povijesni događaj

Francuzi slomili Google, internetski div konačno će početi plaćati prenošenje vijesti. Istražili smo što to znači za hrvatske izdavače, autore i medijsku scenu, ali i što još moramo napraviti

  • Autor: Nikola Sučec
  • Zadnja izmjena 22.01.2021 20:39
  • Objavljeno 22.01.2021 u 17:47
Marko Rakar i Bojana Božanić

Marko Rakar i Bojana Božanić

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: tportal, EPA

Google i skupina francuskih izdavača objavili su u četvrtak navečer da su postigli načelni dogovor prema kojem će američki div i vodeća svjetska internetska tražilica plaćati izdavačima za njihov medijski sadržaj. Pregovori oko tog pitanja trajali su mjesecima, nakon čega je sklopljen sporazum, no nije poznato koliko će iznositi naknade za prenesene isječke vijesti. S druge strane svijeta, u Australiji, Google je pak zaprijetio izdavačima da će se povući s tržišta ako se donese zakon koji bi ih prisilio da plaćaju prenošenje vijesti

Ukratko, Google, tj. tvrtka Alphabet, zaprijetio je Australcima, a popustio je u Francuskoj, u kojoj se primjenjuju stroži europski propisi o autorskim pravima, prema kojima izdavači od digitalnih platformi mogu tražiti naknadu za objavu isječaka njihovih vijesti. Drugim riječima, brana je popustila nakon što su Francuzi 'slomili' Google pa smo upitali domaće stručnjake mogu li se i naši izdavači nadati naknadi od Googlea.

Podsjetimo, novinski izdavači u Hrvatskoj i okruženju ocijenili su 2020. godinu katastrofalnom zbog rekordnog pada prodaje novina i prihoda od oglašavanja, a u 2021. planiraju nove poslovne modele - razvoj novih platformi, uvođenje digitalne pretplate i dodatnu optimizaciju. Francuzi su s Googleom utvrdili kriterije za isplatu, poput dnevnog obujma preuzetih vijesti, količine internetskog prometa te 'doprinosa političkim i općim informacijama'.

Bojana Božanić, predsjednica HUP - Udruge novinskih izdavača i direktorica Lider medije, za tportal uvodno pojašnjava da je u Hrvatskoj napravljen nacrt Zakona o autorskim i srodnim pravima kako bi se hrvatsko zakonodavstvo uskladilo s europskim i primijenila Direktiva 790 o autorskom i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu, donesena 2019.

‘Zakon je krajem prošle godine prošao javno savjetovanje i očekujem da će on idući tjedan biti u saborskoj proceduri, već je uvršten na dnevni red. Bilo bi idealno da se donese što prije. Cijela Europa primjenjuje načela Direktive 790, zbog čega je za naše izdavače važno pratiti slučaj Francuske, zemlje koja je prva implementirala Direktivu o autorskim pravima i čiji su izdavači prvi u Europi postigli dogovor s Googleom’, kaže Božanić i nastavlja:

Bojana Božanić, predsjednica HUP - Udruge novinskih izdavača i direktorica Lider medije

Bojana Božanić, predsjednica HUP - Udruge novinskih izdavača i direktorica Lider medije

Izvor: Pixsell / Autor: Marko Prpic

‘Prvi preduvjet da uđemo u pregovore je da se naš zakon donese u Saboru. Zakon isto tako predviđa dvije opcije u ostvarivanju prava: autori i nakladnici mogu ustrojiti zajedničku organizaciju za kolektivno ostvarivanje prava ili odvojene organizacije za kolektivno ostvarivanje prava, jednu koja će ostvarivati prava nakladnika i jednu koja će ostvarivati prava profesionalnih novinara i fotoreportera. Ako postoji zajednička organizacija, tada ta organizacija donosi pravila raspodjele naknade koju ostvare nakladnici – koliki dio ide autorima, a koliki nakladnicima. Ako postoje odvojene organizacije, onda se sporazumom između te dvije organizacije ugovara raspodjela. Važno je da autori i nakladnici zajednički rade na zaštiti svojih prava jer tako imaju bolju pregovaračku poziciju.'

  • +2

Googleov ured u Londonu

Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Što se tiče francuskog slučaja, nisu poznati detalji dogovora izdavača i Googlea, osim toga da imaju sporazum na tri godine. Sada trebaju uslijediti pregovori s novinarima oko raspodjele naknade.

'U cijeloj priči je važno to da je Europa donijela ovu direktivu, da se ona implementira u zakonodavstvo članica EU-a te da se zaštite prava nakladnika kada online distributeri koriste njihove publikacije bez plaćanja naknade', zaključila je Božanić i poručila da se tako osjetljivi pregovori ne postižu preko noći, već mogu potrajati i godinu-dvije.

Marko Rakar

Marko Rakar

Izvor: Pixsell / Autor: Marko Dimic

Poznati konzultant i IT stručnjak Marko Rakar tportalu je kazao kako je sporazum Googlea i Francuske korak u pravom smjeru te dobra vijest za izdavače i autore:

'Bilo bi sjajno kada bi Hrvatska postigla takav sporazum s Googleom. Fer je da Google plaća intelektualno vlasništvo drugih kompanija i autora i naravno da je dobrodošla vijest da se regulira takvo nešto. Oni će prije vjerojatno rješavati velika tržišta, no sve će to prije ili kasnije doći do nas.'

'U hrvatski prijedlog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima, koji uskoro ide na plenarnu sjednicu Sabora u prvo čitanje, uvrštene su sve odredbe iz Direktive o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu koje se tiču novinskih nakladnika. Predviđeno je uvođenje novog srodnog prava koje bi hrvatskim novinskim nakladnicima na internetu trebalo osigurati zakonski istovjetan položaj kakav imaju nakladnici u Francuskoj. Udio u takvoj naknadi predviđen je i za novinare. O iznosima tih udjela moraju pregovarati nakladnici i novinari putem svojih asocijacija, kaže Romana Matanovac Vučković s Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, inače voditeljica radne skupine za izradu Nacrta prijedloga Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima.

'Hrvatsko zakonsko rješenje vrlo je blisko francuskom i nastoji osigurati efikasnost u izvršavanju prava novinskih nakladnika na internetu, na korist cijele medijske industrije i svih njenih dionika. Novosti iz Francuske su dobre i dobro je da Google prihvaća demokratski donesene propise te izražava spremnost da ih poštuje i nadam se da će i agencije za zaštitu tržišnog natjecanja posljedično imati manje posla', dodaje.

'Važno je naglasiti da svaka država u Europskoj uniji, pa tako i Hrvatska, treba voditi računa prvenstveno o svojim nacionalnim prilikama i okolnostima. Vrlo je važno ostvariti cilj Direktive da svaki nakladnik i svi novinari na cijelom jedinstvenom digitalnom tržištu Europske unije mogu ostvarivati svoja prava, bez obzira na veličinu tržišta, i da je nužno kao rezultat primjene Direktive imati pluralizam medija te kvalitetno i profesionalno novinarstvo. Sadašnji prijedlog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima ide upravo u tom smjeru', zaključuje Matanovac Vučković.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!