financijsko izvješće

Izazovno razdoblje zbog učinaka Covida-19, ali Hrvatski Telekom je nastavio sa značajnim ulaganjima

29.10.2020 u 09:18

Bionic
Reading

Hrvatski Telekom, vodeći pružatelj telekomunikacijskih usluga u Hrvatskoj, objavio je na Zagrebačkoj burzi nerevidirane konsolidirane rezultate za devet mjeseci završenih 30. rujna 2020.

Situacija uzrokovana pandemijom bolesti COVID-19 utjecala je na poslovni razvoj u cijelom gospodarstvu te je njezine učinke neizbježno osjetio i Hrvatski Telekom. Kao izravna posljedica, u devet mjeseci 2020. ukupni su se konsolidirani neto prihodi smanjili za 221 milijun kuna, odnosno 3,9 posto u odnosu na devet mjeseci 2019. Smanjenje prihoda uzrokovano je manjom realizacijom prihoda od pokretnih telekomunikacija (175 milijuna kuna, odnosno 6,7 posto), prihoda od nepokretnih telekomunikacija (138 milijuna kuna, odnosno 5,5 posto) i raznih prihoda (11 milijuna kuna, odnosno 93,5 posto), a djelomično je neutralizirano većim prihodima od sistemskih rješenja (103 milijuna kuna, odnosno 18,3 posto).

Ipak, Hrvatski Telekom je, unatoč izazovnom okruženju, zabilježio solidne ukupne operativne performanse i razvoj. Ako pogledamo tromjesečni razvoj, prihodi su se u trećem tromjesečju 2020. stabilizirali usprkos negativnom učinku prihoda od posjetitelja u ljetnoj sezoni, uglavnom zahvaljujući rastu prihoda od sistemskih rješenja i postpaid usluga pokretnih telekomunikacija.

U devet mjeseci 2020. EBITDA nakon najmova smanjila se za 178 milijuna kuna, odnosno 8,0 posto, zbog smanjenja zabilježenog kako u HT Grupi u Hrvatskoj (164 milijuna kuna, odnosno 7,9 posto) tako i Crnogorskom Telekomu (14 milijuna kuna, odnosno 8,4 posto), ponajprije kao rezultat transakcije povezane s EvoTV-om u prvom tromjesečju 2019. i učinka pandemije bolesti COVID-19. Ako se isključi jednokratna transakcija povezana s EvoTV-om u prvom tromjesečju 2019., EBITDA nakon najmova bila je manja za 5,4 posto. Marža EBITDA-e nakon najmova iznosila je 37,5 posto.

Neto dobit nakon manjinskih udjela smanjila se za 118 milijuna kuna, odnosno 17,5 posto. Ukupna kapitalna ulaganja iznosila su 1.231 milijun kuna i bila su veća za 13,3 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Iako je okruženje i dalje nesigurno, i dalje očekujemo kako ćemo ostvariti revidirane ciljeve iz revidiranih izgleda za 2020. koje je Hrvatski Telekom objavio u drugom tromjesečju 2020. Očekujemo da će prihodi, za koje se prije predviđalo da će biti stabilni ili nešto manji u odnosu na 2019., biti manji za srednji do visoki jednoznamenkasti broj, kako je navedeno u srpnju u izvješću o rezultatima za drugo tromjesečje. Za EBITDA-u nakon najmova, za koju je prethodno predviđeno da će biti oko 38 posto očekujemo da će iznositi oko 39 posto. Očekivanja u pogledu kapitalnih ulaganja na razini su od 1,7 milijardi kuna. Kada je riječ o regionalnom širenju, ponovno ističemo da nastavljamo pratiti i procjenjivati potencijalne prilike za stjecanje.

  • +7
Hrvatski Telekom Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec

Izazovno razdoblje zbog učinaka pandemije bolesti COVID-19, ali se intenzivna ulaganja nastavljaju

Smanjenje prihoda kao posljedica učinaka pandemije bolesti COVID-19 premašilo je pozitivna poslovna kretanja s početka godine. Ipak, Hrvatski Telekom cijelo je vrijeme pružao podršku svojim korisnicima, poduzećima i društvu te je usprkos izazovnim izgledima i dalje usredotočen na provedbu svojeg plana ulaganja u kvalitetu mreže, uvođenje optičke infrastrukture i razvoj 5G tehnologije, koji su od ključne važnosti za gospodarski oporavak Hrvatske i tranziciju u digitalno društvo.

Predanost kakvu je Hrvatski Telekom pokazao u pružanju podrške društvu u trenutku kada je to najvažnije i poticanju programa digitalizacije kao temelja budućeg rasta dosad je nezabilježena, što je vidljivo i u povećanju ulaganja za više od 10 posto u odnosu na prošlu godinu.

U 2020. snažan naglasak stavljen je na izgradnju optičke infrastrukture i uvođenje nepokretne pristupne mreže sljedeće generacije (NGA) radi povećanja pokrivenosti optičkom mrežom, koja je budućnost nepokretne mreže i primarni preduvjet za digitalizaciju zemlje. U devet mjeseci 2020. Hrvatski Telekom osigurao je pokrivenost FTTH-om za dodatnih 43.000 kućanstava u području pristupne mreže, čime je obuhvaćeno ukupno 324.000 kućanstava (rast od 20 posto u odnosu na prošlu godinu) čime Hrvatski Telekom prati svoj plan uvođenja optičke infrastrukture do kraja ove godine.

Naša optička pristupna mreža (FTTx) sada je dostupna za ukupno 475.000 kućanstava (rast od 11 posto u odnosu na prošlu godinu). Znatna ulaganja u modernizaciju mreže koja je Hrvatski Telekom proveo tijekom godina, pri čemu je najveće u proteklih 10 godina zabilježeno 2019., rezultirala su poboljšanjima kako nepokretne tako i pokretne mreže te osiguravanjem najboljeg iskustva mreže na tržištu, dobivanjem nekoliko neovisnih nagrada i potvrdom da mreža Hrvatskog Telekoma ima status vodeće mreže. Nakon dviju Ookla nagrada za najbržu pokretnu mrežu u Hrvatskoj („Fastest Mobile Network”) i za najbolju pokrivenost pokretnom mrežom („Best Mobile Coverage”), Hrvatski Telekom primio je i nagrade za najbolju pokretnu mrežu („Best in Test”) te za najbolju pokrivenost širokopojasnim pristupom („Best Broadband Coverage”) na temelju međunarodne analize koju je proveo umlaut (bivši P3).

Nakon modernizacije pokretna mreža Hrvatskog Telekoma spremna je za 5G tehnologiju. Važnost te tehnologije ne može se dovoljno naglasiti zbog njezine široke primjene i sposobnosti da zadovolji potrebe Hrvatske, a to su razvoj pametnih gradova, pružanje boljih zdravstvenih usluga, postizanje veće energetske, poljoprivredne i prometne učinkovitosti te primjena 5G tehnologije kao temelja gospodarskog rasta. Hrvatski Telekom predvodnik je u segmentu 5G tehnologije te nastavlja s njezinim testiranjem kako bi je pripremio za komercijalno pokretanje.

Osim činjenice da je Hrvatski Telekom tržišni lider, neprekidno nastojimo biti bolji, učinkovitiji, pružiti korisnicima najbolje iskustvo i stvoriti još veću vrijednost za dioničare. I upravo tu ulaganja imaju ključnu ulogu te su bitna za pripremu društva za budući uspjeh kao i pružanje podrške gospodarstvu kako bi se vratilo na put rasta. Primjer je takvih ulaganja produljenje Sporazuma o uslugama upravljanja (MSA) za izgradnju i održavanje nepokretne i pokretne telekomunikacijske infrastrukture, nadzor telekomunikacijske mreže i terensko održavanje aktivne pristupne mreže i pasivne mreže, koje su Hrvatski Telekom i Ericsson Nikola Tesla Servisi d.o.o. potpisali u kolovozu s trajanjem do 2023. i u okvirnoj vrijednosti većoj od 1,6 milijardi kuna. Hrvatski Telekom nastavlja ispunjavati i svoje obećanje da će sve povezati s prilikama koje nudi digitalizacija te mu je dodijeljeno 13 sporazuma o bespovratnim sredstvima u okviru poziva za izgradnju mreža sljedeće generacije (NGN) / pristupnih mreža sljedeće generacije (NGA) u „bijelim područjima” NGA-a ukupne vrijednosti od 820,5 milijuna kuna, od čega bespovratna sredstva iznose 323,2 milijuna kuna.

Provedba tih 13 projekata, koji se financiraju sredstvima iz europskih strukturnih i investicijskih fondova, omogućit će izgradnju NGA mreže te brzog i ultrabrzog širokopojasnog pristupa mrežnoj infrastrukturi za dodatnih 149.000 privatnih, poslovnih i javnih korisnika u udaljenim, rijetko naseljenim i slabije razvijenim područjima Hrvatske.

U trećem tromjesečju vidljivo je poboljšanje trenda u odnosu na prošlu godinu i pozitivan razvoj penetracije digitalnih kanala

Pandemija bolesti COVID-19 pokazala je koliko su ICT industrija i digitalizacija važne za pojedince, poduzeća i društvo. Svjedoci smo sve veće potrebe za digitalizacijom te sve ukazuje na smjer u kojem će se taj trend nastaviti.

Usprkos izazovnom okruženju, pozitivni poslovni trendovi u segmentima postpaid usluga pokretnih telekomunikacija, televizijskih usluga i podatkovnog poslovanja Hrvatskog Telekoma te ICT rješenja postali su još izraženiji u trećem tromjesečju. To je osobito vidljivo u pozitivnim trendovima u prodoru i upotrebi digitalnih kanala, odnosno snažnom rastu upotrebe aplikacije Moj Telekom, ključne poluge za digitalizaciju korisničkog iskustva, koja je na kraju rujna 2020. imala više od 560.000 korisnika (rast od 72 posto u odnosu na prošlu godinu) i čiji je prodor sada na razini od 47 posto pretplatničke baze. Magenta 1, konvergirana usluga, bilježi primjetan rast te je upotrebljava 257.000 kućanstava (rast od 7,5 posto u odnosu na prošlu godinu) i 31.000 poslovnih korisnika (rast od 3,3 posto u odnosu na prošlu godinu).

Pozitivna kretanja u pogledu smanjenja naknada za upotrebu radiofrekvencijskog spektra, dok je naknada za pravo puta još uvijek previsoka

Hrvatski Telekom pozdravio je odluke Vlade o znatnom smanjenju naknada za upotrebu radiofrekvencijskog spektra kojima se osigurava dodatan poticaj za daljnja ulaganja u pokretne mreže, osobito s obzirom na predstojeće doba 5G tehnologije.

Međutim, Hrvatski Telekom još uvijek plaća vrlo visoke naknade za pravo puta, koje su prepreka daljnjim ulaganjima u optičke mreže kao glavni preduvjet za digitalizaciju zemlje u odnosu na europske predvodnike. Kako to pokazuju njegova znatna ulaganja, Hrvatski Telekom i dalje je usredotočen na podupiranje gospodarstva zemlje, ali napominje da bi takva važna ulaganja imala još veći učinak u okruženju koje u većoj mjeri pogoduje ulaganjima i koje bi omogućilo dodatno ubrzavanje rasta pružanjem podrške uvođenju optičke infrastrukture u cijeloj Hrvatskoj.

Snažna usredotočenost na povrate za dioničare

U devet mjeseci 2020. Hrvatski Telekom je u okviru svojeg tekućeg Programa otkupa vlastitih dionica na Zagrebačkoj burzi stekao dodatnih 428.909 dionica Društva. Za stjecanje dionica Društva u devet mjeseci 2020. Hrvatski Telekom je platio ekvivalentnu vrijednost od 72,8 milijuna kuna. Od početka Programa do 30. rujna 2020. Hrvatski Telekom je na Zagrebačkoj burzi stekao ukupno 1.548.749 vlastitih dionica.

Za navedeno stjecanje dionica Hrvatski Telekom je platio ekvivalentnu vrijednost od 254 milijuna kuna. Uprava je u ožujku 2020. usvojila izmjene odredaba Programa otkupa vlastitih dionica, kojima su u svrhu učinkovitije provedbe programa uklonjena određena ograničenja u pogledu svakodnevnog trgovanja (opseg i cijena). U srpnju je Glavna skupština potvrdila zajednički prijedlog Uprave i Nadzornog odbora za raspodjelu neto dobiti za 2019. Iznos od 8,00 kuna predstavlja omjer isplate dividende u odnosu na ostvarenu dobit Društva od 90,2 posto . Na dan 12. listopada Hrvatski Telekom prenio je svoje dionice sa Službenog tržišta na Vodeće tržište Zagrebačke burze. Uvrštenje na Vodeće tržište Zagrebačke burze najnovija je potvrda najviše razine korporativnog upravljanja u skladu s kojim poslujemo.

Uz činjenicu da je Hrvatski Telekom najveći privatni investitor u digitalizaciju Hrvatske i da je dionica Hrvatskog Telekoma jedna od najlikvidnijih na tržištu, ulazak na Vodeće tržište potez je koji pozdravlja i zajednica investitora jer ne samo da potvrđuje status „blue chip” dionice Hrvatskog Telekoma, već je i jak signal da su dionice Hrvatskog Telekoma vrijedno i razborito dugoročno ulaganje.

Osvrćući se na poslovne rezultate za devet mjeseci 2020. godine, Kostas Nebis, predsjednik Uprave Hrvatskog Telekoma, izjavio je: „Usprkos aktivnostima koje smo poduzeli kako bi se prilagodili trenutnim okolnostima, a koje su rezultirale konkretnim poboljšanjima u našem poslovanju, COVID-19 nastavlja obilježavati 2020. godinu i neizbježno je utjecao na naše rezultate u prvih devet mjeseci. Ipak, unatoč izazovnom poslovnom okruženju i izgledima, Hrvatski Telekom ostaje usredotočen na daljnju provedbu svojeg plana ulaganja za 2020. godinu pružajući podršku korisnicima, poduzećima i društvu kako bi pronašli načine za prevladavanje trenutačne situacije.

Dvoznamenkasti rast ulaganja u odnosu na isto razdoblje prošle godine svjedoči kako smo nastavili sa značajnim ulaganjima u kvalitetu mreže koja je temelj poslovnog razvoja. Dapače, čak smo ubrzali uvođenje optičke mreže i pripreme za razvoj 5G tehnologije, koje su ključne poluge za digitalizaciju, razvoj i gospodarski oporavak Hrvatske. Ponosni smo na činjenicu da je Hrvatski Telekom pokretač digitalizacije i ostajemo predani svojemu cilju povezivanja svih s prilikama koje digitalizacija donosi. Ovo je vrijeme u kojemu mi kao ključni pokretač i pouzdan partner pružajući ključne usluge i omogućavajući da su svi povezani nastavljamo dokazivati svoju važnost i stvaramo vrijednost za gospodarstvo i društvo.”