UGLAVNOM USLUŽNO OSOBLJE

Hrvati na kruzerima zarađuju i do 4.000 dolara na mjesec

Bionic
Reading

Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju otvorile su se nove mogućnosti na tržištu rada u pomorstvu, što će povećati broj hrvatskih građana na velikim turističkim brodovima. Može se očekivati i pojačan interes hrvatskih radnika za rad na brodu, zbog veće sigurnosti i prava radnika temeljem konvencije Maritime Labour, koja je u punom opsegu na snazi od 20. kolovoza ove godine, a Hrvatska je jedna od potpisnica, pita se Poslovni dnevnik

Posrednici u zapošljavanju hrvatskih radnika u industriji plovidbe poručuju pritom da se hrvatski građani ne moraju brinuti o potražnji, jer su već godinama u svjetskim kompanijama na glasu kao dobri radnici u uslužnim djelatnostima. O tome govori i podatak da svjetskim morima za kompanije poput Carnivala trenutačno plovi oko 100 hrvatskih top-menadžera te dvjestotinjak srednjih menadžera koji su na brod došli kao najniže rangirani radnici i napredovali, piše poslovni.hr.

Godišnje iz Hrvatske na kruzere trbuhom za kruhom otputuje oko 300 hrvatskih građana, otkriva Siniša Golac, suvlasnik zagrebačke agencije Uspinjača.

Jedna je to od dviju agencija u Hrvatskoj koje posreduju u zapošljavanju hrvatskih građana na brodovima pod stranom zastavom, a tržište dijeli s agencijom A Priori iz Lovrana. Uspinjača pokriva najveće igrače u industriji turističkih putovanja kao što su Carnival Cruise, Costa Cruseros, Royal Caribbean International, Norwegian Cruise Line, a A Priori radi s Carnival Cruise Lineom.

'Naši klijenti uglavnom su u dobi između 21 i 30 godina, imaju srednju stručnu spremu i znaju engleski te po mogućnosti još jedan svjetski jezik. Poželjno je određeno iskustvo na radnom mjestu za koje se prijavljuju. Europski građani, pa i Hrvati, tradicionalno rade kao servisno osoblje, dijelom zato što znaju jezike, te se pokazalo da su kompanije zadovoljne njihovim radom, što pokazuje izuzetno visok udjel hrvatskih građana u menadžmentu. I naš 25-godišnji rad na posredovanju pridonio je tome da se hrvatski građani profiliraju u tom segmentu', kaže Golac.

Napominje da će se angažman hrvatskih građana na brodovima pod stranom zastavom povećati zbog ulaska u EU, jer su povoljnija pravila u plaćanju doprinosa. Golac otkriva da je zbog toga interes za hrvatskim radnicima već pokazala talijanska Aida, kojoj su zbog strukture gostiju važni radnici sa znanjem njemačkog.

Kandidati koji se u razgovoru s agencijom i kompanijom pokažu prikladnima potpisuju ugovor koji podrazumijeva od šest do osam mjeseci boravka na moru i dva do tri mjeseca odmora, uz definiran datum povratka na more. Ugovor je na neodređeno i na radniku je odluka koliko će dugo raditi. Najviše se traže konobari, koji uz sobare mogu i najviše zaraditi, do 4.000 dolara na mjesec, dok su 'šminkerska' radna mjesta puno slabije plaćena, objašnjava Suzana Viskić Žagar, vlasnica agencije A Priori.

'Što se više fizički radi, to se više može zaraditi, jer se konobari plaćaju iz napojnica, a recepcionari, fitnes treneri, odgajatelji, pa čak i menadžeri u restoranima imaju fiksne plaće. Tijekom prvog ugovora nećete zaraditi za kuću jer ga kompanije tretiraju kao edukaciju, može se zaraditi oko tisuću dolara mjesečno, no uz puno truda može se napredovati', kaže Viskić Žagar.