PO KOJIM SU UVJETIMA RADILI U MORH-u?

U sedam godina nije uspio nijedan natječaj za prijevoz vojske

27.07.2012 u 07:00

Bionic
Reading

Nakon što je u javnost procurila priča o navodnom netransparentnom trošenju proračunskog novca po kojoj je u proteklih sedam godina prijevoz vojnika i službenika ugovaran bez natječaja, iz Ministarstva obrane stigao je odgovor koji pobija takvu tezu. U MORH-u tvrde kako su 'za sve trenutne linije koje su potrebne za funkcioniranje Oružanih snaga ugovori sklopljeni temeljem javnog natječaja koji je proveden 2005. godine'

U sedam je godina MORH doista i raspisivao natječaj, potvrđeno je tportalu, no 'do ove godine nikad nije proveden do kraja, jer se morao poništiti iz raznih razloga koje predviđaju odredbe Zakona o javnoj nabavi i zadovoljenja potreba naručitelja'.

'Zbog toga su se poslovi prijevoza i dalje radili temeljem ugovora iz 2005., a koji su potpisani nakon provedenog javnog natječaja. Prijevoz djelatnika Ministarstva obrane i Oružanih snaga nije ugovaran mimo natječaja', tvrde u MORH-u.

HTV je, naime, otkrio potencijalni korupcijski skandal ustvrdivši kako je, na netransparentan način, utrošeno gotovo pola milijarde kuna poreznih obveznika. Za troškove prijevoza vojnika i službenika iz proračuna godišnje se izdvaja po 70 milijuna kuna pa su to pomnožili sa sedam godina i dobili astronomski iznos. Doduše, taj novac i jest utrošen za prijevoz vojnog osoblja, no sporan je ostao način ugovaranja posla.

'Troškovi svih vrsta prijevoza jesu godišnje iznosili oko 70 milijuna kuna, a tvrdnja da je iznos prevelik je proizvoljna. Uspoređujući uvjete iz 'starih' ugovora i uvjete postignute nedavno provedenim nadmetanjem, odnosno dobrom i racionalnom provedbom odredbi sklopljenih okvirnih sporazuma koje su znatno detaljnije, očekuje se ušteda od 1,44 milijuna kuna', potvrdio je glasnogovornik MORH-a Mislav Šimatović

Doista, novi je ministar obrane Ante Kotromanović naložio provedbu natječaja za postupak javne nabave za usluge posebnog i povremenog prijevoza djelatnika Ministarstva obrane i Oružanih snaga. Riječ je o više od 100 linija redovnog i izvanrednog prijevoza pa su okvirni sporazumi sklopljeni prije 10-ak dana. Trenutačno je u tijeku sklapanje ugovora za ovu proračunsku godinu za pojedine linije.

Sâm ministar Kotromanović pohvalio se kako je nakon sedam godina 'uspostavljen red' te da se temeljem provedenog natječaja uštedjelo skoro milijun i pol kuna. Zašto natječaj niti jednom u posljednjih sedam godina nije uspješno proveden za sada nema odgovora. 'Dali smo sve službama da provjere i vide o čemu se radi. Vjerujem da će me o svim tim stvarima brzo i efikasno izvijestiti', rekao je HTV-u ministar Kotromanović.

Na dodatni upit koje je tportal dostavio MORH-u o tome hoće li uslijediti prijava pravosudnim institucijama, a potom i eventualno sankcioniranje odgovornih, ukoliko se navodi o netransparentnom trošenju proračunskog novca pokažu istinitim, stigao je potvrdan odgovor.

'Svaka sumnja u kazneno djelo prijavljuje se nadležnim institucijama, bilo da se radi o Vojnoj policiji ili Državnom odvjetništvu', napominju u Ministarstvu obrane.

I vojni analitičar Igor Tabak smatra da 'stvar zaslužuje istragu, provjeru, a možda i sankcioniranje', podsjećajući kako 'kod nas izbjegavanja javnih nabava nikad nisu sankcionirana'.

'Dapače, ovo je i prvi put da se s podatkom o ovako dugom i ustrajnom izbjegavanju javnih nabava izašlo van. To je situacija bez presedana, i zato je jako teško reći kako će se sve odvijati, jer prijašnjih iskustava na takvu temu zapravo i nemamo', kaže Tabak.

Navodi i kako je 'Hrvatska dugo godina pričala o transparentnosti, a na ovom primjeru se vidi kako je to bila bajka'. 'Upravo su ovakve situacije razlog zašto i međunarodna zajednica, ali i neke udruge, poput Transparency Internationala, pa i ja kao vojni analitičar, godinama pričamo o potrebi više razine transparentnosti i njezinom nedostatku u hrvatskom obrambenom sektoru', ukazuje Tabak.

Nitko se do sada nije žalio

Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave odgovorila je HTV-u kako ništa nisu znali o tome da MORH godinama nije provodio javni natječaj za prijevoz vojske.

'Prošle godine zaprimili smo 1.921 žalbu, no tu nije bilo nijednog predmeta vezanog uz tu temu, tako da nemamo nikakvih saznanja', tvrdi Vlasta Pavličević, predsjednica komisije.

Iz Uprave za javne nabave Ministarstva gospodarstva, pak, javnoj su televiziji potvrdili kako je u spornom slučaju zatražena provedba nadzora te od MORH-a zatražena cjelokupna dokumentacija i očitovanje o svim spornim navodima.

Davor Božinović, kao jedan od bivših ministara obrane, u kratkom je telefonskom razgovoru samo rekao: 'To nisam ni stigao potpisivati, jer sam na dužnosti bio vrlo kratko. Nisam imao nikakav takav ugovor pred sobom'.

Analitičar Igor Tabak kaže da je takva mogućnost izvjesna dodajući kako je 'činjenica da je ministar Božinović došao na to mjesto nakon praktično više od tri godine izgubljenog vremena i u planiranju i u cijelom reformiranju obrane'.

'Dočekalo ga je toliko operativnih problema da me ne bi čudilo da je proveo tih svojih nepunih godinu dana mandata 'bakćući' se s golim preživljavanjem sektora', tvrdi Tabak.

Podatak da sedam godina nije uspješno proveden nijedan natječaj za ugovaranje posla prijevoza vojnog osoblja i službenika Tabak je duhovito nazvao 'veseljima', odnosno 'kosturima u ormaru' za koje je 'logično da počnu ispadati na sve strane kada se krene s ikakvim sustavnim sređivanjem stanja u obrambenome resoru'.