UZLET CIJENA

Brodarske kompanije lani grebale po dnu, a ove godine njihove su dionice pravi burzovni hit. Istražili smo što se to događa na Zagrebačkoj burzi

12.07.2021 u 12:32

Bionic
Reading

Dionice brodara ove godine pravi su hit na Zagrebačkoj burzi. Nakon dugog razdoblja niskih cijena vozarina ove godine pokazatelji su znatno povoljniji pa su uzletjele i cijene dionica. Među najvećim dobitnicima su brodari koji prevoze rasute terete

Indeks BDI, koji reflektira cijene transporta rasutih tereta za glavne tipove brodova (Capesize, Panamax i Supramax), nakon izbijanja pandemije koronavirusa dosegnuo je najnižu razinu u deset godina. Koronakriza je dodatno iscrpila brodarske kompanije koje se već godinama bore s niskim vozarinama.

Vodeći hrvatski brodari zaključili su 2020. s velikim gubicima i neizvjesnom budućnošću. No intenziviranjem cijepljenja započeo je oporavak svjetskog gospodarstva, što je dovelo do stabilizacije svjetskih trgovinskih pravaca.

Jačanje potražnje kineskih čeličana za željeznom rudačom u kombinaciji s oporavkom proizvodne aktivnosti u ostatku svijeta i manjkom brodova za rasuti teret na svjetskom tržištu dovelo je do naglog povećanja vozarina. Indeks BDI od veljače se gotovo utrostručio, dostigavši najvišu razinu u posljednjih deset godina.

Povoljni vjetrovi na brodarskom tržištu povukli su i cijene dionica brodarskih kompanija. Među četiri brodara čije su dionice izlistane na Zagrebačkoj burzi najveći rast zabilježio je Jadroplov. Od početka godine cijena dionice splitskog brodara u većinskom državnom vlasništvu skočila je više od pet puta (s devet na 47 kuna).

Uz rast cijena vozarina, na oporavak cijene utjecala je nedavna vijest o refinanciranju kredita i zatvaranju svih obveza prema dosadašnjem kreditoru Alterna Capital Partnersu. Splitska kompanija, koja raspolaže s pet brodova tipa Supramax starosti 15 godina, već duže vrijeme bavi se restrukturiranjem i pronalaženjem strateškog partnera.

Jadroplov je nedavno smanjio temeljni kapital i otvorio prostor za dokapitalizaciju, što bi trebalo donijeti i pomlađivanje flote.

Snažan rast bilježi i dionica Atlantske plovidbe te postiže najveću likvidnost na burzi. Dubrovačka kompanija, koja ima 12 brodova u floti, već je u prvom tromjesečju preokrenula negativne trendove, ostvarivši dobit od 12 milijuna kuna. Skok indeksa BDI nagovještava još bolji rezultat u drugom kvartalu, što je potaknulo uzlet cijene dionice nadomak najviše razine u posljednje tri godine.

Na putu oporavka našla se i dionica kompanije Alpha Adriatic (bivša Uljanik plovidba), koja se prošle godine našla na rubu stečaja. Nakon turbulentnog razdoblja obilježenog velikim gubicima pulska kompanija ušla je u mirnije vode. Krajem prošle godine s vjerovnicima je zaključila predstečajnu nagodbu, kojom je otpisano oko 90 milijuna kuna dugova.

U prvom tromjesečju Alpha Adriatic ostvarila je neto konsolidiranu dobit od 24,3 milijuna kuna i prodajom broda Champion Istra smanjila je financijske obveze.

Pozitivan trend nije zahvatio dionicu Tankerske plovidbe NG, koja posluje u drugom tržišnom segmentu, tankerskom prijevozu. Za razliku od vozarina za rasute terete, vozarine na tankerskom tržištu ne stoje dobro.

U pandemijskoj godini varirale su od rekordno visokih, prouzročenih negativnom cijenom nafte i znatnim skladištenjem u brodovima, do iznimno niskih u drugoj polovici godine. U ovoj godini zabilježile su blag oporavak, ali se i dalje nalaze osjetno ispod petogodišnjeg prosjeka.