e-MOBILNOST

[FOTO] Ovo je sve što trebate znati o punjenju električnih vozila

13.08.2022 u 19:07

Bionic
Reading

AC, DC, wallbox, brzi punjač, razne vrste utikača i utičnica. Postoje brojne mogućnosti punjenja i sve su jednostavne za korištenje

Problem punjenja električnih automobila mogao bi biti vrlo kompliciran ili pojednostavljen tako da kažete da samo trebate uključiti isporučeni kabel u utičnicu i to je to. Kod kuće biste koristili standardni kabel koji ste dobili uz automobil ili utikač instaliranog wallboxa (zidna kutija), dok bi na putu to obično bio kabel koji je sastavni dio stanice za punjenje.

Ali ako govorimo o punjenju samom po sebi, temeljnoj znanosti, onda postoje dvije mogućnosti: punjenje izmjeničnom strujom (AC) i punjenje istosmjernom strujom (DC). AC punjenje je punjenje automobila iz redovne električne mreže; DC punjenje iz punionice s integriranim pretvaračem. Inverter je na neki način glavni razlog zašto se ove metode punjenja razlikuju u maksimalnoj snazi ​​koju inače daju.

To je ovako: baterija pohranjuje energiju u obliku istosmjernog napona, a automobil mora imati vlastiti ugrađeni pretvarač koji će omogućiti punjenje baterije istosmjernom strujom čak i iz izmjenične mreže. Međutim, pretvarač zahtijeva posebne parametre za određene izlaze, barem zbog toplinskog opterećenja koje njegov rad uključuje. A ako bi automobil trebao imati pretvarač izmjenične u istosmjernu struju za veliku izlaznu snagu, kao što to obično imaju istosmjerni punjači, bio bi prevelik i težak.

Dakle, standardni pretvarač u automobilima je kompaktan i može podnijeti izlaze u redoslijedu jedinica do nižih desetaka kW, a to su izlazi koje će AC punjenje kod kuće iz zidne utičnice, zidne kutije ili na cesti s javne stanice pružiti za punjenje. Punjenjem upravlja sam auto i sve ide preko vlastitog invertera. Na primjer, Škoda Enyaq iV može podnijeti do 11 kW snage.

Ali istosmjerno punjenje je drugačije. 'Kod ove metode punjenja, energija se doprema automobilu iz pretvarača koji se nalazi u stanici za punjenje, tako da je napon već istosmjerni i prilagođen bateriji', kaže Michal Hora Škodin stručnjak za visokonaponske sustave punjenja. Inverter u stanici za punjenje može biti mnogo veći i teži od onog u automobilu, tako da može postići veće izlazne snage. Tipični DC brzi punjač ponudit će izlaznu snagu od 50 kW, ali ni izlazne snage do 150 kW ili čak 350 kW nisu neuobičajene. Škoda Enyaq iV može se puniti na ovaj način s maksimalnom snagom od 135 kW. 'Zanimljivo je da se tijekom punjenja istosmjernom strujom inverter stanice za punjenje u osnovi ponaša kao dio automobila, zamjenjujući i potiskujući inverter ugrađen u automobil', objašnjava Hora.

Više-manje jedan standard

Što se konektora tiče, ima ih nekoliko vrsta, ali vozači Škode ne moraju brinuti da neće moći priključiti svoj automobil na stanicu za punjenje. U Europi je konektor nazvan CCS – Combined Charging System (Kombinirani sustav punjenja) – postao standard za DC brzo punjenje. Što se tiče oblika, ovo je samo povećana verzija konektora tipa Mennekes, koji je standard za punjenje izmjeničnom strujom i stoga se nalazi i u kućnim zidnim kutijama i u kabelu koji se isporučuje s automobilom, a koji se može spojiti na dva 230 V fazne i 400 V trofazne utičnice.

Postoji 310.000 CCS konektorskih punjača u mreži punionica dostupnih uz POWERPASS za punjenje bez problema bilo gdje pomoću jedne autorizacijske kartice. 'U Europi još uvijek možemo pronaći CHAdeMO konektor, ali on je mnogo manje raširen i CCS je općeprihvaćeni standard,' objašnjava Hora. 'Druge vrste konektora koriste se, na primjer, u Aziji ili SAD-u, ali to nije nešto s čime se europski vozač obično mora nositi. Ipak, kada putujete bilo gdje izvan EU-a, dobro je provjeriti koji su priključci dostupni na lokalnim stanicama za punjenje i koje se utičnice koriste u zemlji te se opremiti potrebnim adapterima', savjetuje Hora.

Nekoliko sati ili nekoliko minuta

Ovisno o korištenoj metodi, snaga punjenja i vrijeme koje automobil mora provesti priključen na punjač će varirati. Pomoću isporučenog kabela za punjenje električni automobil može se puniti iz standardne električne utičnice s izlaznom snagom između 2,3 ​​i 11 kW. Dok javni AC punjači obično imaju izlaznu snagu od 3,6 do 22 kW, trofazna utičnica ili kućna zidna kutija mogu podnijeti izlaznu snagu od 7,2 do 11 kW. Wallbox ubrzava proces punjenja i Enyaq iV se može napuniti za šest do osam sati, ovisno o kapacitetu baterije. Punjenje iz klasične utičnice od 230 V je najslabije, a samim time i najsporije.

Uz DC punjenje sve je puno brže. Punjač od 50 kW može napuniti Enyaq iV do 80 posto kapaciteta baterije – preporučena razina punjenja – za manje od sat vremena; potrebno je oko sat i dvadeset da se postigne puni kapacitet. A sa 135 kW, Enyaq iV može napuniti od 10 do 80 posto kapaciteta u samo 29 minuta.

Na javnoj mreži za punjenje lako je puniti 'bilo gdje' zahvaljujući usluzi POWERPASS. Jedna aplikacija za karticu ili mobilni telefon daje korisnicima mogućnost punjenja automobila na velikoj mreži od 310.000 javnih postaja, uključujući stanice za brzo punjenje u mreži IONITY. 'Cijene električne energije rastu, ali rastu i cijene klasičnih goriva, tako da prednost električnih automobila ostaje', kaže Hora i dodaje da svatko tko ima priliku može proizvesti struju za električni automobil kod kuće pomoću vlastite fotonaponske elektrane.

  • +9
Sve što trebate znati o punjenju električnih vozila Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Stalno poboljšanje

Budućnost električnih vozila također je dijelom povezana s fotonaponskom energijom. U budućnosti će biti uobičajeno da automobil s baterijama postane dio cjelokupnog upravljanja energijom kućanstva i pametne mreže. Kada je potrebno, automobilska baterija će stoga moći napajati kućnu opremu, puneći se u vrijeme kada je to zgodno i prikladno.

Nepotrebno je reći da se šire i mogućnosti punjenja električnih vozila. Uz mrežu koja se širi, istražuju se i drugi tehnički načini za lakše punjenje. 'Jedan od načina da domet električnih automobila i njihovo punjenje učinimo malo ugodnijim je korištenje solarnih ćelija na karoseriji automobila', Michal Hora predlaže moguću budućnost. Jedna tehnička inovacija koja je već na putu, kaže on, je robotsko punjenje, gdje robotska ruka uključuje priključak stanice za punjenje u automobil.

Škoda namjerava koristiti istrošene baterije iz električnih automobila u posebnim 'powerbankovima' koji bi trebali omogućiti dostupno brzo punjenje kod prodavača automobila ili određenih prometnih punionica.