POSLOVANJE PR AGENCIJA

Pogledajte tko je lani vedrio i oblačio medijskom scenom - ima iznenađenja

03.07.2017 u 06:58

Bionic
Reading

Za domaću PR industriju 2016. bila je vrlo dobra godina. Većina velikih agencija zabilježila je rast prihoda i dobiti, a najveći bum napravila je tvrtka 404. U samo tri godine otkako je osnovana 404 se probila na sam vrh najvećih 10 agencija. Lani su joj prihodi gotovo udvostručeni, s 15 na 27 milijuna kuna, dok je dobit skočila za 53,3 posto, na 4,2 milijuna kuna

Na čelu PR (odnosi s javnošću) i digital agencije 404 nalaze se Nikola Vrdoljak i Martina Pintarić. On je prije vodio digitalnu agenciju Gingernet u sklopu posrnulog Digitela, a ona je bila komunikacijska konzultantica u Premisi i Millenium promociji.

Od osnutka 2013. poslovne brojke agencije 404 samo rastu. Prihodi su im se u tom razdoblju upeterostručili, a broj zaposlenih, prema podacima Fine, s početnih je devet narastao na 40-ak djelatnika. 

Millenium promocija dugo vremena je prema prihodima bila vodeća domaća PR agencija. Nakon proboja 404 pala je na drugo mjesto. Osim PR-a, Milleniumu dobar dio prihoda dolazi od marketinga i zakupa oglasnog prostora. Lani je agencija čiji su suvlasnici Božo Skoko, Mario Petrović i Marija Šimić uprihodila 22,4 milijuna kuna (+6,8 posto) uz 1,2 milijuna kuna zarade (+17,5 posto). Na svojim internetskim stranicama hvale se s više od 40 stalnih klijenata. Osim u Hrvatskoj, Millenium posluje u Bosni i Hercegovini te Srbiji.

Na trećem mjestu s 15,5 milijuna kuna prihoda nalazi se agencija Alert. Slično kao Millenium, alertovci se uz PR bave marketingom i oglašavanjem te su prisutni u Sloveniji, Srbiji te Bosni i Hercegovini. Agencija je osnovana 2004., a njezina osnivačica i vlasnica Lana Bedeković Rosandić prije je radila u stranim PR i marketinškim tvrtkama. 

Četvrtu poziciju među najvećih 10 drži Komunikacijski laboratorij, koji vodi Manuela Šola, s 10,7 milijuna kuna prihoda i 478.200 kuna dobiti. U PR poslu Šola je od 2004., a sve do prošle godine njezina agencija nosila je naziv Abrakadabra. Iznenadna promjena imena uslijedila je nakon što je Agrokorova IT tvrtka mStart kupila internetsku domenu abrakadabra.hr, čija je vlasnica dotada bila Šola. Uskoro je na toj adresi zaživjela i Agrokorova platforma za online prodaju. Šola nikad službeno nije priznala kako je zapravo prodala ime i domenu danas posrnulom koncernu.

Media Val na petom mjestu osnovana je u veljači 2003. godine. Agenciju vodi pet partnera, a u zadnjih tri godine prihodi im imaju stabilan rast. Lani su iznosili 8,4 milijuna kuna (+4,2 posto), uz 435.000 kuna dobiti.

Na šestoj poziciji je agencija Integralni marketing i komunikacije (IMC). Vlasnici su joj sestra i brat, Ankica i Ivica Mamić. Ankica je široj javnosti poznata kao dugogodišnja PR savjetnica Radimira Čačića, aktualnog župana Varaždinske županije. IMC je prošle godine imao snažan rast prihoda, na 6,3 milijuna kuna (+25,6 posto), što je Mamićima donijelo 211.100 kuna zarade.

Agencija Madison Consulting u vlasništvu Mladena Hrgareka i Davora Kusteca drži sedmo mjesto. U 2016. poslovala je s 5,5 milijuna kuna prihoda (+8,6 %) i milijun kuna dobiti (+25,8). Agencija je bila pod posebnom lupom javnosti u vrijeme vlade Zorana Milanovića. Direktorica strateških komunikacija Madisona Zinka Bardić bila je premijerova savjetnica od 2012. do 2014., što ju je dovelo u mogući sukob interesa. U zadnje tri godine Madison ima stalan rast prihoda i dobiti.

Na zadnje tri pozicije nalaze se agencije Hauska i partner, Dialog komunikacijeKomunikacijski ured Colić, Laco i partneri.

Hauska posluje više od 25 godina. Prvi ured je otvoren u Austriji, a 2000. u Hrvatskoj. Na čelu agencije je Leo Hauska, a ima još četvero partnera. Lani su poslovali s 4,8 milijuna kuna prihoda (-15,6%) i 357.000 kuna dobiti (-46,9%).

Na čelu Dialog komunikacija je Marina Čulić Ficher koja je ujedno i vlasnica agencije. Lani je poslovala s 4,7 milijuna kuna prihoda, što je za 53,7 posto više nego godinu prije. Imala je i značajan rast dobiti na 558.700 kuna.

Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri široj je javnosti postao poznat otkako ga je kao svog PR savjetnika angažirao Agrokorov izvanredni povjerenik Ante Ramljak. Agencija posluje od 2013., a vode je iskusne komunikacijske stručnjakinje Kristina Laco, Violeta Colić i Anita Klapan. Prošlu godinu završile su s 4,7 milijuna kuna prihoda (+5,2) i 1,7 milijuna kuna zarade (-1,1%).

Iako po prihodima ne ulaze u top 10, navest ćemo kako su poslovale još neke poznate PR agencije.

Agencija Grayling dio je jedne od najvećih globalnih tvrtki za odnose s javnošću. U Hrvatskoj su svoj ured otvorili 2003. godine. U zadnje dvije godine prihodi Graylinga su narasli za oko dva milijuna kuna, na lanjskih 4,6 milijuna kuna (+51,85 posto).

Veteranu kriznog i strateškog komuniciranja Krešimiru Macanu i njegovoj Manjguri nedostajalo je samo nekoliko stotina tisuća kuna da uđu među 10 najvećih tvrtki koje se bave odnosima s javnošću. U 2016. imao je 4,3 milijuna kuna prihoda (+15,4 posto), što mu je donijelo zaradu od 341.600 kuna (-2,9 posto).

Agencija Drimia u vlasništvu Ane Karamarko, supruge bivšeg HDZ-ova premijera Tomislava Karamarka, lanjsku godinu je završila s 3,8 milijuna kuna prihoda (-6,3 posto) i 464.400 kuna dobiti (-16,8 posto). Podsjetimo da su upravo PR poslovi njegove supruge i veze s mađarskim MOL-om Karamarka koštali političke karijere.

Jedna od najdugovječnijih domaćih PR agencija, Pragma komunikacije 2016.  je završila s 3,2 milijuna kuna prihoda (+20,1%) i 490.900 kuna zarade (+109,3%). Osnivačica i direktorica Pragme je Dunja Bua Maričević.

Grizli komunikacije najpoznatije su po svom angažmanu za Most. Lani su nakratko u svibnju prekinuli suradnju sa strankom Bože Petrova zbog skandala s ukradenim dokumentima, da bi ih ponovo u kolovozu mostaši angažirali za prijevremene izbore. Grizliju se to itekako isplatilo jer su im se prihodi udvostručili u odnosu na godinu prije, na 2,3 milijuna kuna, dok im je dobit trostruko porasla, na 226.500 kuna.

Agenciji Maksima komunikacije, čiji je suvlasnik Ivan Račan, sin pokojnog predsjednika SDP-a Ivice Račana, prihodi i dobit su u silaznoj putanji zadnjih nekoliko godina. Lani im je promet iznosio 710.400 kuna (-15,8 %), što je pratila simbolična dobit od 4000 kuna (-95%).