(NE)RAD Nedjeljom

Što kažu brojke? Trgovačkim centrima nedjelja je udarni dan - prometi i posjećenost se udvostručuju!

  • Autor: Nikola Sučec
  • Zadnja izmjena 11.01.2020 12:11
  • Objavljeno 09.01.2020 u 12:38
Kolica ispred trgovačkog lanca - ilustracija

Kolica ispred trgovačkog lanca - ilustracija

Izvor: Pixsell / Autor: Tomislav Miletic

Nakon 11 godina relativnog mira, jedna od vječnih hrvatska tema - rad nedjeljom, ponovno je došla na dnevni red. Ministar gospodarstva Darko Horvat najavio da će Vlada ove godine vjerojatno krenuti u izmjene Zakona o radu kako bi se ograničio rad u trgovinama i to na samo nekoliko nedjelja u godini. Veliki trgovački lanci već su rekli kako su Vladine analize netočne, a pretpostavke pogrešne te da će zabrana rada nedjeljom dovesti do velikih šteta za cijelo gospodarstvo

Ministar Horvat rekao je kako će rješenje ići prema 'austrijskom modelu' te kako se u ovom trenutku diskutira koji bi poslodavci radne nedjelje mogli definirati kao radne.

Denis Ćupić, predsjednik Uprave Westgatea, najvećeg domaćeg i jednog od najvećih šoping centara u Europi, objavio je brojke o tome kako prosječna trgovina od 500 kvadrata posluje tijekom tjedna i koji su joj dani 'udarni'.

Vidljivo je tako da je promet ponedjeljkom uvijek najslabiji te da raste kako tjedan odmiče, da bi vrhunce dosegnuo u subotu i nedjelju. Točnije, prosječan tjedni promet iznosi 23.500, da bi u subotu dosegnuo 55.000 kuna, a u nedjelju se zadržava na visokih 45.000 kuna ili 94 posto više u odnosu na prosjek tjedna.

Prema podacima o posjećenosti četiri velika šoping centra u Zagrebu, ispada da je sasvim očekivano, najveća posjećenost u subotu i nedjelju, također je dvostruko viša u odnosu na prosječni radni dan. 'Oko 200.000 ljudi je nedjeljom u zagrebačkim trgovinama', kaže Ćupić za tportal.

Ćupić: Nije to samo šoping

'Problem rada nedjeljom je nevjerojatno slojevit, ali je nepobitno da ljudi u gradovima borave u trgovačkim centrima, pogotovo oni koji žive u manjim stanovima. Nemaju prostora i šoping centri odgovaraju na njihove potrebe, danas u trgovačkim centrima nisu više samo trgovine nego škole stranih jezika, igraonice, kina, restorani i svi oni rade vikendom. Naši šoping centri su evoluirali i mnogo ljudi danas može sebi priuštiti da se kvalitetno i povoljno hrani u restoranima koji posluju u sklopu šoping centara', kaže naš sugovornik.

Denis Ćupić

Denis Ćupić

Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec

'S druge strane, govori nam se da ćemo puno više vremena provoditi u prirodi, ako i kad zatvorimo šoping centre. O kojoj mi prirodi govorimo, mi imamo par uređenih planinarskih staza i izletišta. U ostalim gradovima nedjeljom nema ni par kafića koji rade, pa ljudi opet pohrle u Zagreb ili prvi najbliži uređeni šoping centar', ističe Čupić.

'Austrijski model ne postoji!'

O radu nedjeljom po austrijskom modelu ističe sljedeće:

'Taj model ne postoji, u Austriji trgovine nedjeljom ne rade, ali sada se radi na tome da se pojedine općine i gradovi proglase turističkim zonama kako bi mogli raditi nedjeljom. Primjerice, austrijski pandan HDZ-u trenutno traži da se cijeli Beč proglasi turističkom zonom. Cijela Vlada Sebastiana Kurza pak razgovara o tome da se u Austriji otvori do 20 radnih nedjelja kroz godina. Često se spominje Njemačka, u kojoj svaka pokrajina odlučuje hoće li neće raditi nedjeljom i koja sada također razmatra izjednačavanje prakse i povećanje broja radnih nedjelja. Shvatili su da im cijela nedjelja odlazi na internetsku trgovinu koja je u rukama američkih trgovaca, izvan Njemačke i da tako gube velik novac'.

Zaključno, Ćupić poručuje kako rad nedjeljom treba pošteno platiti i nagraditi, jer postoji jako velik broj ljudi koji žele raditi nedjeljom i potreban im je novac, a država i inspekcije moraju uvesti reda među poslodavcima i propisno kazniti one koji iskorištavaju radnu snagu.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!