PAD PROIZVODNJE

Utjecaj koronavirusa na europsku industriju automobila - katastrofalne brojke govore sve!

04.06.2020 u 08:24

Bionic
Reading

Proizvodni gubici na razini cijele Europske unije zbog obustave rada tvornica dosad iznose najmanje 2.446.344 motornih vozila, odnosno toliko ih je manje proizvedeno u ovom periodu

Ovih dana svjedoci smo popuštanja rigoroznih mjera koje su vlade EU zemalja i Velike Britanije poduzele posljednjih nekoliko mjeseci u sprječavanju širenja kronavirusa. Već i sada je jasno da će se nastale štete u ekonomskom, a naravno i zdravstvenom pogledu zbrajati i analizirati, ne mjesecima, već godinama koje dolaze. Naravno, nitko pa čak niti zdravstveni stručnjaci nisu posve sigurni što nas očekuje u narednim mjesecima po pitanju pandemije COVID-19 u cijelom svijetu.

No život očito ne smije stati, a jedna od mjera popuštanja svakako se odnosi i na automobilsku industriju u zemljama Europske unije, koja je jedna od najbitnijih grana ekonomije 27 EU zemalja, plus Velika Britanija. Pa dobro, ne baš svih, jer Hrvatska, uz čast iznimkama poput Automobila Rimac i nekim namjenskim tvrtkama za proizvodnju vozila (vojnim ili službenim), odnosno tvrtkama koje proizvode ili sklapaju dijelove i komponente za autoindustriju i ne zapošljava toliko ljudi u autoindustriji.

Iako već desetljećima zdvajamo zbog činjenice da nas veliki svjetski automobilski proizvođači izbjegavaju 'ucrtati' na karte svojih proizvodnih pogona, u slučaju pandemije COVID-19 se čini da smo dobro i prošli u odnosu na mnoge zemlje EU, kojima je autoindustrija izvor punjenja državne i privatne kase.

Europsko udruženje proizvođača automobila ili ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) je ovih dana analizirala utjecaj obustave proizvodnje automobila, odnosno proizvodnih pogona autoindustrije zbog koronavirusa po zemljama EU i Velike Britanije.

Zašto ACEA? Pa zato jer ova organizacija predstavlja 16 glavnih proizvođača automobila, kombija, kamiona i autobusa u Europi.

Njezine članice su BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Fiat Chrysler Automobili, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars i Volvo grupa. ACEA ima bliske odnose s 29 nacionalnih udruženja proizvođača automobila u Europi i održava dijalog o međunarodnim pitanjima s automobilskim udruženjima širom svijeta. Isto tako, ACEA surađuje s različitim institucionalnim, nevladinim, istraživačkim i partnerima iz civilnog društva - kao i s nizom industrijskih udruženja sa srodnim interesima. I naravno ACEA ima stalnu suradnju s Europskim vijećem za istraživanje i razvoj automobila (EUCAR), koje je industrijsko tijelo za zajednička istraživanja i razvoj.

Prema ACEA-i industrija motornih vozila u EU zapošljava 2,6 milijuna ljudi, što je 8,5 posto zaposlenih u EU u proizvodnji (podaci za 2017.). U EU, prema ACEA-i, se proizvelo samo 2018. godine ukupno 19,2 milijuna motornih vozila, što je 20 posto svjetske proizvodnje motornih vozila. Od tog broja, samo osobnih automobila je u EU u 2018. godini proizvedeno 16,5 milijuna ili 21 posto svjetske proizvodnje osobnih automobila. A to su svakako velike brojke! Napominjemo da smo sve ove podatke izvadili iz Džepnog vodiča ACEA-e za 2019./2020.

Dakle, proizvodni gubici na razini cijele Europske unije zbog obustave rada tvornica dosad iznose najmanje 2.446.344 motornih vozila, odnosno toliko ih je manje proizvedeno u ovom periodu. Ova brojka uključuje putničke automobile, teretna vozila, kombije, autobuse. Prema prikupljenim podacima, prosječno trajanje obustave proizvodnje je trenutno 30 radnih dana za 27 plus jednu zemlju.

Ovo je daleko najcjelovitiji pregled koji je trenutno dostupan u cijeloj EU, a kombinira sve poznate informacije i dostupne izvore. Podaci se objedinjuju od strane ACEA-e i ažuriraju na tjednoj osnovi koristeći više izvora, uključujući IHS Markit, MarkLines, nacionalna udruženja proizvođača automobila i (javne) objave samih proizvođača motornih vozila.

Ipak, važno je naglasiti da ACEA u potpunosti priznaje da ovaj pregled nije iscrpan, on služi samo kao sredstvo za prikazivanje krize na razini EU. Isto tako treba uzeti u obzir i da je potražnja za novim motornim vozilima ovih nekoliko proteklih mjeseci dramatično pala, a u nekim zemljama i preko 90 posto. Čak i kada su radili proizvodni pogoni autoindustrije gotovo svi proizvođači su se uključili u humanitarne akcije radi pomaganja u zaustavljanju širenja koronavirusa u matičnim i drugim zemljama, tako što su proizvodili zaštitnu opremu ili uređaje poput respiratora.