela je rješenje kojim se utvrđuje da su Adris grupa i TDR, koji je pod kontrolom Adris grupe, u razdoblju od 15. kolovoza 2004. do 31. prosinca 2010. ograničili tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja na mjerodavnom tržištu distribucije, odnosno trgovine cigaretama na teritoriju RH

Agencija je nesporno utvrdila da su Adris i TDR u tome razdoblju bili u vladajućem položaju na tržištu, a taj su položaj zlouporabili provedbom strategije stvaranja mreže isključivih kupaca s namjerom isključivanja ili ograničavanja pristupa tržištu svojim konkurentima. Rovinjske tvrtke to su radile putem općih uvjeta poslovanja te sporazuma o prodaji i promidžbi cigareta koje je TDR sklapao s kupcima-trgovcima na veliko i trgovcima na malo, od 15. kolovoza 2004. do 30. rujna 2010, a koji su bili na snazi do kraja 2010, izvijestili su iz AZTN-a.

U tim je sporazumima kupcima bila nametnuta dodatna obveza da sve svoje potrebe ili većinu svojih potreba za cigaretama u određenom razdoblju nabavljaju od TDR-a, a on je takvu kupnju financijski poticao, odnosno nagrađivao zabranjenim, uvjetovanim retroaktivnim rabatima, tzv. rabatima vjernosti.

Primjena takve rabatne politike rezultirala je uspostavom nejednakih uvjeta za istovrsne poslove za pojedine TDR-ove kupce jer je sklapanje takvih ugovora bilo je uvjetovano pristankom kupaca na dodatne obveze. Naime, veće rabate nisu ostvarivali pojedini kupci koji su količinski kupili više cigareta, nego je pravo na ostvarenje dodatnog retroaktivnog rabata bilo uvjetovano njihovom vjernošću TDR-u. Vjernost je, pak, utvrđivana ovisno o tome koliko su svojih ukupnih potreba za cigaretama pojedini kupci u određenom razdoblju zadovoljavali isključivom kupnjom od TDR –a.

Dodatni rabati i marketinška naknada pritom su imali značajni udjel u ukupno mogućim rabatima, pa su zapravo imali poticajan učinak na kupce da kupuju isključivo ili gotovo isključivo TDR-ove cigarete. Budući da je više od 90 posto svih ključnih TDR-ovih kupaca u razdoblju od 2006. do 2009. ostvarilo dodatni rabat, to znači da je on proizveo učinak vezivanja kupaca jer su oni najveći dio svojih potreba (u prosjeku preko 80 posto) podmirivali cigaretama iz asortimana TDR-a. Iako su se tijekom promatranog razdoblja uvjeti (u smislu iznosa) za ostvarivanje rabata smanjivali, jednako kao i tržišni udjel TDR-a, i nadalje su do kraja promatranog razdoblja u ukupnoj strukturi rabata, dodatni rabat i marketinška naknada bili značajni i poticali su kupce na isključivu ili gotovo isključivu kupnju TDR-ovih cigareta. Na taj način su proizvodili učinak otežanog pristupa TDR-ovih konkurenata mjerodavnom tržištu i tako sprečavali, ograničavali i narušavali tržišno natjecanje zlouporabom vladajućeg položaja.

Agencija je zabranila Adris Grupi i TDR-u svako takvo buduće postupanje. Također, Agencija će, s obzirom na to da je predmet vođen prema starom Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja, nadležnom prekršajnom sudu podnijeti optužni prijedlog za pokretanje prekršajnog postupka i izricanje novčanih kazni zbog zlouporabe vladajućeg položaja protiv Adris grupe i TDR-a i njihovih odgovornih osoba. Predviđena novčana kazna može iznositi do maksimalno 10 posto vrijednosti ukupnoga godišnjeg prihoda poduzetnika ostvarenog u godini prije počinjenja zlouporabe (2003. godina).

Agencija napominje da nova prodajna politika, s čijom primjenom je TDR započeo 1. siječnja 2011, nije bila predmet postupka jer se ona treba promatrati u smislu danas važećih propisa o zaštiti tržišnog natjecanja, odnosno ZZTN-a koji je stupio na snagu 1. listopada 2010. S obzirom na to da je zaprimila dvije nove inicijative za pokretanje postupka po službenoj dužnosti protiv TDR-a u posebnim predmetima, a vezano upravo za novu prodajnu politiku, Agencija će u propisanom roku odlučiti ima li u tim predmetima uvjeta za pokretanje postupka ili će odbaciti inicijative.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi