upozorenje sa sjevera

'Banke u Hrvatskoj i Europi bit će u ozbiljnim problemima već za pet godina'

07.11.2018 u 12:53

Bionic
Reading

Potpredsjednik Gartnera, analitičar David Furlonger, prije nekoliko dana na konferenciji u Australiji izjavio je kako će do 2030. godine '80 posto tradicionalnih financijskih tvrtki propasti, postati beznačajnima ili postojati samo formalno, bez stvarnog tržišnog natjecanja'. Na tu se izjavu osvrnuo Daniel Döderlein, jedan od vodećih europskih 'fintech' poduzetnika, osnivač prve platforme za mobilna plaćanja u Skandinaviji, regiji u kojoj više od 65 posto populacije danas na dnevnoj osnovi koristi sustave mobilnih plaćanja i koji vodi tvrtku Auka. Riječ je o prvoj licenciranoj financijskoj platformi koja u cijelosti radi na Googleovu oblaku

Döderlein je rekao kako će se ovaj trend koji predviđa Gartner dogoditi u Europi, uključujući Hrvatsku, i to puno prije od predviđene 2030. godine.

Dodao je kako ćemo u početku svjedočiti promjenama u načinu plaćanja zbog regulatornih i velikih tehnoloških promjena.

'Nova europska direktiva o plaćanju (PSD2) obvezuje banke da trećim stranama daju pristup računima korisnika. Pametni telefoni su svuda oko nas, a postoje i brojne talentirane tvrtke s odgovarajućim licencama koje su spremne ponuditi svoje usluge tržištu kroz aplikacije za mobilna plaćanja koje su mnogo bolje od onih što trenutačno nude banke. Kao što smo vidjeli širom Skandinavije, Kine, a u posljednje vrijeme i u SAD-u, nove aplikacije za mobilna plaćanja mogu cijelo tržište preuzeti i u nekoliko mjeseci, ne godina', rekao je Döderlein te nastavio:

'Vidjeli smo što se dogodilo u Indiji kada je uvedena regulativa slična europskom PSD2: Google nije nimalo oklijevao te je sam predstavio aplikaciju za mobilna plaćanja nazvanu Tez. U manje od godinu dana ona je skinuta 55 milijuna puta, a nedavno su objavili i kako će tvrtka koja je upravljala Tezom sada postati dio globalnog brenda Google Pay, zajedno s Android Payom.'

U nastavku je komentirao:

'Stvari su zaista vrlo jednostavne. Banke moraju postati pružatelji usluga koje u svoj fokus stavljaju korisnika – što znači da moraju rješavati stvarne probleme korisnika, a najjednostavniji problem koji mogu riješiti upravo su česti problemi s plaćanjima. U očaju, uglavnom zbog toga što ne mogu ponuditi dobra rješenja koja su usklađena s dugoročnim ciljevima banaka, bankama je vjerojatno primamljivo i u Hrvatskoj surađivati s igračima kakvi su Apple Pay i Google Pay.

U oba se slučaja radi o velikim brendovima koji privlače mnogo pažnje i na prvi pogled daju bankama barem neku dozu inovacije kojom se mogu pohvaliti. Banka tada može reći da je inovativna, barem zasad, uz mali rizik za svoje poslovanje u pogledu gubitka korisnika ili prihoda. Svjedočili smo već da je u kolovozu Google Pay pokrenut u Hrvatskoj, što je za ovog tehnološkog giganta bio jedan od prvih takvih iskoraka u regiji.

Međutim banke moraju biti svjesne da ova suradnja dolazi s vrlo realnim rizikom da tehnološka tvrtka (pretpostavimo u ovom slučaju da i dalje govorimo o Googleu), u trenutku kada to bude smjela učiniti zbog regulative PSD2, jednostavno isključi banku kao partnera iz cijelog procesa te da se umjesto toga usredotoči na model koji je postao toliko popularan u Indiji. Ove tvrtke nemaju nikakvih obaveza prema bankama – samo prema korisnicima; i bez imalo želje da ispadnem previše iskren, već znamo da tvrtke poput Googlea puno bolje od banaka znaju kako udovoljiti svojim korisnicima da oni budu sretni i kako ih zadržati.

Iz Gartnera smo tako mogli čuti da ćemo vidjeti kraj banaka do 2030. U Hrvatskoj, nakon što direktiva PSD2 bude u cijelosti implementirana, neće trebati čekati mnogo da se korisnici naviknu na bolje načine bankarstva i plaćanja. Predviđam da će se većina banaka početi suočavati s ovakvom sudbinom već mnogo ranije, čak i oko 2023. godine – svega pet godina od danas.'

Analitičar Furlonger je, naime, rekao kako se termin 'tvrtke koje nude tradicionalne financijske usluge' odnosi na postojeće banke, uz ogradu da će to biti sudbina banaka samo ukoliko se nastave ponašati u skladu s opisom – nudeći tradicionalne usluge te poslujući po 'modelu poslovanja i operacija iz 20. stoljeća'.

Gartnerovo istraživanje među izvršnim direktorima tvrtki (CEO Survey) za 2018. pokazalo je da direktori banaka nastavljaju davati veći prioritet rastu prihoda, ali je primjetan pomak prema učinkovitosti i poboljšanju produktivnosti s fokusom na bolji menadžment, te je zaključeno kako banke prvenstveno očekuju rast u ovom području. Ovaj korak također znači da se ponuđači financijskih usluga jednostavno ne fokusiraju na transformaciju svojega digitalnog poslovanja te potpuno zanemaruju taj aspekt rasta poslovanja.

Pete Redshaw, potpredsjednik Gartnera, kaže kako je ovakav stav izvršnih direktora prilično opasan jer ne prepoznaju transformacijski učinak koji nosi digitalna tehnologija. On tvrdi kako su ovakav stav i loše predviđanje budućnosti djelomično krivi za ranjivost financijske industrije kojoj je izložena zbog novopridošle konkurencije digitalnih tvrtki.

Analitičari iz Gartnera kažu kako će, među 20 posto financijskih institucija i tvrtki koje prežive, jedna grupa odlučiti pretvoriti se u fintech tvrtke. Također, Furlonger naglašava da će iza ovih promjena na tržištu u velikoj mjeri stajati regulatorne promjene te promjene u demografiji i ponašanju korisnika koje variraju od zemlje do zemlje.