NOVO (NE)NORMALNO

Šest razloga zašto šoping više nikad neće biti isti: Pripremite se na nestašice brojnih osnovnih proizvoda

  • Autor: Siniša Malus
  • Zadnja izmjena 06.08.2021 12:10
  • Objavljeno 06.08.2021 u 11:36
Prazni rafovi sve su češći prizor u dućanima zapadnih zemalja

Prazni rafovi sve su češći prizor u dućanima zapadnih zemalja

Izvor: Profimedia / Autor: Dinendra Haria/LNP / Shutterstock Editorial / Profimedia

Nestašice osnovnih kategorija proizvoda pa i hrane nešto su na što ćemo se morati naviknuti u onome što (ne) volimo nazivati 'novim normalnim'

Pisali smo neki dan o problemima s opskrbom u njemačkim trgovinama, a problem je, dakako, znatno širih dimenzija.

Upravo u trenutku kad su potrošači pomislili da je sigurno potrošiti pandemijsku rezervu toaletnog papira, mnogi otkrivaju zalihe i povećanje cijena na drugim proizvodima. Neočekivano poskupljenje svega, od kamiona do peradi, postavlja pitanje o tome kada će se tržišta potrošačkih proizvoda vratiti u normalu, kaže se u analizi uglednog Barron'sa.

Moglo bi potrajati. Prema analizi Globalnog instituta McKinsey, pandemija Covid-19 prekinula je dugoročni trend rasta udjela usluga u potrošnji kućanstava i dovela do neočekivanog skoka potražnje za proizvodima. Mislimo da postoji snažan dokaz da se to možda neće uskoro promijeniti čak ni s najnovijim elementom neizvjesnosti uzrokovanom delta sojem koronavirusa.

Otprilike 60 godina prije pandemije udio američkog kućanstva u potrošnji na proizvode, od automobila do kuhinjskog pribora, smanjivao se, jer su potrošači trošili sve veći udio na usluge poput prehrane i putovanja.

Zatim su uslijedila zatvaranja Covid-19, fizičko distanciranje i ograničenja putovanja koja su pogoršala dugogodišnje ponašanje potrošača.

  • +1

Nestašica u engleskim dućanima

Izvor: Profimedia / Autor: Dinendra Haria/LNP / Shutterstock Editorial / Profimedia

Trendovi i poremećeni lanac opskrbe

Od prvog tromjesečja 2020. do prvog tromjesečja 2021. potrošnja na trajna dobra (proizvodi s očekivanim vijekom trajanja duljim od tri godine), poput rekreacijskih proizvoda, namještaja i motornih vozila, porasla je gotovo 32% dok je potrošnja na trajnu robu (proizvodi s očekivanim vijekom trajanja manjim od tri godine) poput hrane i kuhinjske opreme porasla samo 8%. U istom razdoblju potrošnja potrošača na usluge, poput restorana, hotela i putovanja, pala je za 3%.

Neočekivani porast potražnje za potrošačkim proizvodima popraćen je poremećajima u lancu opskrbe. Mnogi dobavljači bili su iznenađeni skokom potražnje za robom, što nije uobičajeno za vrijeme gospodarske krize, pa su se našli u pokušaju da zadovolje potražnju. Taj je skok zauzvrat doveo do uskih grla u kritičnim zalihama koje su usporile proizvodnju potrošačkih proizvoda od automobila do računala.

Osim toga, globalni pomorski kapacitet pogođen je zagušenjem u američkim lukama, jer je nesrazmjerni rast trgovine nadjačao infrastrukturu u lukama i s njima povezanim cestama, željeznicama i skladištima.

To znači da na raznim tržištima potrošačkih proizvoda ponuda nije išla u korak s velikom potražnjom, pa stoga imamo nestašice i neočekivano povećanje cijena.

Ne samo da će trebati neko vrijeme da se olakšaju uvjeti na strani ponude jer luke povećavaju kapacitet i tvrtke grade veću otpornost u svojim opskrbnim lancima, već će jaka potražnja potrošača za proizvodima u SAD-u, ali i drugdje širom svijeta ostati, barem na srednji rok. To je istina iz nekoliko razloga.

  • +11
  • +8

Zatvoreni dućani u Parizu za vrijeme koronavirusa

Izvor: EPA / Autor: IAN LANGSDON

Prvo, život u zatvaranju većinom je sveden na kuću, a ponašanje potrošača usvojeno tijekom pandemije, izgleda da se "primilo", posebno među tzv. bijelim ovratnicima. Očekuje se da će rad od kuće ostati 20% veći nego što je bio prije Covida, dok će službeni zračni promet biti oko 20% manji. Život u kućama rezultirao je povećanjem novca potrošenog na potrepštine za dom, na primjer za preuređenje, novi namještaj i elektroniku. Očekuje se da će se ovo ponašanje nastaviti jer potrošači provode više vremena u kući nego prije Covida.

Drugo, snažna potrošnja potrošača financira se štednjom akumuliranom u posljednjih 12 mjeseci. U SAD-u se prošle godine stopa štednje više nego udvostručila u odnosu na 2019. jer su oni koji su mogli raditi od kuće nastavili ostvarivati​​prihod, ali nisu mogli potrošiti zbog karantena i ograničenja putovanja. Akumulirana štednja kućanstava s visokim i srednjim prihodima ukazuje na dovoljan raspoloživi prihod za održavanje potražnje za proizvodima čak i kad se gospodarstvo otvara i potrošnja na usluge raste.

Treće, snažan rast BDP-a i dalje potiče potrošnja savezne vlade. Dosadašnji programi poticaja iznose oko 26% BDP -a u izravnim transferima, smanjenju poreza i drugim programima. Snažan gospodarski rast zauzvrat podupire potražnju potrošača za proizvodima i uslugama.

Četvrto, tekuće globalno uvođenje cjepiva (oko 29% cijepljenja protiv prve doze u cijelom svijetu od početka kolovoza) moglo bi produžiti povećanu potražnju za robom jer su neke usluge i dalje ograničene, a posebice dok ostaju na snazi​​mnoga međunarodna ograničenja putovanja, usporavajući potrošnju SAD -a na putovati.

Peto, snažan novi poslovni rast u SAD-u, trenutačno oko 1,7 puta veći od povijesnih trendova, povećava potražnju za pisačima, kombijima i drugim trajnim proizvodima jer mnoga nova mala poduzeća otvaraju trgovine i šire se.

Šesto, ograničenja opskrbnog lanca produžila su vrijeme isporuke u mnogim područjima, poput automobila i kamiona, potencijalno stvarajući dugačak rep za sustizanje i popunjavanje zaliha. Procjenjujemo da američki trgovci moraju napuniti svoja skladišta za 55 milijardi dolara kako bi dosegli razine prije Covida.

  • +8
  • +5

Gužva za cijepljenje u trgovačkom centru u Beogradu

Izvor: EPA / Autor: ANDREJ CUKIC

Zaključno, pandemija je imala neujednačen utjecaj na sve kategorije proizvoda. Na primjer, pandemija je negativno utjecala na odjeću i obuću, ali s ponovnim otvaranjem, sada bi mogla biti spremna za rast jer potrošači nastavljaju kupovati za širok raspon aktivnosti.

Sve ovo govori u prilog tezi da će snažna potražnja potrošača za proizvodima u SAD-u ostati činjenica još neko vrijeme. A to znači da možda nije vrijeme da još iskoristite te strateške rezerve svojih omiljenih proizvoda.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!