slučaj na krku

Pomorski stručnjaci: Preusmjeravanje LNG brodova nije ništa čudno, sve ovisi o tržištu

10.02.2021 u 08:43

Bionic
Reading

Preusmjeravanje brodova s tekućim prirodnim plinom (LNG) nije nimalo neuobičajena praksa na svjetskom brodarskom tržištu prijevoza LNG-a, potvrdili su iskusni zapovjednici LNG tankera s kojima smo razgovarali u povodu nedolaska triju od četiri najavljena broda s teretom plina na LNG terminal na otoku Krku.

Podsjećamo, od četiri broda koja su do sad trebala dovesti ukapljeni pririodni plin na terminal u Omišlju, stigao je samo jedan, 'Tristar Ruby', 1. siječnja ove godine, kada je i započeo komercijalni rad terminala, s teretom plina za mađarsko tržište. Preostala tri broda, jedan s teretom plina za HEP i dva za Mađare, preusmjereni su na azijska tržišta, zbog velike potražnje i visoke cijene plina u zemljama poput Japana, Kine i Južne Koreje.

Donatan Balog, zapovjednik na LNG tankerima i cijenjeni pomorski stručnjak, autor brojnih predavanja na Pomorskom fakultetu, ističe za Novi list kako u prvom redu brokeri koji trguju plinom određuju gdje će brod s teretom u konačnici otići, s obzirom na cijenu plina na pojedinim tržištima. Pritom cijene, objašnjava, mogu toliko porasti da se prodavatelju plina isplati čak i platiti penale naručitelju kojemu je plin bio prvobitno namijenjen, a prodati ga na spot tržištu u zemlji gdje je visoka potražnja i cijena plina.

'Ukapljeni prirodni plin ispočetka se prevozio na temelju dugogodišnjih ugovora između prodavatelja i kupca, međutim, prije desetak-petnaest godina razvilo se i takozvano spot-market tržište, gdje su brokeri shvatili da je i LNG roba na tržištu. Na spot-marketu cijene su obično više nego pri isporuci plina u dugogodišnjim ugovorima, tako da su se pojavili i brodovi za spot-market, dok su prije toga brodovi bili namjenski građeni za prijevoz na određenoj liniji', objašnjava Balog.

Situacija na tržištu je trenutno, dodaje, takva da se za prijevoz plina u zemlje Dalekog istoka traži brod više, pri čemu su cijene plina, ali i vozarina brodara, dosegle rekordne vrlo visoke razine, zbog čega se brokeri, a time i brodari, radije odlučuju isporučivati plin na ta tržišta, čak i u slučaju da moraju plaćati penale naručiteljima u drugim zemljama s kojima su prethodno sklopili ugovore o isporuci.

Kapetan Darian Turk, svojevremeno najmlađi zapovjednik LNG tankera na svijetu, od prije dvije godine lučki pilot u Rijeci, kaže kako se osobno nije susreo sa zahtjevima za preusmjeravanje broda na već započetom putovanju, ali je ponekad o luci odredišta bio obaviješten 'u zadnji čas' prije isplovljavanja.

'Sve je to stvar tržišta. Meni se nije dogodilo da moram na pola puta mijenjati rutu i otploviti u neku sasvim drugu luku, ali znam da su mnogi kolege imali takve situacije. No događalo nam se da smo odlazili na ukrcaj, a da bi nam tek dva-tri dana prije polaska iz kompanije javili kamo prevozimo plin. Isto tako, dogodilo nam se da smo započeli ukrcaj pa ga morali prekinuti, kako bi se nakrcao brod za Japan koji je imao prioritet zbog velike potražnje i visokih cijena na tamošnjem tržištu. Onda smo mi završili ukrcaj nakon što je taj brod isplovio', kaže Turk, dodajući kako sadašnjoj situaciji s visokim cijenama pridonosi i manjak brodova za prijevoz LNG-a u svijetu.

Cijene LNG-a na tržištu unatoč tome bi, dodaje, u idućim godinama trebale padati jer je već krenula gradnja brodova nove generacije, s puno manjom potrošnjom goriva, čime će se povećati broj brodova, a smanjiti ukupna cijena transporta plina na svjetskom tržištu.