POTENTNO TRŽIŠTE

Ovaj dvojac napravio je moćnu tražilicu koja može pronaći sve, a nastupaju na tržištu od deset milijardi dolara i drugačiji su od Googlea

08.05.2022 u 16:08

Bionic
Reading

Prije godinu dana Marin Smiljanić i Matej Ferenčević osnovali su startup Omnisearch, predstavivši istoimeno softversko rješenje koje omogućava pretraživanje svih tipova podataka – od audio i videomaterijala do dokumenata, fotografija, prezentacija i teksta. Tada su imali tek inicijalnu verziju proizvoda, bili bez prihoda i u potrazi za početnom nišom za njegovu validaciju

Godinu kasnije pioniri su u svojoj niši, a njihov uspjeh potvrđuju i rezultati – otkrili su edukacijsku industriju (EdTech) kao propulzivan tržišni segment u kojem postoji velika potražnja za njihovom tehnologijom te imaju snažan rast broja klijenata i njihova tehnologija danas doseže preko milijun krajnjih korisnika. Ostvarili su partnerstvo s tvrtkom izlistanom na kanadskoj burzi, od koje su dobili i nagradu za najboljeg partnera, te osigurali rundu investicije i proširili tim.

'Prva godina bila je sjajna i u sljedeće dvije do tri gledamo s iznimnim optimizmom', jasno kaže Marin Smiljanić, suosnivač i izvršni direktor tvrtke te nam pojašnjava kako funkcionira njihovo softversko rješenje i što ga razlikuje od Googlea. Naime integracijom Omnisearcha u stranicu njihovi klijenti omogućuju svojim krajnjim korisnicima pretraživanje svih vrsta sadržaja kroz jedno standardno sučelje, u čemu je Omnisearch prvi na tržištu.

Riječ je o tržištu od deset milijardi dolara, poznatom kao enterprise search, odnosno softveru za pretraživanje namijenjenom poslovnim korisnicima. Upravo fokus na poslovne korisnike razlikuje Omnisearchevo rješenje od Googlea, većini ljudi prvog pojma kad je riječ o tehnologiji za pretraživanje.

'Najveća nam je diferencijacija pretraživanje audio i videosadržaja, pri čemu je naš proizvod u stanju pronaći točne sekunde u kojima se pojavljuje neki pojam. Glavni je način na koji naši klijenti koriste tzv. site search – integriraju Omnisearch u svoje stranice i tako omogućuju neusporedivo bolje iskustvo pretraživanja sadržaja svojim krajnjim korisnicima. Većina etabliranih tvrtki u našem tržišnom segmentu primarno se fokusira na indeksiranje i pretraživanje teksta, što je itekako bitan aspekt. No većina sadržaja na webu nije tekstualna, štoviše udio teksta na webu iznosi ispod 25 posto i taj broj konstantno pada još od 2005. godine', pojašnjava.

Njihovo znanje i iskustvo savršeno se nadopunjuju

Ovaj mladi direktor rođen je u Zagrebu te je nakon završene XV. gimnazije (MIOC) diplomirao na Fakultetu elektrotehnike i računarstva (FER). Već je tijekom formalnog obrazovanja izgradio svoje polje interesa koje je obuhvaćalo raspodijeljene sustave, algoritme i umjetnu inteligenciju.

No svoju je karijeru prije pokretanja startupa počeo graditi kod globalnih tehnoloških giganta – najprije u Facebooku i zatim u SingleStoreu, startupu iz San Francisca koji je razvijao novu i značajno bržu bazu podataka. Potom je tri godine proveo u Amazonu i radio na AWS-u (Amazonovu oblaku) te na pametnom asistentu Alexi.

Dugogodišnje iskustvo u renomiranim tvrtkama bila je odlična odskočna daska za njega, kao i njegova poslovnog partnera Mateja Ferenčevića, tehničkog direktora (CTO) tvrtke te nekoć jednog od prvih inženjera u Memgraphu, danas jednom od najuspješnijih hrvatskih startupa.

Inženjerski tim žele graditi u Zagrebu

Zajedno vode tvrtku, ali na suprotnim stranama svijeta – Ferenčević iz Zagreba, a Smiljanić iz Vancouvera. Izazove im predstavlja vremenska razlika od devet sati, no veže ih, kaže Smiljanić, povjerenje i dobra online komunikacija pa većih poteškoća dosad nije bilo.

Tvrtku su osnovali u Kanadi, no od početka su inženjerski tim željeli graditi u Zagrebu, na što su trenutno najviše fokusirani.

'Na svakodnevnoj razini, pogotovo za startup, nema značajne razlike u poslovanju tvrtke u Kanadi i Hrvatskoj jer je daleko najveći dio vremena ionako posvećen radu na proizvodu i akviziciji korisnika. Postoje razlike, npr. u knjigovodstvu, a jedna je od većih razlika i to što je standardan ustroj tvrtke dioničko društvo, za razliku od društva s ograničenom odgovornošću u Hrvatskoj. S praktične nam je strane kanadsko sjedište olakšalo razgovore s investitorima jer su bolje upoznati s pravnim sustavima u Sjevernoj Americi i Ujedinjenom Kraljevstvu. I naravno, dostupnost alata je bolja, što se vidjelo po olakšanju kojim je popraćen dolazak Stripea u Hrvatsku prije nepunih mjesec dana', ističe Smiljanić.

Brzo su osvojili investitore, ali i velike tvrtke koje su im danas klijenti

Da se ovaj duo već na početku nametnuo kao potencijalni budući lider, potvrđuje i njihova prva runda financiranja, tzv. pre-seed. Naime u kolovozu prošle godine osigurali su 450.000 američkih dolara, odnosno tri milijuna kuna od fonda rizičnog kapitala GoAhead Ventures iz Silicijske doline.

'GoAheadov investicijski proces izuzetno je efikasan i trude se donijeti odluku unutar dva tjedna od prvog kontakta, što je gotovo bez presedana. Investicija nam je omogućila širenje tima, primarno u razvoju, prodaji i marketingu', navodi naš sugovornik.

Njihovi su klijenti pretežno tvrtke u edukacijskoj industriji koje nude edukacijske materijale, primarno u audio i videoformatu, od sasvim malih tvrtki do ozbiljnijih poduzeća kao što je OmniPro, lider u edukaciji za računovodstvenu struku u Ujedinjenom Kraljevstvu i Irskoj. Osim toga, Omnisearch koristi Thinkific, gigant u edukacijskoj industriji koji je 2021. izašao na kanadsku burzu. No Smiljanić kaže da se trenutno šire i na druge vertikale, primarno medijsku industriju. 'Suradnja je najvećim dijelom jednostavna jer nam je proizvod self-service i klijentima je lako isprobati i vidjeti ga u akciji. No za veće klijente i dalje imamo opciju izrade rješenja prema njihovim potrebama', pojašnjava nam.

Žele doći i do hrvatskih klijenata

Njihov je proizvod hit vani, no kakav je interes na domaćem tržištu? Smiljanić kaže da je bilo razgovora s potencijalnim klijentima u Hrvatskoj kojima se svidjela njihova tehnologija. Međutim prepreka je najčešće hrvatski jezik jer algoritmi za ekstrakciju podataka nisu na istoj razini kao za veće svjetske jezike. No vjeruje da će za nekoliko godina doći i do većeg broja hrvatskih klijenata.

Raduje ga i razvoj hrvatske IT scene; od domaćih jednoroga i uspješnih startupa do prepoznavanja potencijala među svjetskim tvrtkama s dijelovima timova u Hrvatskoj.

'Zahvaljujući tome polako dolazimo do kritične mase operativaca koji imaju iskustvo sa skaliranjem tvrtke ili funkcija unutar nje. Iako je već duže vrijeme jasno da imamo veliku količinu tehničkog i poduzetničkog talenta, taj je aspekt dosad nedostajao. Sve u svemu, jako sam optimističan što se tiče domaće IT scene i očekujem još mnogo uspjeha u sljedećih nekoliko godina', kaže mladi inovator. Trenutno su on i njegov partner fokusirani na zapošljavanje developera.

'Za tvrtku u našoj fazi bitno je da se kandidat dobro snalazi u svim aspektima tehnologije, od weba do back-enda i algoritama. Uzimamo u obzir priličan broj signala prilikom zapošljavanja: industrijsko iskustvo, vlastite projekte, natjecanja i slično. Naravno, obavljamo i razgovore s kandidatima na kojima postavljamo malo teža tehnička pitanja. No bitan je i netehnički dio, primarno žar i želja za radom u startupu. Glavna je stvar u sljedećoj godini proširivanje tima, naročito na inženjerskoj strani. Sa stajališta proizvoda ulagat ćemo u bolje algoritme za pretraživanje, omogućit ćemo klijentima značajno lakši unos podataka u Omnisearch, a u velikoj ćemo se mjeri fokusirati i na računalni vid', zaključuje Smiljanić.