ogroman zahvat

INA gradi podzemni štit ispod riječke rafinerije: Ovo je jedan od ključnih izazova naše generacije

09.07.2025 u 11:57

Bionic
Reading

INA kreće u izgradnju hidrauličke barijere ispod Rafinerije nafte Rijeka, jednog od ključnih infrastrukturnih i ekoloških zahvata u novijoj povijesti kompanije. Cilj je trajno spriječiti širenje povijesnog onečišćenja prema moru i osigurati dugoročnu zaštitu kostrenskog podmorja

Projekt vrijedan šest milijuna eura realizirat će međunarodni konzorcij predvođen tvrtkama Lamor i Litoclean, globalno specijaliziranim za sanaciju tla i zaštitu okoliša. Radovi će se odvijati u tri faze tijekom dvije godine, a završetak i puna implementacija očekuju se 2027. godine.

Umjetna depresija za zadržavanje fluida

Središnji dio rješenja je izgradnja hidrauličke barijere s depresijama – sustava bušotina koje će se izvesti uz samu obalu na poluotoku Urinj, ispod rafinerije. Te će bušotine stvoriti umjetnu najnižu točku u podzemlju, što će omogućiti kontrolirano prikupljanje tekućina i spriječiti njihov prodor prema Jadranskom moru.

U prvoj fazi predviđeno je izvođenje pet testnih bušotina i niz dodatnih analiza koje će dati uvid u kretanje fluida u krškom terenu. Nakon toga slijedi izgradnja cijelog sustava i postavljanje opreme za stalno crpljenje i monitoring.

Mjere zaštite već su u tijeku

I dok se razvija trajno rješenje, INA paralelno provodi niz kratkoročnih i srednjoročnih mjera zaštite mora. Trenutno je aktivno 33 bušotina, a planira se izgradnja još 40 tijekom ove i sljedeće godine.

Bušotine imaju jasno definiranu funkciju – one s ugljikovodicima su aktivne i sadržaj se upućuje na obradu, dok se bušotine s vodom koriste za nadzor. Kako navode iz Ine, ništa iz tih sustava ne završava u moru.

Teren ispod rafinerije dodatno je izazovan – riječ je o geološki kompleksnom krškom području, povijesno kontaminiranom, a dodatno destabiliziranom potresima i ekstremnim plimama. Kao odgovor na te uvjete, INA je već postavila prilagodljive oceanske brane, a u tijeku je i ishođenje dozvola za trajnu ugradnju.

Pouke iz Španjolske: Dokazana učinkovitost

„Naš tim posjetio je dvije rafinerije u Španjolskoj koje su imale slične probleme. Riječ je o jednoj aktivnoj i jednoj zatvorenoj lokaciji, na kojima je unatoč prestanku rada dolazilo do istjecanja. Na obje lokacije ovo je rješenje dalo odlične rezultate, što nam daje dodatno povjerenje“, izjavio je Bojan Lončar, rukovoditelj Upravljanja održavanjem Rijeka.

Cilj je, dodaje, trajna zaštita mora, ali i jasan odgovor lokalnoj zajednici, koja godinama prati stanje oko rafinerije.

‘Smatramo ovo ključnim izazovom naše generacije’

„Svjesni smo da se ispod rafinerije nalaze zaostali ugljikovodici i da je podzemlje kontaminirano. Pronalazak trajnog rješenja jedan je od naših najvećih prioriteta“, naglasio je Goran Pleše, operativni direktor Rafinerija i marketinga u Ini.

„U suživotu smo s lokalnom zajednicom dugi niz godina. Želimo da rafinerija i dalje radi – ali na održiviji način. Smatram da je ovo jedan od ključnih izazova naše generacije, i uvjeren sam da ćemo ga savladati“, dodao je.

Tko su partneri?

Tvrtke Lamor i Litoclean ubrajaju se među vodeće svjetske stručnjake za zaštitu okoliša, s posebnim fokusom na sanaciju tla, upravljanje otpadom i obradu onečišćenih voda. Njihove tehnologije obuhvaćaju sve – od sanacije naftnih izlijevanja do reciklaže plastike i biološke remedijacije.

Upravo njihovo uključivanje u ovaj projekt jamči primjenu najsuvremenijih tehnoloških rješenja u zaštiti hrvatskog priobalja.