posao desetljeća

Popis stanovništva je gotov iako se nisu svi popisali. Doznali smo jesu li zbog produljenja nastali veći troškovi i hoće li biti kazni za nemarne popisivače i građane

16.11.2021 u 17:36

Bionic
Reading

Popis stanovništva 2021., nakon brojnih odgoda i produžetaka, konačno je završen. Prvi je to digitalni popis u kojem je velik broj građana Hrvatske iskoristio prednosti digitalizacije i sam se popisao, no 'analogni' dio popisa, u kojem su na teren izišli popisivači, nije glatko prošao

Tijekom samog popisa, a i prije početka njegova terenskog dijela, redakciji tportala javili su se mnogi popisivači i kontrolori upozoravajući na nelogičnosti i poteškoće. Pisali smo tako o nevoljama koje su nastale uvođenjem obveznih covid potvrda nekoliko dana prije samog početka popisa i problemima s aplikacijom Popis 2021, a DZS nam je otkrio tko je izradio aplikaciju i koliko je to stajalo porezne obveznike.

Poslije završetka popisa javio nam se terenski popisivač nakon što je završetkom posla na sjeveru Hrvatske prebačen na teren u Istru, u kojoj su se nastavili isti problemi što su obilježili cijeli proces popisa.

'Zanima me hoće li biti kažnjeni kontrolori i popisivači koji nisu odradili svoj posao kako treba, hoće li nam platiti to što nam se angažman udvostručio zbog produljenja ili će mi satnica pasti na tri kune? Zašto su ljude ucijenili neplaćanjem ako odustanu od popisa i hoću li ja, koji sam radio osam umjesto tri tjedna, opet dobiti 6000 kuna kao i svi oni koji nisu ozbiljno shvatili popis?' kaže prilično uznemiren popisivač, zbog čega smo sva njegova legitimna pitanja postavili DZS-u.

Osim toga, pitali smo ih jesu li svi građani Hrvatske doista popisani s obzirom na to da su popisivači još u nedjelju 14. studenog obilazili teren i hoće li autor aplikacije Popis 2021, King ICT, snositi penale ako se dokaže da je ona usporavala popis.

U DZS-u na pitanje jesu li svi građani popisani za tportal kažu da su popisivači obišli sve adrese koje su zadužili u svojim popisnim krugovima.

  • +39
U Šibeniku popisivači spremni za terenski popis stanovništva Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz

'Produljenje popisa nije značilo to da popisivači iznova obilaze područja koja su obišli već nekoliko puta, već su išli u obilazak područja koja nisu prošli do produljenja popisa. Mnogi građani javljaju se i priznaju da im je popisivač bio na vratima i ostavio cedulju, ali se do zadnjeg dana popisa nisu javili popisivaču', kažu nam.

Pitamo ih i hoće li biti kakvih kazni ili penala za popisivače i kontrolore koji nisu odradili svoj posao, a oni ističu da Zakon o popisu stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine predviđa prekršajne odredbe za građane koji se odbiju popisati ili daju netočne i nepotpune podatke, kao i za popisivače ako u popisni upitnik unesu podatke različite od iskaza osobe koja daje podatke.

'Obrada podataka je faza koja tek slijedi, a do sada nije bilo pokretanja prekršajnih postupaka', otkrivaju.

  • +9
Online popis stanovništva Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Na konkretna pitanja hoće li instruktori, popisivači i koordinatori biti dodatno plaćeni zato što je popis produljivan i jesu li zbog toga nastali novi troškovi, iz DZS-a kažu da produžetak popisa neće stvoriti dodatne troškove jer su troškovi planirani prema broju popisnih krugova i jedinica, a popisivači koji su radili više, više će i zaraditi. Dodaju i da tijekom popisa nije bilo iznenadnih troškova.

No što je s KING ICT-om i funkcioniranjem aplikacije Popis 2021., na koju se žalilo mnoštvo popisivača i kontrolora? Za njih je KING-ICT od prvog dana planirao i osigurao dežurstvo za potrebu nenadanih intervencija, dodaje DZS.

  • +6
Konferencija za medije DZS-a na temu popisa stanovništva 2021. Izvor: Pixsell / Autor: Jurica Galoic/PIXSELL

'Niti u jednom trenutku aktivnosti popisivanja stanovništva nisu bile zaustavljene kako sugerirate pitanjem i sustav je cijelo vrijeme bio dostupan. Manji broj popisivača suočio se s poteškoćama (postupanjima popisivača izvan uputa, manjim bugovima u klijentskoj aplikaciji i slično), na koje je reagirala organizirana podrška. Koristile su se virtualne sobe za dežurstva za obradu zahtjeva, komunikaciju i organizaciju informacija. Tehnička podrška bila je u svakom trenutku spremna za rješavanje problema, organizaciju i komunikaciju, kao i alati i procesi od prijave tehničkih poteškoća do rješavanja i komunikacije prema klijentu', kontriraju nam iz DZS-a.

Kažu i da je prvi digitalni popis stanovništva, kućanstva i stanova u Hrvatskoj proveden unatoč iznimno otežanim okolnostima povećanja broja zaraženih osoba (samoizolacija i izolacija) koje su zahvatile drugu fazu popisa – terensko popisivanje.