najnesretnija generacija

Kineska mladež čista je suprotnost vršnjaka na Zapadu: Nacionalisti su, bogatiji i školovaniji od roditelja, a kritiziranje vlasti smatraju izdajom

07.08.2022 u 14:07

Bionic
Reading

Generacija Z brzo postaje sila na koju treba računati u cijelom svijetu, ali nisu svi iz te generacije isti. Pripadnici kineske generacije Z, one rođene između 1997. i 2012. godine, nisu toliko voljni sukobiti se s vladom kao njihovi vršnjaci na Zapadu, a koji su pak posebno zainteresirani za socijalnu pravdu, navode istraživači iz investicijske banke Jefferies. Djelomično je razlog to što su mladi Kinezi daleko veći nacionalisti, pri čemu im je kritiziranje Komunističke partije, koja vodi Kinu, slično izdaji zemlje

Odrastanje pod utjecajem kineskog interneta, definiranog sustavom masovne cenzure, kolokvijalno poznatog kao Veliki kineski vatrozid, prema Jefferiesovim istraživačima, samo je jedna od mnogih razlika između kineske generacije Z i one na Zapadu.

Generaciju Z čini dvije milijarde ljudi u svijetu – ili 25 posto globalne populacije – i uskoro će postati najveća svjetska skupina potrošača. Kao prva generacija digitalnih domorodaca na svijetu, većina svakodnevnih aktivnosti generacije Z – od druženja preko kupnje do igranja, kao i prijevoz i dostava hrane – odvija se online.

Odrastanje u digitalnom dobu njegovalo je liberalniji svjetonazor u generaciji Z u SAD-u i na Zapadu, prema Jefferiesu. Generacija Z 'još više podržava progresivne politike i ideje nego milenijalci' – oni rođeni između 1981. i 1996. – i strastveni su oko klimatskih promjena, rasne pravde, prava žena i LGBTQ osoba te socioekonomske nejednakosti, stoji u izvješću banke. Studija konzultantske kuće EY iz 2021. poduprla je to stajalište, otkrivši da više od 80 posto američke generacije Z vjeruje da su klimatske promjene, rasizam i oružano nasilje značajni problemi. Više od trećine njih sudjelovalo je na političkom skupu ili prosvjedu, podržalo politički pokret ili potpisalo peticiju za cilj s kojim se slažu, navodi EY.

Ipak, 'kineska generacija Z jako se razlikuje od zapadnog arhetipa', napisali su Jefferiesovi istraživači. 'Veliki kineski vatrozid odvaja kinesku generaciju Z od Zapada. Rastući nacionalizam iznjedrio je kineski identitet. Mnogi mladi ljudi spremni su žestoko braniti državu od kritika koje smatraju izdajničkima', napisali su.

U posljednja dva desetljeća kineske su vlasti ograničile pristup zapadnim web stranicama. Usluge poput Facebooka, WhatsAppa, Instagrama i YouTubea zabranjene su u Kini. No zato bilježe 'procvat ekosustava kineskih zamjena', poput web stranice za bloganje Weibo, aplikacije za razmjenu poruka i društvene mreže WeChat te videoplatforme Douyin (TikTokova sestrinska aplikacija u Kini), čiji je sadržaj podložan državnoj cenzuri te je potaknuo uspon nacionalizma među mladima, prenosi Fortune.

  • +22
Wuhan, Kina Izvor: EPA / Autor: STR

Veći potrošači od prethodnih generacija

Kina je u posljednjih nekoliko desetljeća uložila velik novac u obrazovanje mladih ljudi, s velikim uspjehom. Generacija Z je 'bogatija, bolje obrazovana i s izraženijom individualnošću od svojih roditelja', navode iz banke Jefferies. Tu je i kineska politika jednog djeteta – oko 60 posto kineske generacije Z jedinci su u svojim obiteljima i odrasli su u vrijeme ogromnog gospodarskog rasta zemlje, za razliku od njihovih roditelja.

To znači da su veći potrošači. Kineska generacija Z čini 15 posto potrošnje kućanstava, u usporedbi s četiri posto generacije Z u SAD-u i Ujedinjenom Kraljevstvu. Potrošnja u Kini porast će četiri puta, na 2,4 trilijuna dolara do 2035., prema financijskoj tvrtki China Renaissance. I u SAD-u i u Kini generacija Z naslijedit će trilijune. Mladi Amerikanci u iduća će dva desetljeća zaraditi 78 trilijuna dolara od baby boomera i prethodne 'tihe generacije'. No u Kini manja obitelj znači da je manje vjerojatno to da će kineska generacija Z dijeliti svoje nasljedstvo, što bi moglo rezultirati s više novca u njihovim džepovima, kaže Jefferies.

Rastući nacionalizam mladih u Kini utječe na navike potrošnje. Mnogi mladi Kinezi izbjegavaju strane robne marke i prihvaćaju guochao – robu proizvedenu u Kini koja uključuje tradicionalne kineske boje, dizajn i povijest – preoblikujući način na koji strani brendovi pristupaju kineskom tržištu, rekla je za Fortune Denise Cheng, analitičarka u Daxue Consultingu, tvrtki za istraživanje tržišta usmjerenoj na Kinu.

Međutim iako je kineska generacija Z obrazovanija i imućnija od svojih roditelja, zemlja sada ima premalo službenih poslova za njih, prenosi Fortune.

  • +15
Kina Izvor: EPA / Autor: WU HONG

Izgledi za kinesku generaciju Z

Najobrazovanija generacija u povijesti Kine suočava se s krizom zbog nezaposlenosti, skokom cijena nekretnina i velikim gospodarskim usporavanjem. Pandemija bolesti COVID-19 naštetila je zapošljavanju generacije Z u cijelom svijetu. Ali nezaposlenost među kineskom generacijom Z viša je nego u mnogim razvijenim gospodarstvima.

Gotovo 11 milijuna kineskih studenata ovog ljeta diplomirat će na sveučilištima, ali značajan postotak njih neće moći pronaći posao. Nezaposlenost mladih u Kini iznosi 19,3 posto, u usporedbi s 8,1 posto u SAD-u i 7,8 posto u Južnoj Koreji. Ta mješavina nezaposlenosti mladih i usporavanja gospodarskog rasta znači da bi se kineska generacija Z mogla oblikovati u 'najnesretniju generaciju moderne Kine', napisao je u Bloombergu Shuli Ren ranije ove godine.

Nacionalna hiperkompetitivna školska i radna kultura pomogle su popularizaciji internetskog pokreta predvođenog mladima koji prihvaća 'involuciju' – suprotno od evolucije – što se odnosi na stagnaciju. Victor, 25-godišnji student na magisteriju u Guangzhouu, ranije je rekao za Fortune da 'kinesko društvo kaže da možete biti uspješni samo ako idete u dobru školu, dobijete dobro plaćen posao s visokim statusom i kupite kuću. Ali sada se to čini gotovo nemogućim'.