NOVI ŽIVOT PODRAVKE

'Usnula ljepotica' se probudila, ali bez 1.000 ljudi

20.02.2014 u 08:12

Bionic
Reading

Iza bajke koju pripovjeda Zvonimir Mršić, o Podravci kao 'usnuloj ljepotici koju su probudili', krije se odlazak više od tisuću zaposlenika. Dok Burza i analitičari pozdravljaju njegove oštre mjere, smatrajući da su poboljšale poslovne rezultate, Ljubo Jurčić, koji je stabilizirao Podravku nakon afere Spice, nije impresioniran tim postignućima.

Bivši SDP-ov gradonačelnik Koprivnice Zvonimir Mršić, poznat i kao nositelj liste Kukuriku koalicije za II. izbornu jedinicu, zahvaljujući pobjedi na izborima osvojio je mjesto predsjednika Uprave Podravke. Imenovanje političara na čelo tvrtke iscijeđene aferom Spice nije prošlo bez nekoliko skandala, među kojima se pamti odluka o povećanju njegove plaće s 35.000 na 45.000 kuna. Kasnije je Povjerenstvo za sukob interesa zaključilo, doduše s godinu dana zakašnjenja, da je Mršić prerano iz gradonačelničke zasjeo u direktorsku fotelju, a ishitrenim je najavama akvizicija uspio je zaraditi i opomenu Hanfe. 'Sačuvajte nešto novca za dionice Podravke, slijedi još dobrih vijesti', poručio je investitorima s konferencije Zagrebačke burze u listopadu 2012., nakon čega je javno opomenut zbog slanja obmanjujućih signala.

Dobre vijesti su stigle, barem ih takvima vidi investicijska zajednica, ali dvije godine kasnije, i nemaju veze s realizacijom vječnih priča o nekoj od Podravkinih akvizicija, nego s poboljšanim poslovnim rezultatima. Cijena dionica u zadnja tri mjeseca porasla je za skoro dvadeset posto, a investitori su pozitivno reagirali na najavljene promjene u kompaniji, koje uključuju rješavanje neprofitabilnih dijelova poslovanja: svježeg mesa, pića i sokova, kao i kontinuirano smanjivanje broja zaposlenih. Nakon dulje stagnacije u četvrtom su kvartalu 2013. počeli rasti i Podravkini prihodi. Zatim su objavljeni rezultati za 2013. godinu koji su pokazali da je nakon gubitaka u 2012. tvrtka ostvarila 67 milijuna kuna dobiti, po ocjenama analitičara ponajprije zbog racionalizacije troškova zaposlenika i pada troškova sirovina. Pozitivnim ocjenjuju poboljšanje profitabilnosti, smanjivanje zaduženosti i rast prodaje u inozemstvu, iako se u Hrvatskoj i dalje bilježi pad.

Mada je od Mršićevog dolaska na njeno čelo Podravka već bila otpustila oko 700 ljudi, prije dva dana najavljen je novi, četvrti val otpuštanja: dogovorene su otpremnine za još 340 podravkaša, čime će ukupan broj radnika koji su otpušteni za vrijeme njegova mandata doseći 1.054. Broj zaposlenih u ovoj kompaniji past će ispod 3.000. 'Nadamo se da neće biti potrebe za daljnjim odlascima ljudi. Trebalo ih je u ovom valu otići još pedesetak, ali na inzistiranje Radničkog vijeća zbrinuti su na druga radna mjesta u proizvodnji, s kojih su ranije otišli stariji i bolesni', kazala nam je sindikalna povjerenica PPDIV-a Podravka Ksenija Horvat. Većinom su odlazili stariji ljudi, s tridesetak godina staža, koji su mogli dobiti otpremnine od stotinjak tisuća kuna.

Zamolili smo je da prokomentira lanjsko upozorenje sindikata, u kojem se tvrdilo da kompaniji već nakon prva dva vala otpuštanja zapravo nedostaje radnika: 'Proizvodnja normalno funkcionira, a Uprava želi povećati efikasnost i smanjiti broj ljudi na traci', kazala je. Horvat upozorava da nova Uprava još nije zapošljavala nove radnike, nego samo u dva navrata VSS pripravnike. Njihov pripravnički staž traje godinu dana, nakon čega su oni koji su stigli u prvom valu dobili ugovore na određeno. 'Smatramo da je nužno zaposliti nove kvalificirane industrijske radnike, pa očekujemo natječaj nakon ljeta. Prosječna starost zaposlenih u Podravci je 47 godina, a to više nisu mladi i zdravi ljudi', smatra.

Ide li Podravka u dobrom smjeru, upitali smo Ljubu Jurčića, kojeg je Jadranka Kosor angažirala da kao predsjednik NO-a pomogne u stabilizaciji tvrtke nakon afere Spice i koji je otišao iz nje uoči Mršićeva dolaska.

'Moja je politika bila da se ne smanjuje broj zaposlenih i imao sam unatoč tome pozitivan rezultat od 120 milijuna kuna. Ako je glavni cilj profit kroz otpuštanje ljudi, onda su na kraju veći društveni troškovi. Puno je bolje iskoristiti postojeću proizvodnju za rast prodaje. Otpuštanjima rastu društveni troškovi i privatna korist, pa čak i kada je firma državna. Baš zato što je Podravka djelomično državna tvrtka cilj bi joj trebao biti, uz profit, održavanje zaposlenosti', komentirao je Jurčić.

Iz Podravke nismo uspjeli dobiti komentar toga jesu li gotovi s planiranim otpuštanjima. U nedavnom intervjuu Jutarnjem listu Zvonimir Mršić kazao je da nije lako otpuštati u manjim sredinama jer to nije 'jedan radnik, nego vaš susjed, prijatelj ili rođak'. Ipak, ne precizira kada je kraj tim 'neminovnostima'. Priznaje da od silnih brendova zarađuju samo na Vegeti i, naravno, ne isključuje mogućnost novih akvizicija.