Sve češći ukrajinski napadi onesposobili su gotovo 38 posto svih kapaciteta za rafiniranje nafte u Rusiji. Tako se zemlja s najvećim zalihama energenata na svijetu bori s nestašicama
Kako piše BBC, od siječnja su Ukrajinci napali 21 od 38 velikih rafinerija. Dok ruski mediji, poput Moscow Timesa, pišu kako je stradala samo petina ruskih kapaciteta za obradu sirove nafte, jer je dobar dio rafinerija tehnološki zastario, a s time i prazan, snimke iz brojnih dijelova Rusije, ali izjave pojedinih dužnosnika demantiraju te tvrdnje.
Na anektiranom su Krimu vlasti uvele ograničenje cijena goriva, ali i redukciju prodaje na najviše trideset litara po glavi. Zamjenik premijera Aleksandr Novak je još početkom mjeseca uvjeravao da je situacija pod kontrolom, a prema pisanjima Reutersa, u srijedu je izjavio kako su ruske rafinerije povećale proizvodnju te gotovo dosegle razine iz rujna, dodajući da nema potrebe za redukcijama.
Zabrane i restrikcije
No, vlada produljila zabranu izvoza benzina i dizela sve do kraja ove godine. Tomu je kumovala i činjenica da je kraj ljeta i početak jeseni tradicionalno problematičan zbog najviših razina potrošnje. Naime, sezona godišnjih odmora i žetve se poklapaju, što utječe i na potrošnju goriva.
Uostalom, Rusi očekuju dvoznamenkasti pad prihoda od izvoza nafte i plina, pri čemu će se sami izvoz nafte smanjiti za 2,08 posto, što i dalje nije rizično, ali je indikator potencijalne krize.
U rujnu je nedostajalo otprilike 400.000 tona benzina, prenosi Jutarnji, pri čemu su najviše stradali mali opskrbljivači jer im Federalna antimonopolska služba zabranjuje podizanje cijena preko razine inflacije, dok velike kompanije održavaju svoje cijene ispod veleprodajnih.
Izazovna bilanca
Pritom je najteža situacija na Dalekom istoku, ali nestašice su primjetne diljem Rusije, pa čak i u Moskvi. Novak tvrdi da je riječ o "blagom nedostatku naftnih derivata, koji se pokriva akumuliranim zalihama", dodajući da je "ukupna bilanca i za rujan i za listopad izazovna".
Naftne tvrtke i resorna ministarstva rade na povećanju proizvodnje i zadovoljavanju tržišta, no porazna je činjenica da se dio goriva uvozi iz Bjelorusije, zemlje koja inače u velikoj mjeri uvozi već rafinirano rusko gorivo.
Ovakve situacije postupno mijenjaju i mnijenje Rusa o ratu u Ukrajini. Optimizam po tom pitanju, prema nekim istraživanjima, iskazuje svega 52 posto ispitanika.